Alle reacties

  • Van Ab Gietelink op Falend kunstdebat met gefrustreerde zaal

    Beste Jeffrey,
    Je hebt gelijk. De kunstsector moet in debat en het is goed en moedig dat jullie dat hebben georganiseerd. Maar hoe? Ik denk dat wanneer je 2 kunstenaars met een scherp kritisch verhaal tegenover Melle en 1 andere kunstbons had gezet op basis van stellingen je een veel helder en scherper debat had gehad. Of stellingen en dan Melle vs. Zaal.
    Ik zou pleiten voor debatten op basis van progressieve stellingen en positieve acties. Als je wilt kunnen we er wel eens over brainstormen, want er zijn mogelijkheden genoeg.

  • Van Jeffrey Meulman op Falend kunstdebat met gefrustreerde zaal

    I rest my case.

  • Van joop kuyvenhoven op Falend kunstdebat met gefrustreerde zaal

    VREDIG KUNSTDEBAT?…. tijdens het Kunst & Cultuurdebat #NRC #TF op 22-12-13 in #SSBA bleek het ‘zelfreinigend vermogen’ van de Kunstensector nog steeds minimaal.
    Dat is niet nieuw, want in de aanloop naar het Kunstenplan 2013-2016 bleken de ‘vertegenwoordigers’ van deTopperdeTop in de zogeheten TafelvanZeven na maanden overleg ook al niet – gezamenlijk – tot noemenswaardige aanbevelingen te kunnen komen.
    Waarom toch die roep tot debat? terwijl ook nu ‘de charlatans’, ‘de instellings-belangenberharigers’ of ‘de niet gestreelde kunstego’s’ de degens wilden kruisen met een nauwelijks uit kunstenaars bestaand forum. Nog afgezien van cynisch- opinierende gespreksleider Paul Steenhuis die de zaal letterlijk de rug toekeerde.

    Als zo een gesprek gewoon echt niet lukt, dan moeten we dit zo niet meer willen. Een vervolg Jeffrey kan alleen met uitgekiende en beleids-stellende Agenda’s als voorwerk. En ja …. gezien alle krachtsverhoudingen, de gelijk -krijgers zie ik eigenlijk niet zoveel andere mogelijkheden dan:
    *Stevige Regie door RvC / Minister (laat OCenW ook eens een luisterende tour met beleids-aanname’s door het land doen!) …. of
    *van Onderop een hoop plannen/ nieuw en jong-elan met een mentaliteit voor Kunst wat-er-toe-doet.
    Ik vestig mijn reinigende hoop meer op het laatste….. en nu voor een ieder een vredige kerst!

  • Van Jeffrey Meulman op Falend kunstdebat met gefrustreerde zaal

    Beste Ab,

    Je beschrijving van het debat treft doel en ik ben het met je eens. Feitelijk onjuistheid: er stonden drie vrijwilligers met microfoons in de zaal. Natuurlijk. Volgens het draaiboek zou het zaallicht aangaan zodra de discussie met de zaal begon. Logisch zou je denken. De zaal stond echter te trappelen om vooral Melle van repliek te dienen en kon haast niet wachten. Het forum bestond uit voor en tegenstanders en alles daartussenin maar bleef inderdaad vlak. Over samenstelling kun je discussiëren. Ook ik ging naar huis met sterk gemengde gevoelens. Maar mijn overtuiging blijft dat deze sector moet blijven praten in plaats van elkaar te bevechten in ingezonden stukken. In vele samenstellingen. Wij namen het initiatief tot een eerste gesprek. Ik nodig iedereen uit om het vervolg te organiseren.

  • Van Nynke Persijn op Jungle book (6+)

    Enorm genoten van deze afwisselende voorstelling. Heel gevarieerd met veel zang en dans. Prachtige kostuums. Balou de beer zorgde voor de komische momenten. De indrukwekkende slangen voor spanning en sensatie. Baghera de zwarte panter bewoog zich sierlijk. De rol van Mogli was prima gecast.

  • Van Ton Elias op Jungle book (6+)

    We hebben erg genoten van de voorstelling. Met veel mooie gevarieerde dans en zang compilaties. De bovenstaande kritische noot over het dansensemble is zeker niet voor alle dansers van toepassing. Een aantal zeer opvallende goede dansers waaronder de slang Kha waren indrukwekkend goed! Dansen, zingen, toneelspelen en gelijktijdig ook nog het bedienen van een handpop: kortom een superprestatie.
    De zaal was vol met enthousiaste mensen en de aanwezige kinderen waren verrukt van het continue spannende verhaal en de gevarieerde voorstelling. Het moet een megaklus voor alle musicalartiesten zijn om in een hoog tempo de vele variaties en wisselende rollen te spelen en steeds weer tijdig om te kleden!
    Kortom een geweldig leuk uitje voor kinderen en ouders/grootouders en wat al niet meer!!

  • Van Derk op Jungle book (6+)

    Het lijkt me dat deze voorstelling is gebaseerd op het originele boek van Rudyard Kipling, niet op de bekende Disney-film.

  • Van Anneke Favié op Actrice Diane Lensink overleden

    Alweer ’n jaar geleden!
    Denk nog vaak terug aan Diane!
    Aan Casa Doro
    Aan de bibliotheek,die ze zo mooi had laten maken!
    Aan ’t inrichten ervan.
    Aan de heerlijke lunches,die ze ,klimmend als’n berggeit,langs ’t smalle pad boven bracht!
    Aan ’t heerlijke eten,dat ze bereidde voor haar gasten!
    Aan haar passie voor koken en haar gastvrijheid!
    Aan Mario,de onmisbare!
    Aan alles,wat ’t verblijf in Vinazza kleurde!
    Ja,zelfs aan Waldo,die rondsprong en elke gast herkende!
    Wat zou Vinazza zonder Diane zijn?

  • Van Don Duyns op Nederland heeft veel te weinig gezelschappen

    Goed stuk Ab, dank. De ‘bijdrage aan de discussie’ van Melle Daamen heb ik met verbazing en afschuw gelezen. De kunstensector wordt de keel dicht geknepen en hij pleit voor een vcrstard bestel, waarin elke vorm van diversiteit verdwenen zal zijn. Fijn dat je een helder tegengeluid laat horen.

  • Van J. Blommestein op God vergeeft

    Wij zijn trouwe bezoekers van de meervaart ,
    We zaten middenin een rij,en wilde de rest niet storen om eruit te gaan,maar anders waren we weg gelopen,wij vonden het goor,vies
    en minderwaardig,dat een goede acteur zich zo kan vernederen.
    We hebben u vaker zien spelen en hebben er altijd van kunnen genieten.Hoogachtend J.Blommestein

  • Van Gerda vam Cappellen op Drive-in

    Fascinerend! Na een wat (te) lang monotoon gesproken introductie word je meegezogen in het prachtig gespeeld spel met een oersterke tekst. Ik kon mijn ogen niet van het prachtig gevormde gezicht van Sarah Moeremans loslaten. Mooi beeld van de huidige prestatie maatschappij, met nog gelukkig veel wensen maar ook teleurstellingen.
    Muziek, piano gepingel vaak irritant.
    Gezien 20 december, vaste bezoeker (Gerda) lunchtheater.

  • Van Tonny EYK op Opiniestuk Daamen leidt tot kunstdebat

    Betreffende mijn geplaatste reactie ( heden 12.57) Haastige spoed is zelden goed: er is een foutje ingeslopen….het moet zijn: het balletechtpaar veegt de vloer aan (…en niet vegen….)

  • Van Tonny EYK op Opiniestuk Daamen leidt tot kunstdebat

    Tonny EYK
    Geplaatst op 21 december 2013 om 12:57 | Permalink
    Marc-Jan Trapman geeft de opinie-onzin van Melle Daamen voortreffelijk (maar iets te vriendelijk) weer. Onbegrijpelijk dat zijn opmerkingen en reacties niet op deze pagina zijn gepubliceerd, maar al weer in de prullenbak liggen !! Ze zijn weg gemoffeld. Bovendien is het triest dat de NRC op schandelijke wijze de vele negatieve reacties op Melle Daamen’s teksten niet kan ( wil?) publiceren, met uitzondering van de regels die Han Ebbelaar en Alexandra Radius kregen toegewezen. Het balletechtpaar vegen de vloer aan met de visie en opinie een grote amateur uit de Nederlandse Theaterwereld. Jammer dat velen de mond worden gesnoerd.

    – See more at: http://www.theaterkrant.nl/nieuws/daamen-ziet-teveel-kunst/#sthash.kbkLfmAL.dpuf

  • Van Tonny EYK op Daamen pleit voor vertraging

    Marc-Jan Trapman geeft de opinie-onzin van Melle Daamen voortreffelijk (maar nog iets te vriendelijk) weer…..jammer dat de NRC op schandelijke wijze de vele negatieve reacties niet kan ( wil?) publiceren, met uitzondering van de regels die Han Ebbelaar en Alexandra Radius kregen toegewezen. Ze vegen de vloer aan met een grote amateur uit de Nederlandse Theaterwereld. Jammer dat de NRC velen de mond heeft gesnoerd.

  • Van Marianne Poorthuis op Het geluid van stilte, kakofonie in de kerk

    ‘k Was aanwezig bij het muziektheater op 12 december en heb in het verleden ook bijna alle voorstellingen van BEWTH gezien. Helemaal eens met de conclusie in bovenstaande recensie! Deze theatervoorstelling is nog blijven steken in het experiment, maar heeft wel veel potentie. Meer verstilling zal het resultaat goed doen. Het erfgoed voor zichzelf laten spreken!

  • Van Tonny EYK op Opiniestuk Daamen leidt tot kunstdebat

    Om mijn standpunt te verduidelijken:

    TOPBALLET kun je tegenwoordig ook uit Petersburg laten invliegen…aldus Schouwburgdirecteur Melle Daamen

    Arme Joop Daalmeijer, je zal toch maar als voorzitter van de Raad van Cultuur, zo’n ijdeltuit als Melle Daamen in je bestuur hebben, de directeur van de Amsterdamse Stadsschouwburg die o.m. bekend is als verzamelaar van bestuursfuncties in de kunstwereld (pas op Joop: mogelijk loert hij ook op voorzitterschappen).

    Gelukkig is Daamen met zijn visie in de N.R.C. betreffende de kunstbezuinigingen in Nederland door de mand gevallen. En hoe….. Zijn gewauwel en de losse flodders die hij loslaat bewijzen duidelijk dat de man totaal geen visie heeft op de toekomst van de Kunst in Nederland. Wat goedkoop om een discussie voor bezuinigingen aan te zwengelen en hierbij het Nationale Ballet te misbruiken. “Topballet kun je ook uit Petersburg laten invliegen….”, staat er als kop boven zijn tekst in de N.R.C. en daar heeft hij gelijk in, maar hij moet toch maar eens praten met Henk van der Meijden of Jacques Senf, geen schouwburgdirecteuren, maar ondernemers die hier ervaring mee hebben.
    De pas overleden Wout van Liempt, jaren de manager van Wim Kan, die veel buitenlandse dansgezelschappen naar Nederland heeft gehaald, zei mij altijd: “ Eerst rekenen, dan tekenen!”. Een beetje schouwburgdirecteur maakt eerst een optelsommetje betreffende het onderbrengen van dansers, orkestleden, toneelmeesters, kleedsters en begeleiders in hotels, dan hebben we nog de vliegtickets, vervoer van decors, lunches, diners en séjours! Voila….daar kan een Nederlands dansgezelschap maanden van leven!

    Nu nog de vraag: zitten wij anno 2014 in Nederland wel te wachten op een Russisch balletgezelschap? Maar wat schrijft Daamen: Men kan zich afvragen of die eigenstandige ballettraditie per se in Nederland verankerd moet zijn .Kan de ballettraditie , in ambachtelijke en museale zin, niet beter in bijvoorbeeld Parijs en Petersburg verankerd zijn?. Wat een onvoorstelbaar ge- O-H, de man weet niets van de balletgeschiedenis in Nederland en wat er nu is bereikt. Een belediging van een kunstbarbaar! De oprichtster van het Nederlands- en later het Nationale Ballet, Sonia Gaskell zal zich met de oerdomme opmerkingen van Daamen omdraaien in haar graf. Het Nationale Ballet behoort tot de wereldtop, daar is meer dan een halve eeuw voor geknokt, bovendien heeft Ted Brandsen aangetoond een geweldige leider te zijn, de man op de juiste plaats, de groep, maar ook de choreografen o.m. Hans van Manen (…of hij moet tegen mij jokken) zijn zeer tevreden met hem .
    Tja…en dan heb je buitenlandse solisten die daar dansen, maar dat hoort nu eenmaal bij de tijd van nu en indien je met de wereldtop wil meedoen zal dat niet meer veranderen. De toekomst zie ik, zoals het momenteel is in de voetbalwereld gebeurt, met transfers en makelaars. In de duurste voetbalclub van de wereld Real Madrid zitten meer buitenlanders dan Spanjaarden en Ajax heeft zeven buitenlanders in het eerste elftal. Ze spelen op wereldniveau! Maar gelukkig is er in het buitenland weer grote aandacht en respect voor Nederlanders. . Zijn wij vergeten dat Alexandra Radius en Han Ebbelaar in Amerika solisten zijn geweest bij het A.B.T. en dat Henny Jurriëns solist was van het Royal Winnipeg ballet ? Nederlandse wereldsterren! Danseres Marieke Simons (jazeker….met een Nederlandse balletopleiding) was soliste van het Ballet du Capitole Toulouse en Ballet National van Marseille en Lydia Harmsen danste10 jaar bij het beroemde New York City Ballet . Inderdaad Melle, eveneens met een (zoals U het noemt) dure Nederlandse balletopleiding. Ik kan nog heel wat namen aanvullen. Gelukkig zijn de Nederlandse balletopleidingen en lessen voor al deze dansers niet voor niets geweest., de grote soliste van het Nationale Ballet Igone de Jongh bewijst dit al jaren met klasse !
    Blind staren op Topballet uit Sint Petersburg is een oordeel met ouderwetse oogkleppen zonder visie. “Beste Joop Daalmeijer gooi die man uit je bestuur, het is een zegen voor toekomst van de kunst…met een groet en een kus voor Maartje! “

  • Van Tonny EYK op Opiniestuk Daamen leidt tot kunstdebat

    MELLE DAAMEN MET TEKSTEN VAN DE TEGENPARTIJ
    In de NRC staat vandaag een interview met Melle Daamen. Het is onvoorstelbaar dat de redacteuren Daan van Lent en Herien Wansink deze man met zijn onzinnige opiniestuk (‘gedachte-experiment’ noemt hij het) weer aan het woord laten en helaas geen kunstenaars met een gezond verstand (of een Ted Brandsen, die reden heeft om zich ernstig zorgen te maken over het toekomstig beleid van de de Raad van Cultuur). Hier de slotregels van het interview: ” Sluiten mensen zich al aan bij Uw pleidooi?”, waarop Daamen reageert met: ” In elk geval zegt niemand dat de vragen die ik stel onzinnig zijn” Hoe is het mogelijk dat Melle Daamen, lid van de Raad voor Cultuur, twee pagina’s krijgt om in de NRC een paar proefballonnetjes zonder enige visie op te laten over de toekomst van de kunst in Nederland. Bij het lezen van de eerste regels van de tekst dacht ik ogenblikkelijk aan Kees van Kooten en Wim de Bie (met wie ik jaren als producer en componist heb gewerkt). Jazeker….……een vervolgparodie op het voorstel van de Tegenpartij betreffende de herindeling met nieuwe provincies van Nederland. Echter, de Malle Daamen wordt serieus genomen….het is een degradatie voor de hoofdredactie van de NRC om dit gewauwel te publiceren en het zet vraagtekens bij toekomstige adviezen van de huidige Raad voor Cultuur.

    Tonny Eyk
    Prins Clauslaan 2
    1171 LD BADHOEVEDORP tel: 020-6596189

  • Van Marc-Jan Trapman op Opiniestuk Daamen leidt tot kunstdebat

    Ik heb een reactie geplaatst op Melle Daamens stuk op een andere pagina op deze site:

    Daamen pleit voor vertraging

    Verder had ik mijn reactie ook op de site van de schouwburg salon geplaatst, maar daar is hij verwijderd.

    Ik vraag mij af wat de zin is van de ‘discussie’ is die voor a.s. zondag gepland staat. Zoals ik het zie wordt een belangrijk deel van de tijd ingenomen door de heer Daamen zelf, die van zichzelf (hij is mede-organisator) nog eens mag uiteenzetten wat hij al in zijn artikel heeft beweerd. Daarna spreken er nog een aantal kopstukken uit de kunstwereld, – en daarna is er dan ‘ruimte’ voor reacties. We kennen de gang van zaken bij dit soort bijeenkomsten inmiddels: Bezoekers – die ook nog eens toegang hebben moeten betalen – krijgen nauwelijks tijd om één opmerking te plaatsen. vervolgens rent de microfoon weer naar een ander. Over de kwaliteit van een eventueel antwoord valt niet meer te praten. Na afloop maken de heer Daamen en de NRC een ‘verslag van ‘het kunstendebat”, en dàt stuk gaat dan weer een eigen leven leiden.

    Maarten Huygen, chef opinie NRC, liet me weten dat het aantal reacties op het stuk van Daamen op 7 december ‘overweldigend’ was. In plaats van die reacties te publiceren, heeft hij er voor gekozen om op 13 december nogmaaks Melle Daamen aan het woord te laten.

    Voor dat ‘overweldigende’ aantal reacties hebben Daamen en het NRC dus deze vorm gekozen; naar mijn mening een totaal ongeschikt middel.

  • Van Joop Kuyvenhoven op OMG! XMAS-SHOW! WTF?

    … theater maken voor Familie en Jeugd is dan ook ‘ jaar en dag’ een vak apart

  • Van Erik Jager op Er zijn nog kaarten

    Door welke manager wordt Jeroen begeleid????
    Blind, doof en stom??????