Susanne: Sylvia Dornseiffer, is de directeur/bestuurder van het AFK in dit verhaal. ( onafhankelijk adviseur in de culturele sector lijkt me iets te vrijblijvend als zij het beleid van AFK uitlegt.)
Bij de 83 namen van de Nederlandse Golf bleven er zo maar zo’n 25 onder …en vaak boven! de radar, dus onbekend bij de drie ‘mannen van het grotemensentoneel’, maar wel degelijk behorend tot deze Tsunami. Hierbij een (nooit complete) toevoeging van Makers in het Jeugd/Jongeren- en Locatietheater:
Gienke Deuten ( Rieks Swarte en Houten Huis – meerjarig FPK) Elien van den Hoek ( HoutenHuis – Bis Groningen) Lieke Benders ( Hoge Fronten – Maastricht – meerjarig FPK) Marike Splint ( Roma B/ Atelier Oerol / Theaterstraat) Annelies van Wieringen ( Kwatta – Nijmegen) Marlyn Coetsier ( TG Wingerberg) Meike van den Akker ( TG Winterberg) Esther de Koning ( zelfstandig maker) Judith Hofland ( BonteHond/ OverhetIJ) Muriel Besemer (Toneelmakerij) Jellie Schippers ( Schippers en van Gucht / Filiaal / Lab) Ilmer Roosendaal (Ton Lutzprijs 2011/ Atelier Oerol) Rosa Peters ( Parade / DNA) Lotte Bos (Young Gangsters) Anouke de Groot ( BonteHond /Theaterstraat) Annelies Hullebosch ( Rieks Swarte/ Feike’s Huis) Sanne Zweije ( Filaal / Zweije-Stip) Iris van den Ende ( Tweetakt) Leen Braspenning ( zelfstandig maker ) Lisa Verbelen ( Cement/ Dioraphteprijs 2012)
en nog wat mannen (sommigen genoemd?)
Jef van Gestel (MAX ) Renee Geerlings en (Geerlings&Raaymakers-Stip) Job Raaymakers (Geerlings &Raaymakers-Stip) Maurits van den Berg (BergenBos / Atelier Oerol) Sadettin Kirmiziyus. ( Sadettin – meerjarig FPK) Nick Steur (Bourgondie) Joost van Hezik (Lab / Toneelschuur)
Lieve mensen van De Appel, Dit kan echt niet waar zijn. Ophouden met 40 jaar geweldig theater. En al zo snel deze reactie. Waar is nu jullie creativiteit gebleven? Hoe kunnen jullie publiek en vrienden met zo’n snelle beslissing zo teleurstellen. Kom op zeg! Doorgaan met de middelen die er voor de toekomst zijn. Jullie komen er best bovenop gezien de eerdere ervaringen. Met vriendelijke groet, Eva de Vries, Warffum.
De handdoek wordt wel erg snel in de ring gegooid. Dat is niks voor De Appel. Lang geleden lukte het een nieuwe weg in te slaan met een tegeltjesactie. Het hondstrouwe publiek zal een nieuwe tegeltjesactie vast steunen.
Kom jongens, jullie hebben wel voor heter vuren gestaan. Doorzetten, hoe lastig ook, toch doorzetten. Overgave erkent de overwinning van de tegenstander. Nooit doen, doorzetten gvd.
Een bijzonder indrukwekkende voorstelling die me diep raakte. Na afloop had ik de tranen in mijn ogen. Ik twijfelde of ik zou applaudisseren omdat het onderwerp van de voorstelling bij mij in eerste instantie alleen maar stilte achter liet. Toch gaf ik staande ovatie voor de acteurs die dit drama op zo’n grote wijze hebben neergezet.
Het is terecht je af te vragen wanneer genocide éénmaal heeft plaatsgevonden en geen plaats meer is voor een tweede maal?
Dank aan de regisseur en de acteurs die deze genocide hebben durven vertolken.
Helemaal mee eens. Voeg daarbij nog de vreselijk platte clichematische humor en de vrouwminachtende grolligheid en je hebt een voorstelling waarbij ik het liefst al snel was weggelopen. Het stukje met de zwemmers in de Donau was het enige leuke, orginele, creatieve, mooie, aan de eindeloos durende voorstelling. Bah.
Dank voor uw reactie. Ik raad u aan contact op te nemen met Vic van der Reijt, de uitgever van Drs P. U kunt hem bereiken via uitgeverij Nijgh en Van Ditmar in Amsterdam.
Het valt niet te bevatten…. Het lijkt wel oorlog. Zoveel mooie en goede ideeën en mensen in een pennestreek van het toneel. Wat een triest verhaal waar Nederland nu aan is begonnen.
Heinz Polzer heeft op internaat Warnsborn te Arnhem gezeten, zo’n 75 jaar geleden, oa samen met Maud van Aalten, nu 92 die hem graag nog eens zou spreken. Drs P is nog heel helder van geest en zij ook. Kunt U deze boodschap overbrengen, want ik heb geen (email)adres van de taalkunstenaar. Ik hoor graag.
Als toevoeging op je tekst: het gebrek aan nuance en inzicht zou zonder meer aan de recensent kunnen liggen. Een aantal jaren geleden noemde hij het werk van Tarkan Koroglu (regisseur Theater EA) en ik citeer: “wit theater met toevallig een Turkse regisseur”. In mijn ogen heb je dan als recensent niets begrepen van het beginsel van culturele diversiteit in het theater.
Aangaande je opmerking over het gebrek aan kennis (“bestaat er dan theater in Egypte?”): misschien moet deze of gene eens uitgelegd worden dat de culturele beschaving van Egypte (waaronder theater) al millenia lang floreerde toen wij hier nog min of meer in grotten woonden? Sommige domheid is gewoonweg schokkend.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Marcel Mostert op Sluiting Hofpleintheater Rotterdam dreigt
Van Moon op Feikes Huis gaat produceren
Van Truusje van Tol op Der Schatzgräber
Van joop kuyvenhoven op Nieuwe steunplannen Amsterdams Fonds voor de Kunst
Van joop kuyvenhoven op Jonge theatermakers roepen op tot actie
Van Jacques Giesbertz op Toneelgroep De Appel stopt
Van Hugo Maerten op Toneelgroep De Appel stopt
Van Madelon Spoelstra op Toneelgroep De Appel stopt
Van Eva de Vries op Toneelgroep De Appel stopt
Van Willem van der Ham op Toneelgroep De Appel stopt
Van hans croiset op Toneelgroep De Appel stopt
Van Karin Bruggemann op Hate Radio
Van Viktor Griffioen op Fonds Podiumkunsten maakt aangekondigde slachting waar
Van Hendrika Verburg op Wiener Wald
Van Constant Meijers op Hoep Hoep Hiezee voor Drs. P
Van Albert Nieuwenhuis op Fonds Podiumkunsten maakt aangekondigde slachting waar
Van Hans Bos op Fonds Podiumkunsten maakt aangekondigde slachting waar
Van Frans smeets op Hoep Hoep Hiezee voor Drs. P
Van Imre Parkanyi op Alouli Hinne
Van Viktor Griffioen op Raad voor Cultuur brengt aanvullend advies uit