Is het niet een beetje absurd dat makers van een voorstelling een recensie over hen voorstelling (vaak na het geven van een vrijkaart aan de recensent) vervolgens een klein bedrag moeten betalen?
Ben het zeer eens met dit artikel. De opgefokte reactie van Arthur Sonnen is vrij typisch voor wat er mis is. In Ierland had ik dezelfde ervaring als Van der Sluijs met de toneelcultuur. Een warm bad voor een schrijver. Je treft regisseurs die het stuk willen laten spreken. Er werd gevraagd hoe de regieaanwijzingen opgevat moesten worden, in plaats van dat de stift er al bij eerste lezing doorheen ging. Kun je over Engeland nog zeggen dat er meer mensen wonen, en daardoor meer schrijvers produceert. In Ierland is dat toch echt niet het geval, en toch worden hier een heel aantal Ierse toneelschrijvers opgevoerd. Andersom niet het geval. (taal, hoor ik je zeggen, mwah, wie spreekt er nou nynorsk, maar Jon Fosse kennen we toch wel) De Nederlandse schrijvers die Arthur Sonnen noemt zijn auteurs die zich langzaam omhoog wisten te werken binnen de toneelwereld. Dat is op zich knap, maar zij zijn the usual suspects, mensen die een gevestigde naam hebben en een schare bekenden in de theaterwereld die hen zonodig in de rug dekken. Niks vreemds. Zo gaat dat. Zij moesten ook van ver komen. Maar minder geslepen schrijvers van buiten de randstad (Amsterdam) hebben in de praktijk geen kans. In Engeland en Ierland is het niet abnormaal om manuscripten naar theaters op te sturen. Wellicht zijn er Nederlanders die van verbazing achterover slaan als ze horen dat sommige van deze stukken nog worden opgevoerd ook, en daadwerkelijk uitgroeien tot successen. Literair-theatrale vaardigheden zijn ook op andere plekken te ontwikkelen zijn dan in de fall-out van het circuit. In Nederland waagt men nu en dan een kleine-zaalproductie met een nieuwgeschreven stuk door een frisse naam (‘aanstormend talent’), vaak gedreven door een auteur-regisseurstandem, want dat is de enige manier, net zoals in de jaren ’70. De tijd heeft stilgestaan. Zo’n productie neemt zelden een hoge vlucht, toert wat, en dat is het. Awel, mijn theorie is dat dat met een smalle basis te maken heeft. Regisseurs hebben geen zin nieuwe stukken ‘schoon’ op te voeren. Voor ongearriveerde schrijvers is er dus geen ruimte om zich volledig te wijden aan toneelschrijven. Het levert te weinig op, een regeltje waardering, nog minder inkomsten. Dit is deels te wijten aan het torpederen van productiehuizen, maar dus ook aan regisseurs die hun eigen kunstenaarschap voorop stellen. Ze willen geen afgemeten tekst, maar iets waar ze aan kunnen trekken en scheuren. Misschien logisch uit artistiek oogpunt, maar dan niet gaan zeuren dat de schrijvers niks klaarspelen. Mij persoonlijk is de lust vergaan het theaterbastion te belegeren. Ik heb de ambitie van een natte krant en niet de goeie vrienden. Maar de onbekende toneelauteurs die de tegenwind nog wel trotseren kunnen heus goed uit de voeten met wat meer ondersteuning en artistieke integriteit.
Bedankt voor deze prachtige recensie. Hij is heel beeldend en nodigt uit om deze – of een toekomstige – voorstelling van dit gezelschap te bezoeken. Mag ik dit artikel ajb met mijn dochter delen? Zij heeft drie kleine kinderen en ik zou het geweldig vinden als ik haar en mijn kleinkinderen naar een voorstelling kan meenemen.
Iedereen die de recensie wil printen en gebruiken, bijvoorbeeld als promotiemiddel, kan daarvoor bij ons toestemming aanvragen. Wij brengen dan een klein bedrag in rekening voor de afkoop van het auteursrecht.
Na die verschrikkelijke recensie bijna thuisgebleven. maar wat waren we blij dat wij toch gegaan zijn, met vrienden hebben we een super avond gehad. ik hoop wel dat de Geer nog steeds zijn inleiding houdt, want ik denk dat als je het boek niet gelezen hebt, dit enorm helpt om het allemaal te volgen. gaat het zien!
Wat een mallotige beschuldiging aan het adres van regisseurs. Alsof auteurs bang zouden zijn dat hun precieuze product door een regisseur onherkenbaar verminkt zou worden en dat ze daarom maar niet schrijven.
Vanaf de jaren 70 is er een Nederlandse toneelschrijftraditie ontstaan. Die is begonnen met auteurs die hun eigen stukken gingen regisseren, omdat niemand dat wilde doen (Strijards, Rijnders, Van Warmerdam, Lodewijk de Boer en later Ko van de Bosch, Erik de Vroedt en Ger Thijs). Andere auteurs als Woudstra, Vorstenbosch en Herzberg hadden prima regisseurs.
Tegenwoordig heb je prachtige auteurs als Jibbe Willems, Lot vekemans, Rob de Graaf, Esther Gerritsen, Don Duyns, Willem Jan Otten, Magne van den Berg, Peer Wittebols, Annemarie Slotboom, Ad de Bont, Maria Goos, om er maar een paar te noemen. Die worden allemaal opgevoerd o.l.v. een regisseur. het is echt klinklare kletskoek die Teunke van der Sluijs hier debiteert.
En wat nou ´onmacht´, zoals de kinderachtige cabaret verslaggever Ron Rijghard tot vervelens toe auteurs verwijt dat ze lui zouden zijn als ze een roman als inspiratiebron gebruiken. Het hele eouvre van Shakespeare is afkomstig uit afgeschreven verhalen uit gepubliceerde boeken. En is ooit iemand de Hamlet gaan vergelijken met De Belleforest’s oorspronkelijke Histoire Tragique? Kom nou toch! Een toneelvoorstelling is een eigenstandig kunstwerk dat beoordeeld dient te worden op zich zelf en niet in vergelijking met wat voor bron dan ook.
Goede toneelstukken schrijven is een zware opgave. Begin daar eerst mee en verwijt dan later niet de regisseur dat hij de tekst niet begrepen heeft. Die tekst blijft namelijk ten eeuwigen dage precies hetzelfde en kan altijd opnieuw ingezet worden voor een volgende glorieuze toneelavond.
Ik ben blij dat het blijkbaar de insteek van deze voorstelling niet was om een spannende thriller neer te zetten. Ik heb genoten van de vele lagen in deze unieke voorstelling en zou hem zo nog eens gaan bekijken omdat er zo veel te beleven valt! Ik heb een fantastische avond gehad en heb genoten van de energieke voorstelling waardoor ik me zowel geraakt voelde als ontroerd en waar ik ook veel gelachen heb. Dank Andersons, wat een energie, wat een diepgang en wat een vakwerk! Het was fantastisch!
Beste acteurs, Vrijdagavond 21 nov 14 heb ik jullie voorstelling gezien. Ik heb zeer genoten van de voorstelling want ik heb de hele revue van traditionele clownsacts gelardeerd met snip & snap achtige raadsels voorbij zien komen. Een fantastisch decor met gebruik van de meest merkwaardige props, rommel met daar doorheen een dwarrelende technisch regelaar. Geweldig. Als clown en artistiek leider van Clownschool Buus genoemd naar Johannes Buziau, Nederlands Grootste clowns hoop ik de voorstelling nog eens te kunnen bezoeken. vr. gr Ruut van Hooft
als Disney fan en vooral van Jungle Book heb ik de eerste tekenfilm in 1967 in de bioscoop als operateur gedraaid. Deze overigens mooie musical is niet te vergelijken met de Disney versie. En zeker af te raden voor kinderen. Veel te spannend en niet te volgen, Meer voor de ouderen die geïnteresseerd zijn in het nog oudere verhaal het boek van Kipling. Walt Disney heeft het boek geromantiseerd en er een kinderverhaal van gemaakt. Nogmaals alle lof voor deze musicalartiesten, kostuums en deccor, maar een teleurstelling voor die kinderen die denken dat hier de leuke liedjes uit de film live te horen zijn.
Ook ik vind uw recensie benedenmaats, zoals de vorige reageerder al schreef. Ik ga toch naar deze voorstelling vanavond; de voorstelling kan nooit zo slecht zijn als uw recensie is.
Het zou interessant zijn de recensisten opnieuw naar het toneelstuk te laten gaan. Wellicht is er sprake van een evolutie. De intensiteit waarmee gespeeld werd, toen ik het stuk zag op 13 november, was namelijk erg treffend. Daarmee een indrukwekkende voorstelling, die het boek recht deed.
Gisteren gezien in Groningen. Geweldige verweving van het beste van 2014 met het beste uit de tijd van Strauss jr. Bruisende muziek, meeslepende zang, overtuigend toneelspel, heerlijke rock, en plot die in hoog tempo elkaar afwisselden zodat we ons geen moment hoefden te vervelen. Lachen! Het nuchtere Groninger publiek (de hoogste loftuiting is hier doorgaans “het kon minder”) werd hoorbaar meegenomen en dat is veelzeggend! Chapeau!
Wat een aanfluiting afgelopen vrijdag en dan bedoel ik niet de Philharmonie Zuid-Nederland! Was ik toch maar niet gegaan. Opera zuid is bij mij verleden tijd, eigenlijk al vanaf vorig seizoen!
Wat bedoelt de recensent in deze recensie met hoorns die uit de bocht vlogen? Verkeerde inzetten of fouten zijn er op de première niet gemaakt dus graag een uitleg!
wat een geluk om deze vrouw in ons midden te hebben maar waarom, in gods naam, komt haar statement nu pas! nu het kalf verdronken lijkt. haar boosheid en machteloosheid zijn de mijne. laten we de toekomst van de theaterkunst in rotterdam/nederland/europa in haar handen leggen. dan kunnen we nog veel plezier hebben van deze vitale walvis en weg met de invloed van de commercie, lees joop van der ende!
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Thom op De uitvreter
Van Florian Kullberg op Teunkie van der Sluijs: 'Regisseur is schuldige van gebrek aan nieuw repertoire'
Van Anouk Leeuwerink op Glimp (2+) en Wonderzoekers (2+)
Van Marliska Gerrard op Glimp (2+) en Wonderzoekers (2+)
Van Anouk Leeuwerink op De uitvreter
Van Panda op De uitvreter
Van Margriet van Haren op God vergeeft
Van Elisabeth op Stoner
Van arthur Sonnen op Teunkie van der Sluijs: 'Regisseur is schuldige van gebrek aan nieuw repertoire'
Van Coenraad de Kat op Total Los
Van Nanda op In gesprek met mijn moordenaar
Van Ruut van Hooft op Pointless International
Van Jan Stolwijk op Jungle book (6+)
Van Janny Bakker op Osama the Hero
Van Robin op Ik ben rustig!
Van Monique op Stoner
Van Amadeus Woods op De/die/the Fledermouse
Van Charles Ferdinand op De/die/the Fledermouse
Van Jan Breukel op De/die/the Fledermouse
Van jan van galen op Frie Leysen: 'Majesteit, in uw land kunnen de kunsten nog nauwelijks ademen'