Al vind ik de recensie meer op de man (vrouw in dit geval) dan nodig, tot mijn verrassing zag ik wel hetzelfde als Marijn Lems. Ik had heel veel zin in de voorstelling, en ik heb Wende erg hoog zitten als kunstenaar. Maar nu viel ik bijna in slaap. Voor mij miste er ook enorm een dramaturgie. Heel fijn voor Wende dat haar fans zo uitzinnig zijn. Ik voelde het helaas niet.
Ik vind het zo gruwelijk onterecht en niet te geloven dat Orkater dreigt om te vallen door rigide regelgeving. Want Orkater is nou bij uitstek een groep die zichzelf opnieuw blijft uitvinden en het publiek blijft prikkelen en verrassen. Terwijl andere groepen op kleine schaal blijven zoeken naar vermenging van stijlen, de urgentie van verhalen, inclusiviteit, de inbreng van muziek in de voorstelling op een organische manier, zoekt naar een eigen signatuur maar dan toch steeds anders, doet Orkater dat al lang. En is dat onder Wieke ten Cate nog meer zichtbaar en invoelbaar. Als theaterprogrammeur ben je altijd op zoek naar betekenisvol aanbod. Aanbod dat zich onderscheidt. Het aanbod van Orkater is het verademing voor de grote zaal: je weet niet precies wat het wordt, maar het wordt steengoed, en het doet ertoe en het is altijd net die link die je mist in het palet. Aanbod dat in de kleine zaal bij een ander theater in de stad staat, zou je ook willen hebben in je aanbod. Gretig wordt je ervan als programmeur. Want publiek gaat altijd anders de zaal uit dan toen ze kwamen. Orkater vertaalt de wereld en wat er speelt om ons heen naar hun stukken en geeft het publiek inzichten, handvatten om die wereld aan te kunnen. En waarbij humor, soms licht soms overduidelijk aanwezig, helpt en net het verschil maakt tussen alleen maar overrompelend worden door de voorstelling en die wereld door de humor te kunnen accepteren en er vol in mee te gaan. En daarbij, niet onbelangrijk, zijn het stuk voor stuk bijzondere, urgente voorstellingen die steen- en steengoed zijn.
Als Orkaterproducties geroemd worden gaat het om mensen die geroemd worden. Een hele grote groep mensen die met hart en ziel hun vak uitoefenen. De 13 keer dat Orkater genoemd wordt als beste in het afgelopen jaar gaat over 5 van de 9 nieuwe producties die gemaakt zijn in seizoen 23/24. Dat zijn 11 mensen op kantoor die aan alle 5 werkten, 80 mensen in cast en crew waarvan sommigen in meer dan 1 voorstelling. Orkater is geen gezelschap van een paar bevlogen enkelingen. Het is de levensader van velen en een bron van inspiratie voor andere makers én het publiek. Dat kán niet verdwijnen.
Ben al lange tijd weg van Nederland verhuist maar dank zij todays media kan nu over mij eens favoriete-Sigrid Koetse lezen. Wens haar sterkte”0ld age is not for sissies!”…O zij was mijn ideaal eens terug in de vijftiger jaren .Wens haar sterkte….de eerste en laatste fan letter die ik ooit schreef! You hang in there Sybil dear!
Orkater maakt vernieuwend, divers, bijzonder muziektheater: een eigen stem die heel veel ruimte geeft aan andere stemmen om te groeien. En die klinken bij Orkater ook nog eens megagoed!
Orkater dreigt het slachtoffer te worden van een rigide beoordelingssysteem dat al te lang dominant is is de subsidiëring van de cultuursector. Subsidiënten raken opgesloten in puntentellingen die geen basis kunnen en mogen zijn voor een zinvolle en afgewogen oordeelsvorming. Het is idioot dat de grote producties van Orkater als de voedingsbodem voor nieuw talent moet verdwijnen, omdat de instelling in de optelling van de toegekende punten een fractie tekort komt. Die grote producties vormen een wezenlijk belangrijke – en kwalitatief hoogstaande – schakel van opleiding naar beroepspraktijk. Dit natuurlijk nog los van hun waarde voor het Nederlandse theaterlandschap. Draai dit besluit terug!
Onvoorstelbaar en onwenselijk als er een einde zou komen aan Orkater. Voor ons programma en welbevinden In Almere Haven van grote waarde, terecht dat deze spraakmakende club hoog op allerlei lijstjes staat.
Wij waren bij de laatste try out we hebben echt genoten zelfs mijn vrouw moest aan het einde huilen zo mooi werd er gespeeld was blij dat ik het heb gezien
De kansen en de ruimte die Orkater geeft aan al deze ongelofelijke talenten is onmisbaar binnen het theaterlandschap. Dat het voortbestaan van deze bijzondere plek nu op het spel staat is onbegrijpelijk
In één woord GEWELDIG. Mooi gespeeld en gezongen. Met een lach en een traan, de zakdoekjes zijn wel nodig. Wij waren in de La Mar en gaan nog een keer, nu naar Groningen.Super genoten.
Ook als maker word ik steeds opnieuw geïnspireerd door onderwerpkeuze en artistieke invulling van dit geweldige gezelschap. Ze fungeren voor velen als inspirator voor het hele culturele podiumklimaat. Leve Orkater!
Al jaren vertelt Orkater ons verhalen van en over alle Nederlanders. Een voorstelling van Orkater is altijd een ontmoeting met mensen – gedragen door de kracht van muziek. In die ontmoeting met de ander ligt de enige kans op een zich verbindend land. Wie Orkater het podium ontneemt, holt niet alleen de theatersector, maar ook de samenleving uit.
Interessant om ook eens een negatieve recensie te lezen. Toch voelt deze onnodig negatief aan. Toegegeven: ik heb iedere minuut genoten van de musical. Fantastische show is daar door een geweldig team neergezet na hard werken. Dus ik zal ook niet helemaal objectief deze recensie lezen na zo’n ervaring. Zou zeggen: ga er nog eens naar toe, je mist het mooie wat vele anderen wel zien.
Geweldige musical! Mooi effect met de bewegende tribunes. Je zat helemaal in het verhaal, mede doordat het geluid duidelijk overkwam in de koptelefoon.
Maar wat een ellende die stoelen! En dan ook nog de steile trap. Vooral als je al pijn aan je rug hebt dan is dat een domper.Gert, daar sla je de plank mee mis.
Orkater is al jaren een gezelschap dat ruimte en vertrouwen geeft aan jonge makers om groots te dromen en schaamteloos te experimenteren. Zo een plek móet blijven bestaan🍀
Mooi om te lezen, en terecht, dat Orkater zo wordt gezien en gewaardeerd.
Overigens niet alleen door de pers. Als Orkater bij ons in Meervaart staat is het ook bijna altijd een volle zaal. Maar, en daar ligt de belangrijkste kracht, het zijn niet enkel de aantallen die aanspreken. Wat vooral aanspreekt is wie er in de zaal zit. Onlangs speelde bij ons de voorstelling ‘Stepping Stones’. En het was wederom een feest om voor aanvang van de voorstelling de foyer in te lopen en oog in oog te staan met een divers publiek afkomstig uit uiteenlopende gemeenschappen. Plat gezegd : een mengelmoes van wit en zwart publiek variërend van theaterliefhebbers, vakbroeders tot buurtgenoten. Dat is een kwaliteit die je als theater en gezelschap alleen maar samen kan creëren. Samen zorgen voor een representatieve afspiegeling van Nederland in de zaal én op het toneel. Als je wil zien dat theater er toe doet en dat overheidsinvesteringen in kunst en cultuur ruim de moeite waard zijn, dan moet je op dit soort moment een cultuurgebouw binnenstappen.
Ik hoop dat er hier wat politici meelezen, want dit alles gaat niet vanzelf. Al jaren bouwt Orkater (verspreid over meerdere kunstenplan-periodes) hier zorgvuldig aan als gezelschap én met nieuwe en jonge maker. Onder noemer ‘Nieuwkomers’ werkte het specifiek aan de ontwikkeling van jonge makers en diens nieuwe vertellingen, nieuwe smaken en nieuwe stijlen voor een breed publiek. Want, hoewel de romantische mythe ons anders wil doen geloven, wordt zelden iemand als succesvol maker of performer geboren. Dat vraagt hard werken, aandacht, vrije speelruimte, interactie met publiek en de gelegenheid om na het vallen weer op te kunnen staan. Ontwikkelen is leren door te falen én door door te gaan. De ruimte om te ontdekken wat jouw verhaal is, welke stijl daarbij past en welk publiek zich daar in herkend of zich door laat verleiden. Dat is wat Orkater met haar Nieuwkomers doet. Niet voor de bühne, niet als vinkje voor goed gedrag, maar vanuit liefde, noodzaak en een oprechte motivatie.
En nu doet de paradox zich voor dat ‘Nieuwkomers’ ruimhartig wordt ondersteund en het kerngezelschap Orkater wordt weggesneden. Geen investering meer in het hart van kwaliteit, expertise en publieksbereik. Geen investering in de waarden en bereikte resultaten die de recensenten zo mooi in de spotlight zetten. Geen voorstellingen meer die in alle gewesten van het land artistieke kwaliteit combineren met toegankelijkheid en relevante vertellingen. Verhalen die niet zoetsappig zijn en houtsnijden zonder de lichtvoetigheid en menselijkheid uit het oog te verliezen.
Geen toonvoorbeeld meer van professionele podiumkunsten met een sterk artistiek fundament en verankering in samenwerking met krachtige partners in het veld. Kunst en cultuur is een ecosysteem. Een samenhangend geheel van samenwerkingsverbanden waarin grotere en kleinere onderdelen elkaar ondersteunen en versterken. Zie ook hoe ze succesvol cultuur naar de mensen brengen zoals met de projecten op locatie in Friesland, tijdens Oerol en tere van 750 jaar Amsterdam in Amsterdam West. Als de makers het gezelschap Orkater verliezen, verliezen de nieuwkomers hun bron van kennis en expertise. (En we weten dat meer gezelschappen in dit huidige gemankeerde systeem onvoldoende zijn gewaardeerd voor hun bewezen kwaliteit en belang binnen de kunsten.) Laat hen geen kind van de rekening zijn.
Er moet een beter systeem komen waarin commissieleden mogen oordelen op basis van het grotere geheel voor een gezond cultureel systeem. Waar visie, concrete plannen én bewezen kwaliteit leidend zijn. Tot die tijd moeten we koesteren wat er is. Behoud Orkater, en vergelijkbare instellingen, tot er een goed nieuw systeem is. Daar hebben de podia, het publiek en de cultuur baat bij. Je kan nu niet iets afbreken, waar je straks om staat te springen, enkel en alleen omdat je beoordelaars met een mank systeem en spreadsheet-regeltjes hebt opgezadeld.
Een gezelschap met zo’n rijke geschiedenis niet laten voortbestaan is onbegrijpelijk en komt neer op het vernietigen van cultureel erfgoed. Wie daar geen stokje voor steekt moet haast wel een hardvochtige hekel hebben aan alles dat nederland nederland maakt. Orkater maakt voorstellingen voor iedere groep denkbaar in Nederland en doet dat toegankelijk. Eeuwig zonde als dat moet verdwijnen. Hopelijk gebruiken de verantwoordelijken hun verstand en redden ze Orkater!
Zeer terecht dat Orkater bovenaan de lijst staat. Het zou eeuwig zonde zijn als ze zouden verdwijnen. Als theater dat Orkater veelvuldig programmeert weten we zij fantastische voorstellingen maken en dat er veel en divers publiek geniet van deze voorstellingen. Een naam als Orkater geeft jonge makers vleugels en het publiek vertrouwen in de kwaliteit. Dat mag niet verloren gaan! Voor de Verkadefabriek en ‘s-Hertogenbosch is Orkater een vaste waarde die enorm gemist zou worden. Dus steun Orkater!
Ik maak telkens de verplaatsing van België naar Nederland om een productie van Orkater te kunnen zien. Soms leg ik zelfs een ganse bus in om een voorstelling bij te wonen. Waarom? Omdat ik er elke keer zeker van ben dat ik niet teleurgesteld zal worden. Elke voorstelling is relevant en raakt. Je voelt ook een hele theaterfamilie aan het werk, niet enkel de makers en spelers, maar die hele enthousiaste ploeg achter hen die hen koestert en voor hen zorg draagt. Orkater biedt op dat vlak een inspirerend voorbeeld van hoe een gezelschap goed kan functioneren. Nederland, je zou daar ongelooflijk fier op moeten zijn! Dit is jullie vlaggenschip waarmee je zou moeten uitpakken, ipv de vleugels te kortwieken.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Eva op Vrijplaats
Van Laura Marcus op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Manoushka Zeegelaar Breeveld op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Sjoerdje Faber op Goudeerlijke docu over een van Nederlands grootste actrices
Van Anne op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Kees Weeda, Rotterdam op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Ronald Venrooy, directeur Corrosia Theater, Expo & Film op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Peter van Straaten op Onze Jordaan
Van Eeke op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van W de Wit Stakelbeek op Onze Jordaan
Van Richard Kemper op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Jan Beuving op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Do. op Moulin Rouge! De Musical
Van N & J op 40-45, de Musical
Van ‘Ntianu op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Christiaan Mooij op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van - op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van EB op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Wouter Bakker, Programmeur Verkadefabriek op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers
Van Kathleen Van den Steen op Orkater is favoriet bij de Nederlandse theaterpers