We moeten naar verschillende voorstellingen zijn gegaan. Ik las Stoner en Bucher’s Crossing , met mij ongeveer 300 mensen in deze voorstelling. De aandacht was enorm, het slotapplaus ontroerend lang en nergens obligaat . Een toneel liefhebber.
Toegegeven, ‘Moesson’ is conventioneel van structuur en soms wel erg expliciet in het ophalen van details uit een ver verleden, maar voor het openbarsten van de nooit geheelde wond uit 1945 op juist deze avond is een goede reden: vorig jaar was de echtgenoot van de vrouw nog bij deze herdenking aanwezig; nu is hij dood en kunnen moeder en zoon open- lijk de steeds verzwegen herinneringen ophalen. Dat de oude charmeur/ hotelier aan een lichte vorm van Alzheimer lijdt verklaart veel van het uitleggerige, al werkt dat soms inderdaad een tikje irritant.
In de eindeloze opsomming door Mara van Vlijmen van ‘andere Gavrilo Princip voorstellingen’ viel mij Stephen Sondheims musical ‘Assassins’ op; die heeft niets met Princip te maken maar gaat over de moordenaars van drie Amerikaanse presidenten. Dat zet die hele ellenlange lijst op losse schroeven en maakt hem betekenisloos. Zo is er meer in deze voorstelling te lang of te vaak herhaald, wat zich waarschijnlijk extra wreekt nu de productie in grote schouwburgen speelt en je er via een toneellijst tegenaan kijkt. Soms aardige vondsten, te veel gesleep en gesjouw met decorstukken en te vaak het gevoel dat de makers zich lieten leiden door verliefdheid op hun eigen bedenksels.
@Julian Isenia: Je benoemt een aantal goede punten, maar ik struikel over de zin: “Echter, moet men een zeer kritische houding aannemen als deze zwarte gemeenschap zelf de zogenaamde gunst verwerpt.” De zwarte gemeenschap bestaat namelijk niet, net zo min als er een blanke gemeenschap bestaat. Hier is sprake van enkele honderden demonstranten en 20.000 online petitietekenaars. Geen gering aantal mensen, dat is zeker, maar in geen geval kan worden gezegd dat deze groep de hele “zwarte gemeenschap” vertegenwoordigt.
Beste Moira, in je berichtgeving ga je niet in op de redenen waarom er op de eerste plaats geprotesteerd werd en of deze redenen legitiem zijn of niet. Dit lijkt puur een promotionele bericht die geen enkele journalistieke waarde heeft.
Naar mijn mening wordt hier de zwarte gemeenschap een gunst verleend (o.a. door het onderwerp van slavernij en kolonialisme te behandelen en bespreekbaar te maken). Echter, moet men een zeer kritische houding aannemen als deze zwarte gemeenschap zelf de zogenaamde gunst verwerpt.
De vraag die misschien interessanter is: waarom waren er in Berlijn, Londen en Parijs wel kritische manifestaties?
Ik wil graag deze recensie plaatsen als voorbereiding op de voorstelling in ons theater a.s. zaterdag. Hier heb ik toestemming van u voor nodig. Dus mag dat?
1 van de meest bekritiseerde (en daarom interessantste?) projecten van de afgelopen jaren. De hetze is nog niet echt in NL aangekomen lijkt me. Recente ontwikkelingen op de Facebookpagina van Dries Verhoeven Cie en HAU.
Jammer dat niet alle namen van de Werkteaterleden van het eerste uur worden genoemd. Ik mis Frank Groothof, Yolande Bertsch,Olga Zuiderhoek, Daria Mohr, Helmert Woudenberg, Herman Vinck, Rense Royaards en ondergetekende. De lezers kunnen dan zelf wel uitmaken of dat grote acteurs zijn. Trouwens kleinschalig theater. We speelden s zomers ook in onze eigen tent met 800 bezoekers per avond. Hartelijke groet, Hans Man in’t Veld
ik zit te twijfelen om Uw kaart te nemen en mijn museumkaart op te zeggen maar ik ga allees naar Musea, dus denk ik dat ik Uw kaart niet neem, heb liever de gratis entre in door mij bezochte/te bezoeken musea.
I just found this out now — and I am shocked and saddened — I met Matthias Many years ago in Canada when he showed up at my door with a friend looking for a place to crash for a couple of weeks — we became fast friends — He was a wonderful person — who even though lived on the other side of the planet and I didn’t talk to all the time — I will miss him dearly. He was an such a good friend — I wish his partner Tabea and his daughter all the best in this difficult time. I know he loved his family very much. Sincerely Christel Gohlich.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van À.M. Pont op Stoner
Van Karel van Muijden op Moesson
Van Louis van Beek op Stoner
Van Karel van Muijden op Gavrilo Princip
Van Jos Schuring op Project Dries Verhoeven voortijdig stopgezet
Van Marijn Lems op Grote ophef over vermeend racistisch werk Brett Bailey
Van Moira van der Weijden op Grote ophef over vermeend racistisch werk Brett Bailey
Van Julian Isenia op Grote ophef over vermeend racistisch werk Brett Bailey
Van Moos van den Broek op Wanna play?
Van Constant Meijers op De activist
Van Arto Theater op De activist
Van jan martens op Wanna play?
Van Fam. J. Mevis-Jacobs op Als ik de liefde niet heb
Van Inge Haggenburg op Shoot the messenger
Van Hans Man in't Veld op Oeuvre Het Werkteater online
Van Gerda van Hulst-kroo op Nieuwe kortingskaart voor kunst en cultuur
Van Katja Meertens op Als ik de liefde niet heb
Van CHRISTEL GOHLICH op Matthias Mooij 1976-2014
Van emma op Oeuvre Het Werkteater online
Van ada op Theater Walhalla opent tweede zaal op Katendrecht