Zowel Ilay den Boer als Schippers&Van Gucht komen uit de schoot van jeugdtheaterwerkplaats Het Lab die volgens zowel landelijke als provenciale beslissingen geen bestaansrecht meer zouden hebben. Vorig jaar wonnen zij ook al een krekel met Couple Like. Wat is dan de norm om subsidies te behouden?
ik was bij die over gezondheidszorg. leuk concept hoor maar het was echt te veel een talkshow idee, echt veel te veel. er zat amper tot geen poezie in, het had veel gestoorder gekund, en heel vaak waren mensen niet te verstaan (toen we in subgroepjes moesten was dit vooral irritant). ik kom ook niet naar het theater om naar de mening van mensen te luisteren zonder dat hier iets interessants mee gebeurd. ik heb serieus 60% van de tijd naar meningen van mensen over gezondheidszorg geluisterd… van de overige 40 procent vond ik het artistiek niet veel voorstellen, wat flauwe grappen over griekenland en een cliche scene over een dictator. wel goed concept maar te weinig artistiek mee omgegaan.
Charmant, dat is een goed woord om deze voorstelling te beschrijven. Een voorstelling waar je ook dagen later met een glimlach aan terugdenkt. Ik zag de voorstelling op 15 mei in de Blauwe Zaal in Utrecht. Dit is theater van de kleine zalen, zoals ik het graag zie: drie mannen die tegelijkertijd dezelfde persoon spelen en je gelooft het toch, de eindeloze herhaling van vissen en naar de nachtclub gaan wordt uitgedrukt in een gezongen refrein, het publiek van de voorste rij werd betrokken in het verhaal: “Madam, may I kiss your hand?”. Hier en daar misschien inderdaad een paar onbeholpen zinntejes, maar grotendeels geloofwaardig. Misschien is de voorstelling intussen aangepast of pakte het anders uit in Utrecht, want van drukke belichting of lastige visnetten heb ik niets gemerkt. Dit is een miniatuurtje dat ik anderen kan aanraden.
Heel fijn dat Oswin Schneeweisz Witte Wereld een mooie voorstelling vond, maar spijtig dat hij de feiten niet correct weergeeft. Deze ‘driemansopera’ is niet gecomponeerd door mij, maar door Robin Coops, die het stuk ook regisseerde. Robin Coops is daarmee nadrukkelijk de maker van Witte Wereld, waar ondergetekende slechts de eer had hem als dramaturg te ondersteunen. Iets meer aandacht voor de feiten lijkt mij passen bij de statuur van zowel Oswin Schneeweisz en Theaterkrant.
Wij hebben de uitvoering in den Haag genoten en zijn het voor het grootste deel niet eens met deze werkelijk zeer slechte recensie Wij vonden de zangers juist goed tot zeer goed en ik heb de dirigent in de bak gade geslagen en vond hem juist zeer inspirerend en enthousiast Uiteraard is er altijd wel kritiek te geven en zal de uitvoering groeien maar ik kan alleen maar van harte aanbevelen er heen te gaan en te genieten !!(trouwens de andere recensies waren gelukkig niet zo chagrijnig slecht 1)
Omdat Toneelgroep Maastricht in dit artikel helemaal niet genoemd werd, was ik even bang dat ze niet in de basisinfrastructuur worden opgenomen. Maar uit het advies van de raad voor cultuur lees ik dat ook zij met 1,5 miljoen subsidie gehonoreerd worden.
Hoewel ik een groot liefhebber ben van cabaret, van geëngageerd tot totaal onzinnig, is het de gebroeders Kamps niet gelukt mij vanavond, in Theater de Naald in Naaldwijk, ook maar één glimlach te ontlokken.
De voorstelling deed me nog het meest denken aan een toneelstukje op de basisschool (in vijf minuten op de gang in elkaar geflanst). Alleen hebben kinderen van die leeftijd over het algemeen meer gevoel voor humor.
Moppen die zo oud zijn dat Methusalem er zich voor zou schamen. De “op hol geslagen voice-over” en de “microfoon met een eigen leven “heb ik al gezien in de Kentucky Fried Movie (1978) en ook met het “verkeerd vertalen” heeft Fons Jansen ons in de vorige eeuw al vermaakt. De Teringtubbies van Bart (niet te verwarren met Wart) waren destijds wel even begrijpelijk maar vele malen geestiger dan de “Geluksslak” van de Kamps’.
De onzin is niet onzinnig genoeg, de grappen zijn niet leuk, de verhalen verrassen niet en het ontbreekt de heren volledig aan zowel de taalacrobatiek, scherpte of gevoel voor actualiteit, als aan mimiek of motoriek die normaal gesproken het publiek tot lachen brengt.
Met plaatsvervangende schaamte (zoiets schotel je een betalend publiek toch niet voor) en kromme tenen verlieten wij de zaal. Vandaag hoorde ik Lange Frans op RTL-Z verklaren dat bij hem ontevreden klanten hun geld konden terugkrijgen. Dat zal er bij deze heren wel niet in zitten…
Toch hadden we geluk! Hoewel we al besloten hadden na de pauze niet naar onze plaatsen terug te keren, bleek de voorstelling na vijf kwartier (zonder pauze) al te zijn afgelopen. Scheelt toch weer een daad van protest en een genant gat in de zaal.
Het publiek in de koninklijke schouwburg in Den Haag heeft met mij genoten van een fantastische versie van 1001 nacht. Tot op het laatste moment de aandacht kunnen vasthouden, da’s vakmanschap. Terecht een staande ovatie, een applaus waar geen eind aan kwam.
Op 9 mei j.l. In schouwburg Junushoff in Wageningen geweest. Met de pauze wilden we al weg. Fantasieloos decor, veel geschreeuw, vaak onsamenhangend, overdreven reacties van de speelsters. Waarom moesten bepaalde mannen meedoen ? Zonde van de centen. Raad niemand aan hier naar toe te gaan. Veel ophef in de pers, maar de werkelijkheid is duidelijk anders.
Met mijn dochter van 27 jaar deze uitvoering bezocht. In een periode waarin 4 en 5 mei centraal staan, heeft dit stuk ook op mijn dochter diepe indruk gemaakt. Een uitvoering op waarheid gebaseerd. Wij kunnen ons dit niet voorstellen. Je moet de tijd zelf hebben meegemaaakt (gelukkig niet) om het te kunnen geloven. Ik merkte het aan mijzelf, aan het publiek en ook aan mijn dochter. Een prachtig stuk met veel angst, verdriet, een vleugje humor maar vooral kwaliteit. Dat dit hoofdzakelijk amateurs zijn die het spelen, verbaast mij. Mooie solo zangstukken van twee vrouwelijke speelsters en prachtige zang en muziek van de overigen en het orkestje. Echt aan te bevelen. Het maakte zoveel indruk dat ik 2 x ben geweest. Volgens mij is het een toneelgroep uit Naarden en niet uit Naaldwijk, maar dat doet er niet zoveel toe. Ja, een mooie productie met veel liefde en inzet weergegeven. Complimenten !!
Deze voorstelling wordt zó aangrijpend en mooi gespeeld, met af en toe een klein fleugje humor, dat ik deze zelfs drie keer heb bezocht. Niet alleen de hoofdrolspelers, maar ook het ensemble bezorgde mij vaak kippenvel, bijvoorbeeld bij de hartenkreten van de Jodin waarvan haar baby wordt afgenomen, maar ook bij de zang van Chaja (Esther Wenneke) en de prostitué ( Tina Burger) en niet te vergeten het muziek ensamble !!
Jammer dat Ekaterina Gubanova niet met naam genoemd wordt met haar fantastische vertolking van de rol van La principessa d’Eboli. Verder onderschrijf ik de mening van Hans van den Bogaard, met de aantekening dat de conclusie “Uiterst indrukwekkend!” wel met vijf sterren beloond had mogen worden.
Joost Vrouenraets wordt sinds 2007 financieel, logistiek, materieel en adviserend ondersteund door Danshuis Station Zuid. Deze ondersteuning is al zes jaar mede mogelijk door de subsidie van de provincie Limburg. Ook in 2012/2013 werkt Gotra/Joost Vrouenraets samen met Station Zuid.
Ik vind dit een prima concept, heb genoten van de vertellingen de iedere acteur deed. Slechte zang kan daarnaast, en vooral in deze voorstelling, een humoristisch effect hebben.
Bedankt voor je recensie. Misschien leuk om ook de schrijvers te vermelden. De teksten van Lucretia van der Vloot en Raymi Sambo, als moeder en als Kluivert, zijn geschreven door Karin Amatmoekrim. De voetbalscènes tijdens het EK tussen Kluivert, Davids en Bogarde zijn geschreven door Guus Pengel. De monologen van Winston Bogarde zijn geschreven door Jibbe Willems.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Myriam Van Gucht op Kees de Jongen krijgt Zilveren Krekel
Van Vincent Bijllaardt op Dat staat
Van Carolien de Kovel op Serçe / De Mus
Van Oswin Schneeweisz op Distant Voices
Van Geert van Boxtel op Distant Voices
Van Constant Gabriels op Lucia di Lammermoor
Van Jasmijn op Raad voor Cultuur kritisch over aanvragen
Van Fred Hulst op Kamps & Kamps 2
Van marjolijn van delft op Dat staat
Van W.H.Stam op Lucia di Lammermoor
Van Trudi op Vertellingen van 1001 Nacht
Van Gerard Brussen op Calendar Girls
Van jjlamers op Premièreagenda TM mei 2012
Van F.Schoorstra op Ghetto
Van D.Y. Veldman op Ghetto
Van Gerard Kruunenberg op Don Carlo
Van Bart Lauwaars op Limburg redt Het Huis maar laat Danshuis vallen
Van Vera ter Beest op Koninginnenacht
Van Henry Timisela op Kabel
Van Jibbe Willems op Kabel