Wij hebben afgelopen zondag genoten van de voorstelling en met ons iedereen , die in de zaal zat. Ik heb van te voren wat recensies gelezen, mijn man niet, die wilde “blanco” naar de voorstelling kijken. Maar hoe blanco kun je zijn als je eigen dochter mee danst ? Ik ken nou toevallig het verhaal en misschien vind men dat belangrijk, maar als de show begint , de muziek start en de dansers opkomen , vergeet merendeel het verhaal denk ik. In de pauze stonden we op het balkon, 2 dames naast ons, zij genoten maar kenden de verhaallijn niet. Weet je wat, het maakte niet uit. Kortom een fantastische avond gehad, zei meteen : “Deze show is toegankelijk voor een breed publiek ” en NARNIA ROCKS !
Ik kom eigenlijk nooit bij het ballet. Ooit wel eens, toen ik nog op de HAVO zat, met school naar een voorstelling geweest en weet nog dat ik dat toen wel erg kon waarderen maar het kwam verder gewoon nooit op mijn pad.
Straatkunst heeft mij altijd het meest geraakt. Op twaalfjarige leeftijd geprobeerd te breakdancen. M’n buurjongetje diverse keren op z’n nek gegooid in de zandbak van een naburige school. We wilde natuurlijk die back flip kunnen die we op TV hadden gezien. Rapteksten schrijven van dergelijke kwaliteit dat ik iedere dag nog dankbaar ben dat er toen nog geen Facebook was. En tot ergernis van mn vader (hoofdinspecteur bij de Politie) heb ik nog een tijd gedacht dat de hele stad zat te wachten op m’n graffiti kunsten. Uiteindelijk een creatieve opleiding gevolgd en wat omzwervingen beland in creatieve video productie.
Soms bezoek ik nog wel eens een museum en verbaas mijzelf dan iedere keer weer hoe mooi kunst is, wat het met mij doet en hoe het inspireert.
Een collega attendeerde mij op Narnia. Een fusion van Ballet en Hip Hop. “JA! Daar wil ik naar toe!”
Afgelopen vrijdag was ik er. De zaal bomvol. Van 8 tot 88. Klassieke kunstliefhebbers tot de boyz & chicka’s from the hood. Mensen in gala, smoking, mooie jurken, kleine meisjes in prinsesjurk, strikjes, smokings. Maar ook mensen in panter leggings, snapbacks, collector Jordans, trainingspakken, air maxjes, alles. Alleen dit was al gaaf. Deze werelden die bij elkaar komen.
Misschien was ik de enige maar ik kende het sprookje van Narnia helemaal niet. Ik ben gewoon gaan zitten en het gaan ervaren.
Klassiek ballet, reggeaton, breakdance, vogue en waarschijnlijk nog een heleboel andere dance stijlen die ik niet ken. De muziek, de kostuums (!), het decor (met projectie en het bewoog). De inzet en plezier van de dansers. Een stortvloed van super vette kunst. Al na 10 minuten gleed ik in m’n creatieve voorvocht bijna van mn stoel. Dit is vet! Ik was even vergeten hoe gaaf het was om mensen met zo’n controle, bewegelijkheid, ritmegevoel te zien bewegen.
Natuurlijk zag je het verschil in hoe iemand zich beweegt als een breakdancer een ballet move doet. Maar dat is toch juist cool? Z’n homies zitten in de zaal en hij staat daar ballet te doen met een gast in maillot. Niets ten nadelen van de man in de maillot (uitstekende lantarenpaal). Maar ballet is nou niet echt ‘street’ en hij durft zich daar dus kwetsbaar open te stellen. Dit geldt overigens ook vanuit het ballet oogpunt denk ik.
Hiernaast de onbeschrijfelijke sicke breakdance moves die ik heb gezien perfect passend gemaakt in dit verhaal. Hoe die witte heks zich bewoog… ik weet niet wie je bent maar ik ben verliefd op je! Oh en die bevers… Jullie moeten solo gaan, echt!
En toen wat ze verdiende: Staande ovatie, minuten lang. Gillend en fluitend heb ik bijna m’n arm uit de kom geklapt. Wat een super avond!
Dit is als de Jeugd van Tegenwoordig feat. Jules Deelder, top to bottom NS treinen in het rijksmuseum, de laatste Milaan couture van Carhartt. Een super kunstig vormgegeven fusie van twee werelden, normaliter ver van elkaar. Beste recensent – Bregtje Schudel, ik ben bang dat je het niet hebt begrepen.
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat dit niet de superpositieve recensie is waar je wellicht op had gehoopt, maar zeggen dat ik de voorstelling volledig heb afgekraakt klopt toch ook niet. Het spijt me als je dat wel zo ervaren hebt. Je hebt helemaal gelijk: een recensie is een persoonlijke mening en als je wil ga ik daar graag nog een keer met je in real life over in gesprek.
Ik zag een hele andere voorstelling Eentje waarin er inderdaad gerebelleerd werd tegen het stuk, of tegen de regisseur. Een stuk dat gaat over trouw blijven aan jezelf. En een voorstelling waarin de uiteindelijke opstand er eentje was die juist pleitte voor het stuk laten zijn wat het is. Een pleidooi voor er zijn – er gewoon mogen zijn. Dat door zo’n grote groep jongeren op toneel, met hun vrienden in de zaal, een groep die juist zoekt naar hoe te zijn en hoe het dus uiteindelijk ook en vooral over hunzelf gaat en hun eigenheid, vond ik van een ontroerende schoonheid. Misschien zag ik een andere moraal, ik weet het niet..
Geachte theaterkrant.. Weet niet of jullie de reacties lezen dus bij deze stuur ik hem ook nog even persoonlijk.. Wanneer jullie ooit nog eens een keer willen komen recenseren stuur dan AUB iemand die hiphop wel leuk vind.. Ik ben zo klaar met jullie domme recensies over Ish.. Zowel vanuit het Nationale Ballet als Ish kunnen wij ons totaal niet vinden in Brechtjes recensie! Wat een denigrerend mens is zij.. Ik snap wel dat je een voorkeur hebt voor een bepaalde stijl maar blind zijn voor de tijd en energie die wij hier hebben ingestopt is zwaar respectloos!!! Heb haar niet kunnen vinden op Facebook of Twitter dus bij deze:
Lieve Brechtje.. Ik heb je recensie gelezen.. Normaal laat ik recensies over me heen waaien en is uiteindelijk ook maar een mening van één persoon.. Rn je mag denken en schrijven wat je wilt.. Maar omdat je nu al een paar keer Ish-voorstellingen volledig hebt afgekraakt.. Ben ik er wel klaar mee.. Jammer dat je niet hebt gezien hoe bijzonder het is dat twee totaal verschillende werelden elkaar ontmoeten op dit niveau(wat nog nooit eerder is vertoond) daar rep je geen woord over..?! Jammer dat je niet zag dat 1600 mensen(en nee niet alleen vrienden en familie!) volledig uit hun dak gingen die blijkbaar wel iets in deze voorstelling zagen en het wel appreciëren hoe hard wij hebben geknokt om deze voorstelling überhaupt te realiseren..
Blijkbaar ligt hiphop jou niet en begrijp je er de ballen van(dat lees ik dan weer in jou ‘krakkemikkige’ teksten).. Blijf lekker weg en stuur iemand die wel interesse heeft in al het harde werk wij hierin stoppen.. Die wel verstand heeft van hiphop en cross-overs en blijf lekker in je moderne dans wereld wat jij te gek vind! Ieder zijn straatje toch?:) Gelukkig heb ik ook nog zeer veel positieve reacties gekregen uit zowel de hardcore hiphop als ballet wereld.. Maar nogmaals en dan quote ik jou uit een vorige recensie over ons..: Wat is het nut? (Van jou tekst..) Zo zeikerig..!!! Lieve groet
Richard Klinkhamer is wel een markant figuur. En heeft wel humor en zelfspot. Het is geen doorsnee type. Nu is er dan een theaterstuk over gemaakt. De rollen worden daar wel goed in uitgebeeld. De karakters komen er wel goed in naar voren. Ik denk dat de hoofdrolspelers er zich er wel goed in verdiept hebben.
Al in de eerste minuten voelde ik een ontroering die ik nog bij geen enkele andere opera zo sterk voelde. Een prachtige uitvoering, schitterend gezongen én gespeeld. Complimenten vanuit mijn hart voor alle betrokkenen!
De speellijst is hier te vinden: http://www.ericvansauers.nl. Een link naar de speellijst staat ook steeds boven elke recensie vermeld. Groet, Lonneke Kok, weekendredacteur Theaterkrant
Vorig jaar op Oerol (2014) deze topwijven gezien! Ge-wel-dig! Natuurlijk wezen “mijn vrienden” mij aan toen ze een act opvoerden waarin een man nodig was. Ja, ik was de pisang. Maar wat heb ik toen genoten van die geweldige meiden, en wat vond ik het leuk om aan een paar acts mee te doen. Ja, en nu komen ze volgende week op 9 mei in “De Naald” in Naaldwijk. Jammer dat ik verhinderd ben. Ik speel zelf in het toneelstuk “De familie Avenier” van Maria Goos tegenover “De Naald”, in het oude RABO bank gebouw. De voorstelling in de RABO is om 22:40 uur afgelopen, dus meiden kom even langs om een afzakkertje te halen. Groeten en veel toi-toi-toi met jullie voorstelling! John.
Laten we het hebben over Theaters in de knel. Het artikel in de VK vandaag heeft het over ” middelgrote theaters” < 200 stoelen (!). En wanneer komt het artikel over de problemen van Nieuwe Luxor, Orpheus, Chassee? Wortel van het probleem is geen geld energie of verantwoordelijkheid hebben voor het theater dat dieper gaat dan " Boeken op de planken" of "Film naspelen" .
Nog een aanvulling op mijn schrijven van 25 april:
In “Eén sneeuw” komen thema’s van vele tientallen jaren geleden aan de orde, met als gevolg dat bij het opvoeren van dit stuk in de huidige tijd, de historische context ten aanzien van de tragiek van de oorlogskampen ontbreekt. Dit leidt in deze tijd tot verwarring bij de toeschouwer. (Waar gaat het over?)
Aangezien de voorstelling pas om 20.30 uur begint, kan dit laatste opgelost worden door voorafgaand aan de voorstelling filmbeelden te tonen van de verschillende interneringskampen, de vrouwen- en jongenskampen in Azië en Europa. Daarmee wordt de toeschouwer eraan herinnerd, dat het in de Jappenkampen net zo min “een feestje” was.
Er wordt dan op een waardige manier recht gedaan aan de nagedachtenis van de slachtoffers en hun nabestaanden. Opdat ook de generaties van na de oorlog het weten en niet vergeten.
Indien gewenst ben ik bereid om met u mee te denken om deze voorstelling tot de klassieker te laten worden, die het hoort te zijn. In de hoop en de verwachting, dat u zich kunt verplaatsen in mijn teleurstelling en verdriet over deze voorstelling, ook namens mijn beide zussen en echtgenoot,
Op 17 april in Zoetermeer naar Louise Korthals “zonder voorbehoud”geweest De verwachtingen waren hoog gespannen gezien de recentie met vijf sterren in de Volkskrant van Patrick den Hanenberg. Nu weet ik wel dat smaken verschillen maar m.i. is drie sterren wel het maximum. Lousie is een verdienstelijke zangeres met mooie liedjes maar cabaret is niet haar sterkste kant. Het uitgebreide commentaar van Cees Blonk geeft het goed weer.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Cora Kottenhagen op Narnia: de Leeuw, de Heks en de Kleerkast
Van Martijn op Narnia: de Leeuw, de Heks en de Kleerkast
Van Bregtje Schudel op Narnia: de Leeuw, de Heks en de Kleerkast
Van Wilco Peeters op Het Slecht Bewaakte Meisje
Van Petra op Het Slecht Bewaakte Meisje
Van marcoish@hotmail.com op Narnia: de Leeuw, de Heks en de Kleerkast
Van T.Huisman op Woensdag gehaktdag
Van Wiel Meessen op Lange Lies Lange Jan
Van Ine op Orphée et Eurydice
Van Marieke op Polen in Plan Zuid
Van shadia op Orphée et Eurydice
Van sannemann henriette op Orphée et Eurydice
Van Lonneke Kok op Ontroert
Van John Rijsdijk op Total Los
Van ed van roekel op Ontroert
Van Veraa op Verzamelaars van dromen
Van Marcel 't Sas op Kleine theaters in de knel
Van Zegno op Amsterdam gaat investeren in kunst en cultuur
Van Anke Abrahamsz op Een sneeuw
Van Cor op Zonder voorbehoud