Mijn hemel , wat was het geweldig ! Muziek super ! Wat een spektakel . Wat zat de musical geweldig in elkaar ! Genoten ! Maar ……….die stoeltjes zijn voor peuters , beenruimte niks . Wat zonde ! Wat zonde ! Maar verder veel complimenten .
Ongelofelijk dat we in een situatie zijn beland waarin het ‘meest succesvolle gezelschap van het afgelopen seizoen’ over 2 maanden zonder pardon op mag doeken…
@Max T: Volgens mij heb ik voorbij de openingsalinea ook precies beschreven wat ik wél heb gezien? En die openingsalinea is er om context en transparantie te bieden over hóe ik heb gekeken – dat is zoals eerder vermeld óók belangrijk voor de lezer om te weten, zodat ze die blik kunnen vergelijken met hoe ze zelf naar kunst kijken en op basis daarvan bepalen of ze mijn visie waardevol vinden of niet.
Verder ben ik het met je oneens dat het een faux pas zou zijn om het publiek in die blik mee te nemen. Alles wat er zich in een theaterzaal afspeelt (en in sommmige gevallen zelfs wat er zich op weg naar de theaterzaal afspeelt) is deel van de ervaring, en dus voer voor de recensie. In dit specifieke geval speelde de relatie tussen Wende en haar publiek een belangrijke rol in wat ik heb meegemaakt.
Ik betwijfel ten zeerste of ik bij een kritische recensie van een populaire artiest als Wende minder commentaar had gekregen als ik het publiek buiten beschouwing had gelaten, maar bovendien is tegenspraak organiseren én uitlokken een belangrijke taak van de kunstkritiek. Heel blij dus met al het inhoudelijke commentaar dat deze recensie tot nu toe al heeft uitgelokt!
@M: Dat is zeker ook een goede lezing. Ik zal je echter moeten verzekeren dat ik als ‘gewone bezoeker’ niet anders kijk dan als criticus, en dat we er eenvoudigweg andere kunstopvattingen op nahouden. Neemt niet weg dat spelplezier en kinderlijke naïviteit inderdaad voor het mooiste moment van de avond zorgden, bij het slotnummer, een prachtige uitvoering van Jules de Cortes ‘Ik zou wel eens willen weten.’
Orkater moet blijven ademen. Gewoon. Omdat. Zuurstof. Lucht. Energie. Het geeft. Het is. Noodzaak. Orkater. Geen stof. Maar stof tot nadenken. Orkater. Blijf LEVEN!
Orkater mag niet verdwijnen! Niet voor het brede publiek dat ze bereiken en niet voor de sector. Voor ons als muziektheatergezelschap is Orkater daarbij een belangrijke kweekvijver van talenten. Red Orkater!
De verzamelde Nederlandse pers omarmt Orkater, Kijk naar het theaterjaarboek 2023-2024 en wat daar staat geschreven over Orkater, kijk naar recente voorstelling ” Stepping Stones” en uitmuntende kritiek in NRC. Meer? Orkater is en moet Blijven een niet weg te denken onderdeel van het theaterlandschap in Nederland! Waarom moet deze instelling vechten om haar voortbestaan?
Orkater is een onmisbaar gezelschap voor het muziektheater in Nederland voor zowel gevestigde als nieuwe makers en levert keer op keer hoge kwaliteit af. Orkater moet gered.
Orkater moet blijven vanwege hun immer succesvolle, vernieuwende voorstellingen. Orkater is één van de weinige gezelschappen die inzet op inclusie en verhalen vertelt dat ook herkenbaar is voor bezoekers met een migranten achtergrond.
Ik twijfelde om te gaan. Wende nooit eerder gezien en dit leek me wel wat. Daarom erg blij met deze recensie – het is exact zoals ik het zou ervaren en klinkt niet alsof ik hier een leuke avond ga hebben.
Het is onvoorstelbaar dat het voortbestaan van Orkater ter discussie staat. Een leidinggevend theaterinstituut dat door haar thema’s weerklank vind bij een grote maar vooral diverse groep theaterliefhebbers. Ik doe een dringend beroep op de verantwoordelijken: Laat Orkater voortbestaan, een volk zonder theater is een volk zonder inspiratie en een volk zonder inspiratie raakt haar ziel kwijt. Wij zijn geen zielloos volk en willen dat ook niet zijn! #orkater4ever
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Eline op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Roán ten Cate op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Maria Kraakman op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Dirk op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Tonny de Jonge op 40-45, de Musical
Van Jennifer Evenhuis op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Femke op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Lente op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Yannick op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Dinda Provily op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Marijn Lems op Vrijplaats
Van Tonje Tamis Langeveld op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Nora op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Jeroen Beker op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Scott Beekhuizen op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Henry de Vries op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Bo Bojoh op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Jeroen op Vrijplaats
Van Jörgen Raymann op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Vernon Chatlein op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers