Het is fantastisch neergezet, hopelijk gaan de ogen open bij de bevolking Het kan zo niet langer er moet iets gebeuren ,maar a.u.b.niet datgene wat de wereld regelaars voor ogen hebben
Wat hebben ze in hemelsnaam gedaan met de fantastische Pippi-musical die tien jaar geleden op de planken stond? De hele verhaallijn is veranderd, de muziek radicaal versoberd. Lang niet zo meeslepend meer en spannend! Bovendien was de persoonswisseling van ’tante Pastellia’ en de vader van Pippi naar de bewakers nota bene òp het podium erg ontluisterend voor de geloofwaardigheid van het verhaal voor jonge kinderen. Voor mij was het een teleurstelling.
Mooie recensie van herkenbaar prachtig thema! Mag ik deze tekst doorsturen aan vrienden en mede-liefhebbers van het werk van Toon Tellegen? Bij voorbaat dank! Succes met de andere uitvoeringen, ongetwijfeld even mooi als (zoals ik ook al hoorde) die van vandaag. Hartelijke groet, Marianne Nales, Wassenaar, Nederland
Een één-sterrenrecensie krijgen is nooit leuk. Een slechte voorstelling bezoeken en daar ook nog iets over op papier moeten zetten is dat uiteraard evenmin. Omdat u zo vriendelijk bent geweest het in een perspectief te zetten van eerdere geslaagde producties van mijn hand zal ik u ook het voordeel van de twijfel schenken. U lijkt mij ook een vakkundig en geëngageerd schrijver.
Desalniettemin wil ik graag mijn onvrede uiten over de kwaliteit van uw recensie van Osama the Hero op Theaterkrant.nl. Daar ik hem gister ochtend met een behoorlijke kater van alle premièredrank tot mij nam moest ik er aanvankelijk om lachen. U heeft het duidelijk niet naar uw zin gehad. Dat mag. Maar u heeft voor het internet iets geschreven en daarom zal dit tot in het einde der dagen online te vinden zijn. En ik merk dat ik u daarom graag van enige online repliek wens te dienen.
Als recensent heeft u de moeilijke taak het werk van de kunstenaar te beoordelen en aan het grote publiek uw oordeel kenbaar te maken. U fungeert als expert, als kenner, als iemand met liefde voor het theater. U moet onderscheid maken tussen goed en slecht, hoe moeilijk dat ook is in de kunst. Als er een wanprestatie geleverd is, is het aan u om dat te melden. U heeft mijn voorstelling als wanprestatie aangemerkt. U noemt hem zelfs ‘kut’. Dat laatste doet u niet zelf, maar heel slim door een citaat uit de voorstelling te gebruiken voor de slotconclusie.
Maar wat vond u eigenlijk zo ‘kut’? U uit veel onvrede over de tekst, het stuk van Kelly. Zijn keuze om dit verhaal zich in volkswijk af te laten spelen vind u denigrerend. De personages komen niet werkelijk tot leven. De anekdote wordt niet netjes afgerond. En in plaats van deze keuzes van Kelly serieus te nemen, spreekt u er een waardeoordeel over uit. Want het is duidelijk dat volgens u personages tot leven moeten komen, verhalen moeten worden afgerond, en dat het wegzetten van het proletariaat (uw woorden) een belediging is voor het publiek (want dat zijn volgens u weer geen proleten). Osama the Hero is volgens u dus een slechte theatertekst, en dat mag u naar uw eigen vakkundige oordeel best zo op papier zetten.
Maar u heeft niet naar een lezing zitten kijken, maar naar een enscenering. Een enscenering die voort is gevloeid vanuit een interpretatie van mij, en waar met veel bloed zweet en tranen aan gewerkt is door de spelers en het artistieke team. En daar zegt u eigenlijk heel weinig over. Dat de voorstelling begint met 20 minuten video is voor u blijkbaar niet van belang. Dat de rest van de voorstelling ook volledig met camera’s en microfoons wordt uitgevoerd noemt u evenmin. Dat de slotmonoloog waar u zo dankbaar uit citeert het enige ongemedialiseerde moment is waarbij iemand rechtstreeks tot de toeschouwer spreekt heeft u ook niet gezien. De volledige beeldtaal en alle andere middelen waarmee aan de toeschouwer werd gecommuniceerd waar het stuk volgens ons om draaide zijn langs u heen gegaan. U had het waarschijnlijk te druk met te duiden wat Gary in godsnaam onder podium aan het doen was.
Het kan zijn dat we niet alle toeschouwers in het hart raken. Het kan zijn dat niet iedereen begrijpt wat we hebben willen laten zien. Het kan zijn dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt door mij, waardoor de gemiddelde kijker het niet goed begrijpt. Maar u bent geen gemiddelde kijker. U dient alles wat u ziet als keuze serieus te nemen. U bent beter toegerust om te kijken en te interpreteren dan de meeste kijkers, en dat dient u dan ook te doen. En dat heeft u niet gedaan. In de verste verte niet. U serveert mijn voorstelling af als een slecht stuk, zonder ook maar enige moeite te hebben gedaan om het werkelijk te begrijpen. En nu hanteer ik even dezelfde toon als u in uw recensie. U heeft zich gedragen als een luie toeschouwer die door zijn vrouw is meegesleept naar theater waar u anderhalf uur als koe naar het onweer heeft gekeken en u zich nu met veel misbaar beklaagd aan de bar dat u het allemaal niet begrepen heeft. U zou die opmerking over het proletariaat toch eens wat dieper moeten analyseren.
Ik daag u bij deze uit het beter te doen. Komt u nogmaals kijken, en schrijft nogmaals een recensie. U mag mij met alle egards finaal de grond in schrijven. Mijn enige eis is dat u dat vakkundig doet. Kijkt u alstublieft met dezelfde interesse en liefde voor het theater, als waar wij deze voorstelling mee gemaakt hebben. Tot slot zou ik er nog graag een ander citaat uit de voorstelling tegenover zetten. Van Gary ditmaal. “Misschien is er helemaal geen goed of slecht, alleen maar vergissingen en geen vergissingen.”
Ik ben naar het voorgesprek geweest, ik schrijf over dit onderwerp, niet specifiek over de toekomst van werk, maar over de economie en het verleden, heden en toekomst van onze economie en maatschappij. Op de bogsite staat een heel interessant stuk. Een must read.
Bedankt voor dit artikel. Fijn dat DEGASTEN wordt genoemd als ‘gaten vuller’ van jongerentheater, maar wel wil ik erbij vermelden dat we dat slechts doen met projectfinanciering, we zitten immers niet in het Kunstenplan.
jammer dat ik niet thuis ben gebleven. triest, kinderachtig, ameteuristisch. respect voor het publiek dat dit volhoudt. zelfs gratis zonde voor je tijd
Vandaag , 21 december de matinee bijgewoond in een uitverkocht Beatrixtheater. Jon van Eerd was voor het eerst na zijn blessure weer van de partij en Simone Kleinsma genoot zichtbaar van zijn aanwezigheid. En het uitzinnig enthousiaste publiek met haar! Wat een fantastische voorstelling, wat een vakmanschap en wat een leuk entertainment uit de jaren, waarin ik opgroeide: een en al feest der herkenning! Na de voorstelling mochten we nog even achter de coulissen kijken en dan kun je je niet onttrekken aan de enorme bewondering voor hen, die dit moois ter plekke tot leven wekken. Live en zonder de mogelijkheid om nog iets te corrigeren dat niet helemaal goed was. Hulde, hulde hulde; ik keerde als blij mens huiswaarts.
Deze voordracht is zo belangrijk, voor de eerste keer krijgen asielzoekers een gezicht. Wij zullen leren anders naar onze medemens te kijken en hopelijk zij ook naar ons. Dit is een top voorbeeld van hoe dit op een speelse en toch indringende manier kan. Wat zou het geweldig zij als zij de prijs krijgen dan kunnen we nog veel moois verwachten dat iedereen aan gaat. Zo wordt het een Prijs voor ons allemaal.
Alle twee van harte gefeliciteerd, de ene om het los te laten, de andere om de grote stap te wagen.
Mijnheer van der Ende geniet van de rust, ga lekker shoppen, wandelen, en tot jezelf komen.
Albert, ( wel voornaam….dat is het verschil,, raar eigenlijk, dat komt doordat je zo vaak op de TV bent) , heel veel succes, en mocht je nog iemand nodig hebben voor een empathische functie, dan wil ik graag solliciteren.
Ik ben 58 jaar en voedingsassistent ik een kinderziekenhuis, maar ben op zoek naar een nieuwe uitdaging. Mevrouw…. 58 jaar, dat is wel een beetje oud hoor…. ik denk dat de functie die ik zou willen uitvoeren met leeftijdservaring te maken heeft. Hoeveel jonge werknemers hebben een luisterend oor nodig, een goede raad, of een bemoedigend woord.
Ik wens jullie allemaal veel mooie momenten in 2015, en dat jullie beide aan het eind van volgend jaar zeggen: het is goed geweest.
Heel goed. Die hippies moeten dit maar lekker met hun eigen (belasting)geld financieren. Als een visboer niet genoeg vis verkoopt krijgt hij ook geen subsidie
Afgelopen dondedag in de blauwe kei genoten van louise korthals met haar voorstelling zonder voorbehoud. Ook ik sluit me aan bij de meeste recencies en waardeer met goed. Echter niet supergoed zo als bepaalde recencies. Er is een progressie te zien tov haar vorige program vlieguur. Toch bkijven de conferences of meer het gesproken woord haar zwaktes. Je denkt eerst er is een nieuwe vrouwelijke politieke bewuste cabaretier geboren, maar het blijft bij aanstippen , niet durven doorhalen en in feite wel leuk om aan te horen jong, enigszins elitair geworteld, damesgeklets. De liedjes zijn daarentegen scherp, taalbewust, harde ondertoon , poetisch kortom uitstekend. Er mogen er best nog een paar meer in, ook al zijn het oude. Een van de nieuwe liedjes was een AH erlebnis van afgelopen maandag toen ik het kommil foo programma het bestand zag. Het lied van hen de volgende moet immers welhaast een inspiratiebron voir Louise geweest zijn. Nog iets wat opviel door alle prijzen en lof kreeg ik af en toe het gevoel dat Louise arroganter overkwam dan ze bedoelde. Ook al ben je goed geef het publiek dan niet het gevoel dat je naast je schoenen loopt.
“Els Kuijper begon te vertellen dat ze trots was op Rotterdam. Dat deze stad tegen de bezuinigingen in heeft gekozen voor extra geld voor jeugdpodiumkunsten. Het is stoer van de gemeente Rotterdam dat ze ons gesteund heeft in het realiseren van een stevig gezelschap en een podium voor jong publiek. Dat is volgens mij ook goed voor het hele landelijke jeugdveld. Vanuit die trots schoot Els inderdaad te ver door, met een Rotterdamse bril op. Waar Els aandacht voor wil, en wij natuurlijk ook, is dat er meer geld naar jeugd moet, vanuit OCW en niet alleen vanuit Rotterdam.”
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Kees de Beer op De Verleiders: Door de bank genomen
Van Astrid op Pippi Langkous - de musical
Van Marianne Nales op Het vertrek van de mier
Van joost van hezik op Osama the Hero
Van Hans en Mieke Bult op A Change Is Gonna Come
Van Wim en Iet de Haan op De RouwRevue
Van niels bosman op Staat van geluk
Van Farnoosh Farnia op AKr: effect bezuinigingen achter schermen steeds zichtbaarder
Van dijs op Orde van de Dag - Ouds&Nieuws Show
Van Rein Korthof op Moeder, ik wil bij de revue
Van Jutta konig op Zeker weten
Van Emma Wijmenga op The sound of music
Van Lily Henket-Conemans op Bukvić en De Nieuwkomers genomineerd voor BNG Prijs
Van Ingrid van der Laan op Joop van den Ende en Albert Verlinde fuseren
Van Thom op AKr: effect bezuinigingen achter schermen steeds zichtbaarder
Van bert berts op AKr: effect bezuinigingen achter schermen steeds zichtbaarder
Van pieter op Als je me nu nog niet kent
Van ernest nooij op Zonder voorbehoud
Van Moniek Merkx op Maaspodium feestelijk heropend
Van Thom op Maaspodium feestelijk heropend