Alle reacties

  • Van Tom op Florissant

    Bedankt dat je alle nummers uit de voorstelling nu al hebt beschreven. Dat scheelt verrassingen!

  • Van Peter op Plaza Futura stopt reguliere theaterprogrammering

    En ondertussen willen ze er een tweede filiaal bij. Het kan verkeren.

    Plaza veroorzaakt dit zelf en snijdt zich in de vingers.

  • Van Marcel Roelfsema op Plaza Futura stopt reguliere theaterprogrammering

    Van speelplek naar speelbal. Het cultureel beleid van Eindhoven is de schaamte van Eindhoven geworden. We zijn niet alleen meer de gekste, de slimste en de gezelligste maar vooral ook de armoedigste. Hup Gieske.

  • Van renate van maasakker op Plaza Futura stopt reguliere theaterprogrammering

    o nee…wat jammer voor Eindhoven…

  • Van 5VWO-Leerling op Ministerie wil CKV afschaffen

    Als men cultuurgevoel in een kind wil overbrengen is het overbodig om dit via de onderwijs te doen (daarnaast ook nog duur). Het verplichten van cultuur zorgt er voor dat leerling het niet zien als ‘leuk’. Leerlingen houden niet van het schrijven van lange verslagen en zullen zaken als museums socialiseren aan iets negatiefs. Het heeft dus een negatief effect.
    Daarnaast nemen kinderen culturele interesses over van hun ouders wat ze in een latere levensfase zullen uiten.

  • Van Marc Jonkers op Mannen van de tango

    Met haar zure reactie op de prachtige voorstelling van het Internationaal Danstheater bewijst Francine van der Wiel, dat ze moeite heeft met veranderen (zie haar laatste zin). Maar laat dat nou toevallig een van de meest wezenlijke kenmerken van ‘kunst-maken’ zijn. Pech gehad Francine, of gefrustreerd misschien?
    Zelf was is jarenlang bij dit gezelschap betrokken als bestuurslid. De veranderingen waren een meer dan dwingende noodzaak.
    Fluitend naar een nieuwe toekomst, die door moedige kunst ondernemers wordt gedragen.

  • Van Sophie Lambo op Mannen van de tango

    Noodlijdend zijn we niet om mee te beginnen, we hebben gelukkig een mooie toekomst in het verschiet; ik weet niet waar die opmerking op gebaseerd is want volgens mij heeft de recensent geen inzage in onze boeken. We zijn inderdaad een, zoals dat heet, productie gebonden organisatie geworden, eigenlijk net als zo’n beetje alle gezelschappen, behalve de 4 grote die nog een paar dansers en musici in dienst hebben, ja. Wat is daar mis mee? Er wordt een beeld en een sfeer geschetst van treurnis en droevigheid die ik helemaal niet herken, en waarvan ik me ook afvraag waar Francine dat vandaan haalt. We zijn hartstikke hard en enthousiast aan de gang met een heel klein clubje mensen om er het beste van te maken gezien, inderdaad, de omstandigheden. Ja, we hebben ID op Maat geïnitieerd omdat we nog stikken van het erfgoed wat heel goed uitgebaat kan worden in het commerciële circuit. Niet iedereen kan dat doen, wij wel. Goddank. Ik ben daar blij mee en bedank even voor de zure reactie daarop. Verder mag men natuurlijk alles vinden van de voorstelling maar om te zeggen dat het niet zoveel verschilt van ‘gewone’ tangoshows gaat mij echt te ver. De voorstelling is in geen enkel opzicht een show en kent een begin, midden en een eind, dramaturgisch reuze doordacht, dat zou Francine toch hebben moeten herkennen als theaterwetenschapper. En dat we als ID zoekende zijn lijkt mij logisch. Als je 50 jaar hetzelfde doet en er wordt van je gevraagd iets anders te gaan doen met hetzelfde uitgangspunt, dan kost dat tijd. De folkloristische veren waar naar wordt verwezen zijn we inderdaad ruimschoots aan het afschudden. Die zijn namelijk niet meer van deze tijd. Beetje bijblijven is het devies. En fluiten in het donker is prachtig.

  • Van joop kuyvenhoven op Toneelmakerij verliest 1,1 miljoen subsidie

    Voor het korte termijn geheugen enige geschiedschrijving, het begon (met de bezuinigingswoede van VVD/Zijlstra ) bij ……
    De voorbereiding van de toenmalige Cie Theater van de Raad voor Cultuur (2010-12). Die aanvankelijk compleet de zelfstandige BIS-jeugdgezelschappen wilde wegbezuinigen. Dat leek toch al te rigoureus in een land met zo’n rijke Jeugdtheater-historie. Er was haast geboden, ze moesten snijden en dat doe je dan toch op Jeugd en Jongeren!
    De Cie Theater schreef bij wijze van spreken op een bierviltje op een achternamiddag ‘ schameltjes: BIS-Jeugd dan maar allemaal klein 8x 5 ton. Dit in tegenstelling tot de BIS- differentiatie bij het ‘grote-mensen-toneel’ (4x groot x2.5 miljoen/ 4x kleiner x 1.5 miljoen). Gevolg: de twee grotere /net in de steigers staande Jeugd-gezelschappen: de Toneelmakerij en MAX zijn van die insteek de dupe van geworden…… en aldus volgden – OCenW, Zijlstra en de Raad van State.
    Uiteraard verneem ik graag, die deze lezing wil/kan ondersteunen weerspreken

  • Van Karel Janssen op Asscher legt acteurs aan banden

    Ik heb zojuist een mail verzonden naar Mei Li Vos. Mocht dit besluit doorgaan zal ik mijn lidmaatschap van PvdA beeindigen en tevens dit, d.m.v. ingezonden brief, in krant publiekelijk maken. Het is onbegrijpelijk dat dit vanuit een PvdA minister komt nadat zij in oppositie destijds Zijlstra’s plannen mee bestreden hebben.

  • Van Joel de Tombe op Asscher legt acteurs aan banden

    Het is belachelijk dat er een doelgroep op deze manier voor de tweede maal te grazen wordt genomen. Ik vraag me af wat dit de staatskas uiteindelijk oplevert?
    Ik begrijp dat we allemaal moeten inleveren, maar een doelgroep op deze manier in z’n hemd zetten vind ik ongelofelijk! Zeker als je bedenkt dat er voor Acteurs, zangers, kunstenaars al zo weinig geregeld is.
    Mijn voorstel is om ook niet bij de pakken neer te zitten, maar ook vanuit “ons” met voorstellen te komen die wellicht bij kunnen dragen aan een beter systeem. Initiatief proberen in eigen hand te houden!

  • Van joop kuyvenhoven op Asscher legt acteurs aan banden

    …. en dit is genadeklap no 2. voor de Kunsten van de PvdA! Na de kans om 50 miljoen reparatie-middelen in het nieuwe regeeracoord te verzilveren, maar zich- sans gene – liet BLOKkeren door stijve Stef (VVD)

  • Van niek idelenburg op Toneelgroep De Appel stopt toch niet

    sorry, maar in een tijd waarin veel gezelschappen 0 euro krijgen, vind ik een dergelijk bericht zeer ongepast.
    ik gun de Appel het beste, maar ze weten al maanden lang dat het 1,9 miljoen van de stad krijgt dan kun je het tegenover je publiek, maar zeker ook niet tegenover je collega’s het steeds maar hebt over of je al dan niet doorgaat…..

    dus, maak vooral mooie voorstellingen!

  • Van Marja KoopmanLobatto op Maria Nuñez, asielzoekster in onze Gouden Eeuw

    Een prachtigtige voorstelling met veel cultuur én mooie stemm

  • Van Frank Noorland op De muurspecht

    Hallo Marianne,
    De Muurspecht speelt t/m 10 maart elke middag om 12.30 uur in Bellevue Lunchtheater. Volgend jaar, in januari en februari 2014 gaat de voorstelling op tournee.
    groet,
    Frank

  • Van Marianne Brand op De muurspecht

    waarom oh waarom speelt De Muurspecht alleen in Amsterdam?
    Als het stuk bij mij in de buurt komt ben ik van de partij !
    (Dit n.a.v. het stuk in de Volkskrant)

    succes en groeten,
    Marianne Brand
    Apeldoorn

  • Van ber hadders op Tussentijd

    Ik vond ‘ t prachtig!

  • Van Gouke Hilte op Krokusfestival

    Voor wie naar Tweetakt wil. Het festival duurt niet tot 3 april maar van 22 maart t/m 7 april.

  • Van Saskia Janse op Krokusfestival

    FTE staat voor FRESH Tracks Europe

  • Moos van den Broek

    Van Moos van den Broek op Krokusfestival

    Het netwerk heet Fresh Tracks Europe (zonder n) het betreft enkele gezelschappen, danshuizen, festivals en producenten en niet alleen danshuizen!
    De dansfilm is niet in opdracht gemaakt van FTE maar stond wel in het kaderprogramma van FTE
    Maar fijne recensie hoor:)

  • Van Frans Lavell op Maria Nuñez, asielzoekster in onze Gouden Eeuw

    Wat doet dit goed nadat we zo teleurgesteld waren toen zelfs de grote Jaap van Baasbank er niet in slaagde om de theaterprogrammeurs te interesseren voor onze Maria Nuñez. Vandaar die veel te kleine speellijst. Jaap slaagde er slechts in om het aan de Schouwburg Arnhem te verkopen. Wij zelf aan het Tropen Theater (maar dat sloot per 1 januari) en de Schouwburg van Groningen. Verder hebben we zalen moeten huren. Hulde aan het bestuur van Aorta dat het risico nam om voor groot deel afhankelijk te zijn van de recettes. En dat lijkt goed uit te pakken. Compagnie bijna en de synagoge van de LJG geheel uitverkocht!