Snap ik het goed dat NL nu het risico loopt dat via een politieke lobby het totale talentontwikelingsbudget naar een klein aantal productiehuizen wordt gesluisd? Het zal toch hopelijk niet de bedoeling en – nog hopelijker – niet waar zijn….
Marie had dit toneelstuk niet beter kunnen beschrijven.. Het is onbegrijpelijk dat de spraakverstaanbaarheid zo onmogelijk wordt gemaakt door nodeloze, veel te harde (achtergrond)geluiden. Niet functionele lichteffecten maken het geheel nog onaangenamer. Wij zijn dan ook na 3/4 uur gedesillusioneerd opgestapt. Foei! P.S. Ik vraag mij af of de recensenten van onze “kwaliteits” kranten het toneelstuk echt hebben gezien(en verstaan).
Het was fantastisch! Maar het Festival eindigde voor mij met een enorme kater. De laatste voorstelling van Teatro del Silencio ging niet door. Het slechte weer was voorspeld en het klopte exact. Toch werd op het VVV gezegd om 16:40 dat de voorstelling door zou gaan, ook met regen. Dus ik kocht op het laatste moment een ticket. Baaaaaaaaaaaaaaaaaaalen natuurlijk dat het toch niet doorging. Om 16:50 gaat het flink dreigen, vervolgens regenen, windvlagen en het is te gevaarlijk. Die mededeling kwam al om 17:05. Een uur later, ook voorspeld, zakte het noodweer en daarna had het makkelijk gekund. Dan waren niet alle mensen teleurgesteld. In dit zo duidelijk geval van code geel lijkt het me raadzaam al heel vroeg aan te geven aan het publiek en bij het VVV dat de voorstelling niet doorgaat. Dan was voorkomen dat iedereen kletsnat regende en er een enorm collectief balengevoel was ontstaan. Ook de organisatie, de suppoosten en crew, de spelers, de toeschouwers, de stad had dit beter kunnen verkopen in een vroeg stadium. Naar je geld kon je fluiten, ook niet gebruikelijk als een voorstelling wordt afgelast. Gefrusteerd en met een rotgevoel ben ik afgedropen(letterlijk en figuurlijk), vooral omdat het noodweer ook weer snel voorbij was. Ik zou als organisatie iets doen ter compensatie!
Wat een flinterdunne recensie. Zo te lezen is de enige die het lawaai van de schlagers niet te boven is gekomen, de recensente zelf. De acteurs hebben naar mijn mening een ijzersterke prestatie geleverd: ze waren vaak in staat de omgeving en langsvarende boten juist naar hun hand te zetten. Ik heb genoten van een intieme en ontroerende voorstelling. Dat de recensente slechts één aspect van deze bewuste voorstelling uitvergroot, vind ik buitengewoon jammer en bovendien onprofessioneel.
Wat jammer dat je niet zo lovend bent, ik was ook bij exact deze voorstelling (incl partyboot) en heb juist erg genoten. Wat mij betreft had je wel meer credits aan dit jonge gezelschap mogen geven. dat er af en toe afleiding was deed voor mij geen afbreuk aan het mooie verhaal. Ik vond het juist wel hilarisch en een mooi contrast: de frans bauer fans vs. een poging tot zelfmoord en een vliegtuigramp. Maar genoeg daarover, het verhaal vond ik prachtig, jammer dat je daar niet inhoudelijk op in gaat, wat mij betreft had dat meer aandacht mogen krijgen. Er zaten namelijk zulke diverse en unieke samensmeltingen van gebeurtenissen en emoties in, daarin werd ik echt meegenomen en ontroerd. De Scene waarbij zij bij hem op de schouder hangt was mijn favoriet, een prachtige aanblik en een emotioneel moment. Ik vind het erg Jammer dat je je voornamelijk hebt gericht op de ruis bij de voorstelling, inhoudelijk lees ik weinig kritiek, terwijl daar in mijn ogen zoveel schoonheid lag.
ik had gelukkig het boek gelezen, daardoor snapte ik hier en daar nog wel waar het over ging. Zelden zie je zo’n slechte voorstelling. Ik verstond ongeveer geen woord van wat die arme acteurs aan het zeggen waren. Want er was continu ‘achtergrond’geluid en véél te hard en nergens voor nodig, voegt niets toe, verheldert niets, stoort alleen maar. Haal het weg en je krijgt de kans iets mee te maken. Al die spectaculaire decor-effecten: ook nergens voor nodig. Zó jaren 70, hou toch op zeg, ga toneelspelen, maak iets moois, er zit karakter in die personages, heb ik niets van gezien. Eigenlijk wil ik mijn geld terug. Marie
Van Annus mirabilis var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-25677253-1']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == doc op Nasr: 'Trap het rendementsdenken van school'
[…] mei een mooi stuk over in NRC Handelsblad en De Standaard, sprak er 19 juni bij de opening van het ITs Festival in Amsterdam over: “Rendementsdenken heeft onze geest in luttele jaren verziekt. Ik heb niks tegen geld, ik […]
A.s zaterdag (4 juli) trek ik, zoals ik na afloop van een voorstelling op Oerol al aankondigde, op de fiets van Harwich naar Oxford met links en rechts van mijn fietstassen twee vlaggetjes van “Red de Boskat” om actie te voeren voor het behoud van de Boskat. Toegegeven, de onveiligheid van Engelse wegen voor fietsers speelt hierin mee. Maar hoe moet ik de geïnteresseerde Britten duidelijk maken wat voor actie ik aan het voeren ben? Something to save the local brothel on the Dutch Wadden Island Terschelling? En ik kan niet eens een webstek van Carrie vinden, laat staan dat ik naar een Engelse tekst verwijzen kan?! Help! Loek Schönbeck
Ha Jonathan, de Schaduwploeg heeft de hele avond als podcast online gezet. De avond begint rond de 45e minuut. Rond de 60e komen de jury rapporten. Rond de 90e start de korte discussie.
Dank voor je reactie Ivar – ik moet er meteen bij zeggen dat ik heb verzuimd te melden dat de sterren zijn toegekend door de redactie en niet door de auteur (dat heb ik inmiddels aangepast). Theaterkrant geeft sterren (geen sterren is 0, wat lager is dan 3); mijn overweging in dit geval is dat ik lees dat de voorstellingen volgens de criteria van de auteur niet goed zijn, maar dat ze in overweging neemt dat haar criteria in dit geval wellicht problematisch zijn en dat de voorstellingen voor het publiek (waaronder wellicht ook andere beschouwers) heel goed zijn. Dan kom ik uit op drie.
Eigenlijk beschrijft dit verhaal dus dat de recensent niet weet hoe hij moet oordelen omdat hij teveel twijfelt over wat de juiste beoordelingscriteria in een theaterrecensie vandaag de dag moeten zijn. Prima om dat gesprek op gang te brengen, maar als je niet kunt oordelen moet je het ook niet doen. Laat de redactie dan ook niet de voorstellingen afserveren met een zesje (3 sterren). Dan moet je staan voor wat je aansnijdt en helemaal geen sterren geven.
Curieuze slotzin in een curieuze recensie: ‘Het zou arrogant zijn moest dat overweldigende enthousiasme van een ongezien groot publiek de professionele theaterbeschouwer niet aan het denken zetten’ Bedoelt de auteur dat als een niet geoefend publiek enthousiast is het gebodene wel geen kunst zal zijn? Dat zou pas arrogant zijn.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Nanvan Houte op Motie over productiehuizen aangenomen
Van Frances Sanders op Motie over productiehuizen aangenomen
Van harald moes op Genomineerden Zwanen bekend
Van Jos&Willem Kunst op Stad der blinden
Van Lucy op Doctor Dappertutto
Van Michiel op DAK
Van Bonne op DAK
Van margriet van agtmael op De vlucht van een granaatappel
Van marie roelofsen op Stad der blinden
Van Annus mirabilis var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-25677253-1']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == doc op Nasr: 'Trap het rendementsdenken van school'
Van Jan v E op Nasr: 'Trap het rendementsdenken van school'
Van Loek Schönbeck op De Boskat
Van Tjeerd Posthuma op Ton Lutz- en Krisztina de Châtel-prijzen niet uitgereikt
Van Jonathan offereins op Ton Lutz- en Krisztina de Châtel-prijzen niet uitgereikt
Van Hannah op Nasr: 'Trap het rendementsdenken van school'
Van Jelle van Doornik op Nasr: 'Trap het rendementsdenken van school'
Van Thom op Holes en Paramaribo-Texel
Van Simon van den Berg op Holes en Paramaribo-Texel
Van Ivar van Urk op Holes en Paramaribo-Texel
Van Jos Schuring op Holes en Paramaribo-Texel