Heb deze voorstelling dinsdag gezien en wellicht (of gezien de fijne vrije benadering van spelen door deze troep en bende zeker) een heel andere voorstelling gezien dan Kester, maar wil dit gezegd hebben: ben heel blij dat zij zich niet gebrand hebben aan de actualiteit. Sinds wanneer is dat een verplicht nummer? In deze wereld die ten onder dreigt te gaan aan fundamentalisme in welke vorm dan ook zijn wij gezegend met ijle losgezongen visies die ons voor even doen wegdromen naar verloren gewaande theaterzolders waar het mogelijk is om aan niets te denken en een bundel duisternis waar te nemen. Bis!
aanvulling 1; De Volkskrant schrijft vandaag, 2 april, een lang stuk met als kop: ‘Vrouwen in oorlog net zo wreed als mannen’
aanvulling 2: als u geïnteresseerd bent in deze Penthesilea en niet in staat naar Brussel te gaan, kunt u deze opera live gestreamdzien van 23 april tot 13 mei op: www.demunt.be
Zo kan je dus zien hoe incompetent het gemeentebestuur is, want laten we eerlijk zijn, de Lawei is simpelweg van de gemeente, laten we daar nu eens geen doekje om heen draaien. Net zoals de gemeentelijke sport bedrijf afwijzen van verantwoordelijkheid voor wanbeleid moet je bij het gemeentelijke sport bedrijf zijn. Ja ja zo kan iedereen politiek bedrijven, alleen wederom zijn de inwoners en niet de bestuurders in het gemeentehuis weer de dupe en wederom worden de inwoners van de gemeente gebruikt als betaalmiddel.
Bijna goed, beste Rogier. Inderdaad van middelbare leeftijd en uit Woerden. Maar hier wordt echter veel gelachen en genoten van mooie teksten en muziek. Veel mooie theateroptredens gezien. Maar deze keer niet. Was ik ook maar in Diligentia geweest….
Zelden zo chagrijnig uit theater gekomen. In tegenstelling tot de eerste show van Louise, waar we heel enthousiast over waren, vonden we deze show ver beneden pijl. Slecht decor, onsamenhangend verhaal, gebrek aan passie…. Om toch iets positiefs te noemen: zingen kan ze wel!
Ik ben laatst naar de voorstelling geweest in Diligentia. Daar was de lach veel en goed aanwezig. Bovendien heb ik erg van de muziek genoten. De recensies over een veelbelovende theatermaakster kan ik dan ook alleen maar beamen. Ik vind de heren hierboven wel van erg kritische aard (soms van middelbare leeftijd?). Een klein onderzoekje leert mij echter dat zij de voorstellingen hebben bezocht in Roozendaal, Hardenberg en Woerden. Doorgaans geen oorden waar de lach op straat ligt. Ik kan me voorstellen dat daar gemakkelijk een moeizame avond kan plaatsvinden (al helemaal voor een jonge cabaretier). Met een zware tribune is het al snel ‘werken’ (en compenseren). Het bomvolle Diligentia was in ieder geval een hit!
Gisteravond naar Louise Korthals geweest. Aangetrokken door de zeer positieve recensies (waaronder 3 keer 5 sterren). Ik kan meegaan in de reacties van Jaap Pleij en A. Jansen. Hebben die recensenten een andere voorstelling gezien dan ik? Ik heb ongeveer 3 keer geglimlacht en niet 1 keer uitbundig gelachen, ook de rest van de zaal niet. Zij heeft de lach zeker niet aan haar “kont” hangen en komt dus geforceerd leuk over. Bovendien met erg overdreven gebaren en mimiek. Dat mag, als het leuk zou zijn. Zij kan beslist goed zingen, maar komt m.i. alleen goed tot haar recht als ze melodieuze liedjes zingt, waarbij de tekst goed te verstaan is. Bij de andere songs was de tekst door de hardere begeleiding (waardoor zij harder moest zingen) vaak slecht te verstaan. En dan blijft er weinig te genieten over. Kortom, een erg tegenvallende voorstelling, jammer.
Ik ben in november naar HvV in Carre geweest. We hebben genoten van zijn optreden en waren (vooral) verrast door zijn (nieuwe) muzikanten. Natuurlijk was niet alles perfect, hij is vooral geen cabaretier. We vonden het zo leuk dat wij deze maand ook naar HvV in Luxor zijn geweest. Iets aangepaste setlist, maar nog steeds goed. Zo zie je dat smaken of ervaringen kunnen verschillen, dat moet ook kunnen. Sterker: in november gaan we hen weer zien, in Den Haag!
Ik sta versteld van de 5 sterren en ben het meer eens met de Trouw recensent. Ik vind het een volkomen mislukte voorstelling. Het is niet gelukt om de plaats van handeling overtuigend naar het bedrijfsleven over te planten. Door de meeste acteurs wordt zeer matig gespeeld. Het decor is blijkbaar met opzet volkomen oninteressant gelaten met wat 70-jaren stroboscoop effecten er bij. Uiteindelijk zaten we te hopen dat de jongste zoon snel dood zou gaan, maar zelfs dat duurde te lang.
“Volgens Cobie de Vos, directeur van Het Huis Utrecht, onderkent deze verdeling bovendien de werkplaatsfunctie die onder andere haar instelling vervult.”
Moet zijn “onderschat” of “onderkent onvoldoende”.
Hallo… Ik ben op zoek naar mevrouw Ingeborg Elzevier. Mijn naam is Peter van den Bijllaardt en ben de schrijver van het hoorspel: JEZELF VERLIEZEN. Dit hoorspel, waarin Ingeborg Elzevier een belangrijke rol speelde is door de AVRO op 29 september 1981 uitgezonden.
Ik zou graag contact met haar op willen nemen. Kan iemand dit bericht doorsturen naar mevrouw Elzevier? Hartelijk dank voor de moeite.
Mijn mailadres is: toneel42@casema.nl Tel. 079-8886745
Dit is wel een hele zuinige recensie. Ik heb de voorstelling vandaag gezien en ben zwaar onder de indruk. Ik ken het werk van voor naar achter, ben een groot Bannink fan. Ik kan de uitvoeringen van de lieďjes door Arian en Stuart dromen. En ik heb ze geen moment gemist of “er doorheen gehoord”. Dat is zeldzaam bij een vertolķing van zulk groot werk.
De hoofdlijn van het verhaal is dun ja maar de thematiek tijdloos en het spelen met menselijke verhoudingen is meer dan leuk en karikaturaal. Men had hier zo veel aan kunnen verpesten en ik heb heb het niet gezien of gehoord, het was genieten vän begin tot eind. Ga zien!
Gisteravond naar de voorstelling van Louise geweest. Jammer. Te veel geschreeuw, rommelig verhaal, niet of nauwelijks gelachen, en waarom toch steeds weer mensen op het hart trappen met een lied over God waarin die God waarin zij niet gelooft belachelijk gemaakt wordt? Hoeveel respect breng je dan op voor de ander? Ik begreep dat ze graag wil dat we menselijker met elkaar om moeten gaan, moet je dan iemand tot op het bot kwetsen? Ben je dan beter bezig dan de moslimfundamentalisten? Waar is je respect? Toevallig is die God mij zeer lief.
Zeeeer goed gespeeld, maar ….. onnozel in onze tijd. 30 jaar te laat, en overdreven pessimistisch. Geert moet op het toneel leren duidelijker praten. Minder Brussels-Antwerps dialect , en …. zeker wat LUIDER. Was echt storend voor een West-Vlaming. Toch succes gewenst, maar ik betwijfel of ze de kans krijgen om verplaatsingen te versieren in lokale parochiezalen-of gemeente.
GRAND THEATRE GRONINGEN Verslag van de Raad van Toezicht. In het jaar 2013 kreeg het Grand nieuw elan. Na de aankondiging van het stopzetten van de subsidie in 2012 van de Rijksoverheid als Productiehuis zijn we 2013 met een “schone lei” begonnen. Op basis van het door Ben Hurkmans ontwikkelde beleidsplan, werden de bakens verzet en is Paul Smelt aangesteld als nieuwe algemeen directeur. “Het Grand gooit de boel open” kopt het Dagblad van het Noorden in het voorjaar van 2013 Een positieve, transparante koers met een open houding naar de stad. Sinds 2013 is het Grand vooral als podium voor stad en voor nieuw talent actief. Als de enige middenzaal in Groningen zijn we volledig gericht op het professionele theater in Groningen en presenteren we meer (verschillende) publieksactiviteiten. Op alle niveaus in de organisatie van het Grand zijn ingrijpende wijzigingen doorgevoerd. Voor een aantal medewerkers leidde dit tot nieuwe taken en uitgangspunten. Als talentbegeleider trokken we additionele middelen aan van cultuurfondsen en het Fonds Podiumkunsten (regeling Nieuwe Makers) om nieuwe makers kwalitatief te kunnen ondersteunen. Het Grand als plek voor reflectie en ontmoeting. Geheel volgens beleid realiseerde het Grand in 2013 meer publieksactiviteiten. Het nieuwe management stelt zich ten doel om de publieksambities op termijn te combineren met die van een internationaal belangwekkende talentbegeleider. De benodigde faciliteiten zijn behouden, zij het dat we in een kleinere omvang en op een meer commerciële basis werken (ook voor andere partijen). Met behoud van de kwalitatieve productiefunctie kunnen we inspelen op te verwachten landelijke beleidswijzigingen ten aanzien van talentontwikkeling. Met een grotere focus op publieksontvangst presenteren we onze bezoekers de meest belangwekkende voorstellingen. Afgelopen zomer nam het Grand de nieuwe tribune (230 zitplaatsen), nieuwe toiletgroepen en het nieuwe horecapunt in de beneden-hal in gebruik. Samenstelling Raad van Toezicht per 31 december 2013: Asse Fokkema (secretaris), Henk Hofstra (aandachtsgebied financiën), Onne van de Klok (lid), Saskia Bak (lid) en Enny van de Velden (voorzitter). In december 2013 is Peter Duinkerken toegetreden tot de Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht handelt naar het nieuwste model van Cultural Governance. In 2013 vonden verspreid over het jaar 6 reguliere vergaderingen van de Raad plaats. De leden van de Raad hebben ook buiten de vergadering met regelmaat informerend en adviserend contact met de directie gehad over de algemene gang van zaken en beleidsontwikkeling. In de sollicitatiecommissie voor de nieuwe directeur namen naast drie leden van de Raad van Toezicht, ook de hoofden van de afdelingen plaats. Oordeel van de Raad van Toezicht over de algemene gang van zaken in de stichting: De Raad heeft in zijn overleg met het bestuur in beleidsvormende en adviserende zin aandacht besteed aan aspecten als strategie, marketing en communicatie, organisatie en bedrijfsvoering en de financiële huishouding van de stichting. De Raad van Toezicht heeft het jaarverslag en de jaarrekening over 2013 van de stichting beoordeeld en heeft hierover overleg gevoerd met de accountant. De Raad van Toezicht verleent kwijting aan de directie ter zake het gevoerde bestuur over het boekjaar 2013. Leden van de raad hebben ondergetekende gemandateerd mede namens hen te ondertekenen. Enny van de Velden voorzitter Raad van Toezicht 16 maart 2013
Personele samenstelling De personele samenstelling per 31-12-2013 was: Functie Naam aantal fte’s Directeur Paul Smelt 1,0 Artistiek initiator Jan Stelma 0,5 Muziekprogrammering en ontw. Frits Selie 0,2 Theater & dans programmering Rudi Kamminga 0,7 Jeugdprogrammering Noël Swennenhuis 0,25 Muziekprogrammering Marcel Roelofs 0,6 Productiebegeleiding Pol Wijnberg 0,8 Productie assistent muziek Bob Klaassen 0,5 freelance Hoofd marketing en kassa Esther Drijver 0,8 Medewerker marketing Marjan Moes 0,75 Hoofd boekhouding Miep Selen 0,75 Boekhoudassistentie Aaffie Kalk 0,2 Receptie Jannie Meijer 0,8 Horeca Haukur Oskarsson 0,75 Huishoudelijke dienst Klaaske van der Veen 0,8 Hoofd techniek, werkplaats André Pronk 1 Techniek coördinator Wil Frikken 1 Technici Douwe Ket 0,8 Erik van Oosten 0,2 Maarten Otten 1 Systeembeheer Gert-Jan Lettink freelance
iedereen bedankt, erg jammer dat het zo is gelopen :-(
Beste Julia, Dank je wel voor dit artikel. Goed om te horen dat we Romeo Castellucci en Mariano Pensotti ook in Nederland kunnen zien. een kleine correctie: Mariano Pensotti is een Argentijns theatermaker, of hij moet de jaren sinds zijn laatste productie hebben besteed aan een Braziliaanse inburgeringscursus… Vriendelijke groet, Silvio
Zo’n mooi verhaal en zo goed gespeeld. Had na afloop het gevoel alsof ik in één adem naar het toneelstuk had gekeken. Dank voor de voorstelling van gisteravond.
Alweer nieuwe slachtoffers in het cultuur aanbod in Nederland, bestaande initiatieven en samenwerkingsverbanden worden vernietigd door gebrek aan interesse van politici in kunst en cultuur. Dank voor het mooie werk dat is getoond in het Grand theater in Groningen en voor de initiatieven, die ze hebben gesteund. Bah wat een beleid, succes met je participatiedrift waardoor er steeds minder mensen mogen meedoen met de dingen, waar ze goed in zijn.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Inge Kers op Simpele uitdrukking van een complexe gedachte
Van Arjen Arnoldussen op Simpele uitdrukking van een complexe gedachte
Van Max Arian op Penthesilea
Van Ruis op Subsidie voor vertraagde verbouwing Theater De Lawei
Van Cees Blonk op Zonder voorbehoud
Van HvA op Zonder voorbehoud
Van Rogier op Zonder voorbehoud
Van Cees Blonk op Zonder voorbehoud
Van Jeroen op Herman van Veen
Van Leo Puk op Koningin Lear
Van Marijn Lems op Talentontwikkelingsgeld gekoppeld aan Nieuwe Makersregeling
Van Peter vd Bijllaardt op Oeuvreprijs voor Ingeborg Elzevier
Van Martin op Heerlijk duurt het langst
Van A. Jansen. op Zonder voorbehoud
Van Van Windekens op 237 redenen voor seks
Van namen op Grand Theatre Groningen gaat dicht
Van Silvio Astier op Jubileumprogramma Kunstenfestivaldesarts bekend
Van Babette op Zout op mijn huid
Van Stefan Jung op Grand Theatre Groningen gaat dicht
Van Peter op Hoogwater voorheen Laagwater