“gewaagd gestileerd”? Kinderen ook die van 8 jr oud zijn bijdehand hebben niet veel woorden nodig. Overigens door je recensie kon het stuk mee voelen. Dank.
Ben het niet eens met Joop K. Het is zelfs een ster meer waard. Wat een energiek stuk, en zeker niet geldverslindend ! Let ook eens op de muziek en videobeelden.
Ode aan Jeroen van Merwijk. Ik…… ik wilde niet met Ik beginnen zoals zovelen, maar bij Jeroen van Merwijk kan dat wel. Ik en mijn vrouw hebben afgelopen vrijdag 17 januari zijn laatste voorstelling bijgewoond. Ik baal er dus van dat hij zijn laatste voorstelling gaf. Ik heb hem nog een hand mogen gegeven, een stevige en ontving van hem behalve zijn handtekening nog een vriendelijke en begrijpende knipoog. Ik heb zijn boekje “ Meneer van Merwijks laatste woord over KUNST” van hem persoonlijk mogen kopen. Jammer is dat er niet meer mensen weten wat kunst is. Die mensen zullen het boekje dan ook nooit gaan lezen. Anders kunnen ze hun debiele uitleg van gemaakte kunstwerken niet volhouden. Zoals Jeroen zegt “ als je kunt uitleggen wat het voorstelt is het al geen kunst meer”. Je mag het zelfs niet eens zelf begrijpen! Zijn omschrijving van kunst is dat je er niets concreets mee kunt, want anders is het echt. Jeroen is echt, dus geen kunst. Voor ons gelukkig maar. Hij denkt dat hij cabaret maakt. Maar je kunt er niets concreets mee. Ja echt lachen bijvoorbeeld. Mensen tegenwoordig nog echt laten lachen is volgens mij een kunst. Cabaret zou mensen op moeten voeden? Het is nog geen cabaretier gelukt. Na een voorstelling gaat iedereen verder met waar hij of zij gebleven was, of het moet bijvoorbeeld om een dubieus biermerk gaan wat best op de fles mag. Dus is wat Jeroen maakt toch kunst al noemt hij het zelf niet zo. Dat hij behalve zijn omschrijving wat kunst is het zelf ook maakt is voor mij de reden geweest hem te bewonderen. Jeroen had een schilderij van hem bij het thuiskomen even neergezet tegen de gevel en vertelde ons dat hij het vergeten had binnen te halen. Het had de hele nacht buiten gestaan en niemand had het meegenomen. Meneer van Merwijk, dat had ik ook niet gedaan. Maar ik had mij wel afgevraagd wat de bedoeling was dat het tegen de gevel stond. Bij Jeroen heeft alles een betekenis en ik zou het niet durven daar iets aan te veranderen. Zoals alle goede cabaretiers is hij net iets slimmer dan de gemiddelde toeschouwer en dat maakt je wantrouwig. Voor mij is hij een werkelijk groot kunstenaar met een groot hart en invoelingsvermogen. Hij is ook nog vegetariër en dat is misschien wel de reden dat hij iedereen in zijn waarde laat en niet boos wordt. Ik kreeg die vrijdagavond ter plekke een demonstratie van zijn werkelijke aard. Hij had bijvoorbeeld een monitor zo neergezet dat als iemand snel en hebberig de eerste wilde zijn die meneer van Merwijks handtekening kreeg, gelanceerd zou worden. Ik was er getuige van dat het ook lukte. Een dame vloog rakelings langs mij heen en landde vlak naast Jeroen die quasi verbaasd opkeek en zei dat het niet best was met die monitor. Meteen daarna zag ik een man op Jeroen toelopen Jeroen dacht dat hij een artikel van hem wilde kopen. Hij kwam enkel een hand vragen van Jeroen en wilde geen artikel van hem kopen. Die hand kreeg hij. Even later kwam hij er op terug en drong zich opnieuw brutaal tussen de mensen door en had de tekening welke Jeroen maakte tijdens de voorstelling in zijn hand. “Ik wil deze tekening van u hebben” zei hij, “maar er moet nog wel een handtekening van u op”. Dat hij dat vergeten was zeg! Jeroen keek de man even aan en maakte een zwierige handtekening op het papier en ging verder zonder ook maar de schouders op te halen. Meneer van Merwijk is nu nog meer in mijn achting gestegen na deze laatste voorstelling, na de laatste voorstelling. Voortaan noem ik hem alleen nog maar meneer van Merwijk als ik over hem spreek. Ik had ook graag zijn vriend willen zijn. Jammer dat ik gewoon bij een baas moest werken en geen kunstenaar mocht zijn. Dan had ik hem ook gewoon Jeroen mogen noemen….. Ik hoop dat hij behalve gaat schilderen, iedereen nog eens een poepie laat ruiken en dat mensen die hem onderwaarderen en niet naar zijn voorstellingen kwamen er goed spijt van krijgen. Rembrandt van Rijn werd in zijn tijd ook niet gewaardeerd!
… die tweede ster (van de redactie) waarschijnlijk voor de imposante vormgeving ! FC Bergman overspeelde met deze gehypte productie zijn hand met een onbegrijpelijke, slecht verstaanbare en geldverslindende opvoering Van den Vos… Echt zonde van alle energie.
Er wordt weleens gesuggereerd dat de plank misslaan uit de timmerwereld komt, maar daar worden juist spijkers misgeslagen en geen planken (als iemand naast de spijker slaat, raakt hij juist de plank). Het gaat naar alle waarschijnlijkheid om een vermenging van twee andere uitdrukkingen: de bal misslaan en de plank mis zijn (“naast de plank stappen”). Dit vermoeden wordt al geuit in het bekende spreekwoordenboek van dr. F.A. Stoett (tweede deel) uit 1925. Het Idioomwoordenboek van Van Dale (1999) licht toe: “De bal misslaan verwijst naar het kegelspel of het kolfspel; de plank mis zijn wilde zeggen dat iemand naast een loopplank of vlonder stapte en in het water viel. ALs je de bal gooit op de kegelbaan, moet hij mooi recht over de plank rollen, anders rolt hij aan het eind van de baan langs de kegels zonder er een om te gooien.” De uitdrukking de bal misslaan bestaat ook nog steeds, alleen wordt ze in Nederland niet veel meer gebruikt. In Vlaanderen daarentegen wel: de bal misslaan is daar zelfs gewoner dan de plank misslaan. De plank mis zijn staat ook nog in Van Dale (1999), maar komt in de praktijk niet of nauwelijks meer voor.
BALLETFEEST IN SINT PETERSBURG……..HET MARIINSKY BALLET IN JUNI A.S. MET WERKEN VAN HANS VAN MANEN “Topballet kun je ook uit Petersburg laten invliegen….”, stond er december j.l.in de N.R.C. als kop boven een tekst van Melle Daamen, directeur van de Amsterdamse Stadsschouwburg. Met domme opmerkingen en geraaskal (waarin de Nederlandse balletwereld wordt beledigd en met name Het Nationale Ballet) heeft het bestuurslid van de Raad voor Cultuur (hoe komt zo’n man in dat bestuur?) een opening willen ontlokken voor een z.g.n. kunstdebat. We hebben vernomen en geconstateerd dat er al een kunstdebat is geweest ( waarin volgens volgers twee letters in het woord ‘ kunstdebat’ geschrapt kunnen worden) Wat beweerde het bestuurslid van de Raad voor Cultuur in de N.R.C.? We laten hem nog even aan het woord: ” Men kan zich afvragen of die eigenstandige ballettraditie per se in Nederland verankerd moet zijn, kan de ballettraditie , in ambachtelijke en museale zin, niet beter in bijvoorbeeld Parijs en Petersburg verankerd zijn?.
Enfin, we moeten het maar snel vergeten, want het zou achteraf toch prachtig zijn als Melle binnenkort het beroemde Mariinsky Ballet uit Sint Petersburg laat invliegen (uiteraard op kosten van de gemeenschap) en het gezelschap in zijn eigen theater laat optreden. Dan gaan hopelijk (en eindelijk) zijn ogen open en kan hij repertoire zien van wereldniveau dat al jaren op het programma staat van o.m.Het Nationale Ballet en het N.D.T. Er worden balletten uitgevoerd van de briljante Nederlandse choreograaf Hans van Manen, mogelijk heeft hij daar wel eens van gehoord. Het is een echte Amsterdammer die jaren in de straat heeft gewoond waar nu de artiesteningang is van de Stadsschouwburg. TONNY EYK
De recentie slaat de plank (inderdaad Viktor) mis. Ik heb van de voorstelling genoten met een grote G. Wat een heerlijk decor, heel leuk gedaan met de kleuren waardoor je de tijdlijn en in welke huiskamer het speelde goed kon volgen. Ik heb me suf gelachen en heb me kostelijk vermaakt. Het hoeft echt niet allemaal zo Brits. Ik vond door alle acteurs de typetjes heel knap uitgespeeld. Applaus!
Het fonds podiumkunsten heeft vanaf het begin gezegd dat er niets zou gebeuren met de al gehonoreerde gezelschappen. In die wetenschap hebben we het fpk gevraagd om openheid van de stukken en bezwaar gemaakt tegen de andere subsidieaanvragen. Het is een standaard procedure in een tenderregeling. Niek Idelenburg
Ik ben een zeer sporadisch theater bezoeker en ben gisteren naar de voorstelling geweest. Ik kwam naar buiten met exact hetzelfde gevoel als beschreven in de recensie. Wat mij betreft klasse om het zo te verwoorden. Ps Ik zat volledig blanco in de zaal…….
Kom net terug van de voorstelling in de Koninklijke schouwburg in Den Haag. Ik heb van begin tot eind genoten. Kippenvel, lachen…en aan het eind hield ik het niet droog. Het dorp blijft ontroeren. Tony raakte me…alle stemmen zo mooi. Zeker een aanrader!
Van Excursieverslag #12 __________ De feeks is terug | . sannevandenberg . op Feeks!
[…] Theaterkrant. (2013). Rap en honger temmen de feeks. Geraadpleegd op 29-12-2013, van http://www.theaterkrant.nl/recensie/feeks/ […]
Geweldig genoten van jullie voortreffelijke spel, dit moet elke toneelliefhebber gaan zien. De kleine zaal in Arnhem gaf een fijne sfeer, om het van dichtbij mee te maken.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Tulsa Corte op Alleen op de wereld
Van Viktor Griffioen op Liefde half om half
Van lodie lamie op Van den Vos
Van Jacques Mul op Er zijn nog kaarten
Van Joop Kuyvenhoven op Van den Vos
Van Louis van Beek op Liefde half om half
Van Louis van Beek op Liefde half om half
Van Mieke Brinkhuis-Duij op iTMOi (in the mind of igor)
Van Tonny EYK op Daamen pleit voor vertraging
Van Laura op Liefde half om half
Van Louis van Beek op Maar je krijgt er wel heel veel voor terug
Van Bep Brugmans op Gaandeweg
Van niek idelenburg op Rechter oneens met Fonds Podiumkunsten
Van Viktor Griffioen op Liefde half om half
Van De Veen Fabriek Hyllos | Michaël Bloos op Hyllos
Van bezoeker op Delirium II
Van nilly op Mama Moesa
Van Liesbeth Rensen op Sonneveld, the musical
Van Excursieverslag #12 __________ De feeks is terug | . sannevandenberg . op Feeks!
Van Coby Kamp op Vermogen