Het FPK heeft het Boulevard festival positief beoordeeld, alleen Rutte 1 met Halbe (de Sloper) en Stef Blok voorop hebben de Podiumkusnten onevenredig willen treffen. De top gezelschappen en Musea zijn immers gespaard de komende 4 jaar…
De brief en de actie zouden zich moeten richten op de politieke arena; de hardliners in de VVD en de mogelijk slappe kunstknien bij de PvdA in de huidige formatie! Vertel ze: dat niet alleen het Boulevard festival, maar zoveel anderen IN DE PODIUMKUNSTEN nu het loodje gaan leggen. Ze kunnen weten dat bij het FPK op voorhand niets te halen valt. Gemiste kans van 60 ondertekenaars met een goed verhaal….. alsnog die energie richting politiek den Haag sturen!
Wat zou ik door het stof gaan als ik weet dat er op dit moment zo veel theater gezelschappen moeten bezuinigingen/stoppen en vervolgens zo’n grote schuld maak. De personen die hier verantwoordelijk voor zijn en niet zijn opgestapt, hebben een enorme moed. Dat je bijna zou twijfelen of deze naïeve moed niet gewoon ego is.
De enige rechtvaardige ondergang van DUS is opstappen en met gebogen hoofd het theater gezelschap over te laten aan de nieuwe generatie die het aandurven om in deze tijd theater te maken, wat Utrecht een sterkere en mooiere stad maakt.
Ik heb een spannende avond theater voor mijn kiezen gehad, en hard gelachen! Wie zelf een oordeel wil vellen over deze voorstelling: op wo 3 en do 4 oktober in Maastricht te zien, in het theater van Toneelgroep Maastricht.
Echt schandalig allemaal inderdaad. Ik hoorde dat veel kunstinstellingen naar de commissievergadering op 18 september gingen om te horen wat de gemeente nu gaat doen. Ik denk dat ik daar ook maar eens ga kijken, het is volgens mij om 19:00 uur in het Stadhuis van Utrecht.
Ik vraag me af waarom raad van bestuur of de directie van stadsgezelschappen DUS & HZT hun verantwoordelijkheid niet neemt terwijl toch is gebleken dat er sprake is van falend beleid op artistiek en/of financieel beleid? Het is een doodzonde dat er ‘zogenaamd’ geen geld is voor groepen, productiehuizen en festivals zoals o.a Keesen & Co, OT, Discordia, Nieuw West, Barreland, De Appel, Bambi, De Federatie, Huis van Bourgondië, Boulevard, … TERWIJL er nu een flink aantal tonnen naar een van deze gezelschappen moet om het te REDDEN!! Ben ik verkeerd geïnformeerd? Is er sprake van financieel wanbeleid?
Schandalig koopje. Utrechtse gemeenschap beroofd. Duidelijk geval van wat je is toevertrouwd ten grabbel gooien. Pijnlijk dat DUS als best practice van ondernemerschap is gepresenteerd aan ons de afgelopen jaren. Ik vrees alleen dat overheden niet anders kunnen dan DUS redden. Iedereen zit er te diep in. De gemeente, de provincie, Culturele hoofdstad Kandidaat Utrecht, OC en W. Net een bank. creëer veel belanghebbenden en dan kan je ver gaan. Grote jongens worden altijd gered. Trieste treurigmakende conclusie. dat wel. Geeft met zn doorgeschoten ondernemerschap de culturele sector ook nog eens bad press. En dat mooie pand waar eerder op redelijke schaal en met hart en ziel theater werd gemaakt door de voorgangers. Heftig dat dat nu voor een dumpprijs van de hand gaat. Vreselijk dat DUS zelf het presenteert alsof zij de enige zijn die Utrecht continuiteit kunnen bieden na het reddingsplan. Terwijl er zoveel bij publiek geliefde mensen en makers met meer artistieke visie op dit moment zonder subsidie achterblijven. Decadentie ten top.
Fijne lui, inclusief elke politieke machinatie die dit mogelijk heeft gemaakt. En alles ten koste van zoveel moois dat Utrecht al had of in de schoot werd geworpen. Ik citeer de in dit verband ook erg grappige welkomsttekst van de DUS-site.
‘De Utrechtse Spelen is sinds 2009 het theatergezelschap voor de stad en de regio Utrecht. Het ontleent zijn naam aan het boek Homo Ludens (De spelende mens, 1938) van cultuurhistoricus Johan Huizinga. Hierin beschrijft hij hoe ‘spelen’ aan de cultuur voorafgaat, mensen van alle leeftijden en gezindten verbindt en een belangrijke basis vormt voor gemeenschapsvorming. Maar ook dat spelen vaak meer is dan onschuldig vermaak: we kunnen immers ook spelen op de beurs, spelen met andermans gevoelens of spelen om het leven. Maar al te vaak is spel bittere ernst.’
Goh, het lijkt het bedrijfsleven wel. Personeelsbestand inkrimpen die al jarenlang keihard werkt, omdat een paar bazen in twee jaar al het geld er doorheen hebben gejast!
Inderdaad grappig, ook dat DUS nu een handje ophoudt bij de overheid ter waarde van een half miljoen (!) terwijl de rest van het kunstenveld moet bloeden. We hebben het trouwens over dat gezelschap die prachtige adviezen kreeg van met name de gemeente Utrecht voor de subsidieperiode 2013-2016, waaronder, en ik citeer: “De commissie is onder de indruk van het ondernemend vermogen dat de Utrechtse Spelen in zo’n korte tijd laat zien. Ze beschouwt het gezelschap als voorbeeld van een instelling waarvoor subsidie als vliegwiel fungeert”. Ik vind de term “vliegwiel” ook erg grappig!
Wat grappig eigenlijk. Utrecht stopt de subsidie aan ’t Barre Land omdat de door het gezelschap voorgestelde halvering van de subsidie ivm voorziene daling van bezoekersaantallen, “volgens de commissie voorbij(gaat) aan de eisen die deze tijd stelt aan het ondernemerschap van een theatergezelschap.”
Susanne: Sylvia Dornseiffer, is de directeur/bestuurder van het AFK in dit verhaal. ( onafhankelijk adviseur in de culturele sector lijkt me iets te vrijblijvend als zij het beleid van AFK uitlegt.)
Bij de 83 namen van de Nederlandse Golf bleven er zo maar zo’n 25 onder …en vaak boven! de radar, dus onbekend bij de drie ‘mannen van het grotemensentoneel’, maar wel degelijk behorend tot deze Tsunami. Hierbij een (nooit complete) toevoeging van Makers in het Jeugd/Jongeren- en Locatietheater:
Gienke Deuten ( Rieks Swarte en Houten Huis – meerjarig FPK) Elien van den Hoek ( HoutenHuis – Bis Groningen) Lieke Benders ( Hoge Fronten – Maastricht – meerjarig FPK) Marike Splint ( Roma B/ Atelier Oerol / Theaterstraat) Annelies van Wieringen ( Kwatta – Nijmegen) Marlyn Coetsier ( TG Wingerberg) Meike van den Akker ( TG Winterberg) Esther de Koning ( zelfstandig maker) Judith Hofland ( BonteHond/ OverhetIJ) Muriel Besemer (Toneelmakerij) Jellie Schippers ( Schippers en van Gucht / Filiaal / Lab) Ilmer Roosendaal (Ton Lutzprijs 2011/ Atelier Oerol) Rosa Peters ( Parade / DNA) Lotte Bos (Young Gangsters) Anouke de Groot ( BonteHond /Theaterstraat) Annelies Hullebosch ( Rieks Swarte/ Feike’s Huis) Sanne Zweije ( Filaal / Zweije-Stip) Iris van den Ende ( Tweetakt) Leen Braspenning ( zelfstandig maker ) Lisa Verbelen ( Cement/ Dioraphteprijs 2012)
en nog wat mannen (sommigen genoemd?)
Jef van Gestel (MAX ) Renee Geerlings en (Geerlings&Raaymakers-Stip) Job Raaymakers (Geerlings &Raaymakers-Stip) Maurits van den Berg (BergenBos / Atelier Oerol) Sadettin Kirmiziyus. ( Sadettin – meerjarig FPK) Nick Steur (Bourgondie) Joost van Hezik (Lab / Toneelschuur)
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Roloff de Jeu op Rozentheater stopt als podium
Van Stijn Westerhof op Utrecht neemt adviezen cultuurcommissie over
Van joop kuyvenhoven op Theatermakers achter Boulevard
Van eliane attinger op Onafhankelijk Toneel stopt
Van Yorke Mulder op Utrechtse politiek wil duidelijkheid over DUS
Van Sjoerd Vrins op Stel
Van Michiel van Zuijlen op Onthand in Spokane
Van Viktor Griffioen op Onthand in Spokane
Van Jasper Zaadman op DUS moet Paardenkathedraal verkopen
Van Phi op DUS moet Paardenkathedraal verkopen
Van Gable Roelofsen op DUS moet Paardenkathedraal verkopen
Van Marian Boyer op DUS moet Paardenkathedraal verkopen
Van Jan Geld op De Utrechtse Spelen heeft tekort van 2,1 miljoen
Van Imre Parkanyi op DUS moet Paardenkathedraal verkopen
Van Martijn Nieuwerf op DUS moet Paardenkathedraal verkopen
Van Marcel Mostert op Sluiting Hofpleintheater Rotterdam dreigt
Van Moon op Feikes Huis gaat produceren
Van Truusje van Tol op Der Schatzgräber
Van joop kuyvenhoven op Nieuwe steunplannen Amsterdams Fonds voor de Kunst
Van joop kuyvenhoven op Jonge theatermakers roepen op tot actie