Haha wat een potsierlijke recensie zeg. Iemand helemaal afslachten zonder met inhoudelijke argumenten te komen. Echt schandalig. Het wordt tijd dat jullie hier professionals in gaan huren, mensen die in staat om hun mening te onderbouwen. En als de enige spanning die je voelt voortkomt uit een scene over seks met courgetten, zegt dat meer over jezelf dan over de voorstelling…
Zie André van Duin, zie Sinterklaas. Het echte werk begint daarna. Wat laat je dat personage doen? Wat laat je hem zeggen?….. > Sinterklaas zou ik geen ‘personage’ noemen. Wat hij zegt (en doet) staat historisch min of meer al vast. Toch?
ik zou ook graag willen weten WIE nieuwe leden benoemt, hoe vaak men bij elkaar komt en wat er dan zoal besproken wordt. zijn de zittingen van de Akademie openbaar? waar en hoe laat moet ik me melden?
Vreemd toch. Mensen kunnen dezelfde voorstelling zien en daar verschillende beleving over hebben. Wat in de recensie als een sterke opening beschreven wordt, vind ik dat een beetje voor de hand liggend. waar Rory de Groot het gedachte goed van Camus toetst aan de keuzes die hij maakt en gemaakt heeft, vind ik het spannend worden. Zeker waar hij die vragen persoonlijk maakt door het publiek recht aan te kijken. Bij mij , en ook bij mijn dochter, gonsden die vragen na. Bij deze, Rory bedankt voor een mooie avond in Leiden.
Wat jammer dat de recensent deze wonderlijke opera een ‘misbaksel’ meent te moeten noemen. Het is een parodie en wellicht is die niet aan een ieder besteed, maar een misbaksel? Maar goed, dit oordeel zal wel passen in een tijd waarin voor recensenten de muziek ondergeschikt is aan ‘het gebeuren’ op het toneel. Immers, een alinea voor de verrichtingen van ruim een dozijn zangers, koor, orkest en dirigent staat tegenover twee alinea’s voor de regisseur. En zo hoort het… blijkbaar.
Ter voorkoming van enige geschiedvervalsing van deze mooie recensie: Daniel van Klaveren regisseerde bij Wederzijds en Toneelmakerij al meerdere producties, waaronder ‘Nomansland’ , het prachtige ‘Verkocht’ op locatie en de heftige ‘Jamal’. Hij is free-lance regisseur, schrijver en acteur. Verder speelt ‘De zus van Mozart’ ook 15 keer in de theaters en is geproduceerd door Stip Theaterproducties Amsterdam
Gisteren deze voorstelling in zoetermeer gezien. Veeeeeel te weinig publiek voor deze uitstekende voorstelling. Muziek, decor, spel: enorm knap hoe zo’n klassiek drama is vertaald naar een soort tijd en taal die er helemaal toe doet. Ik heb in ieder geval genoten en wil de spelers danken voor hun inzet.
Ik ben het er niet mee eens dat het te rustig was of te traag, heerlijke voorstelling juist. Mooie verhalen, prachtige melancholische liedjes. Voorstelling duurde 110 minuten maar de tijd vloog om.
I watched it with English subtitles. I was glad to discover this beautiful text from Schiller, but the “modernity” of the play spoils it a lot. Poor costumes, ridiculous dancing moves happening for no reason, and transition music making me jump and keeping me up for a way too long play that could have been shortened. This apparent sobriety with at the same time an attempt to be audacious at all cost makes this project sound very pretentious and not adding anything interesting to the original script and story. And sorry, but I was not very convinced by the choice of Halina Reijn for Mary Stuart. Her strong personnality and physical appearance don’t fit with the elegance and fragility of Mary Stuart, at least as I would imagine her. But I beleive that is a very personal feeling…
Gisteren de voorstelling gezien. MV1 nooit gezien, maar MV2 biedt geen diepgang en orginaliteit inderaad. Het zijn de bekende grapjes die al jaren gemaakt worden. Ik herkende mijzelf niet erin. Ben dan blijkbaar niet het stereotype vrouw haha.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van moi op De Verleiders: Door de bank genomen
Van Marijn Lems op Van Hove naar Brussel?
Van Thom op Groene vingers
Van Felix Bezem op Groene vingers
Van Constant Meijers op Groene vingers
Van Felix Bezem op Groene vingers
Van Anouk Leeuwerink op Il viaggio a Reims
Van Tv op Mijn tweede
Van Marike Hazenberg op Mijn tweede
Van Lonneke Kok op Zestien nieuwe leden voor Akademie van Kunsten
Van jan van galen op Zestien nieuwe leden voor Akademie van Kunsten
Van Warner Riksen op Zwarte Voeten
Van helma marinus op Zus van Mozart (7+)
Van Freek op Il viaggio a Reims
Van joop kuyvenhoven op Zus van Mozart (7+)
Van Marcel bakker op (it sucks to be) Helena
Van Bob de Theije op Jongen toch
Van M.Welmers op Il viaggio a Reims
Van Margaux op Maria Stuart
Van Carla op MV2