Alle reacties

  • Van Vincent Mulder op Hans Kesting verlaat ITA-ensemble

    Goed dat Kesting weggaat. ITA had wel adequater kunnen reageren op de klachten. Wordt ook wel tijd om de Albert van Dalsumring eens door te geven die Kesting sinds 2015 om zijn vinger mag dragen.

  • Van Marc Veerkamp op Anatomy of a Suicide

    OP zich is de voorstelling best welwillend ontvangen, maar ik merk dat recensenten en toeschouwers soms nog worstelen met de vorm. NRC vond dat de simultaan gespeelde scènes “muzikaliteit” misten. Volgens de Volkskrant vergt de vorm “wat veel van het publiek”. De Theaterkrant tekent op dat “de toeschouwer soms essentiële dialogen mist”. Op zich is dat allemaal waar, maar het is wel eens jammer dat voorstelling meteen na de première worden gerecenseerd. Het zou best kunnen dat “Anatomy” na een paar speelbeurten zijn definitieve vorm én muzikaliteit vindt. Het talent is zeker aanwezig en in het buitenland heeft de tekst zich ook bewezen. Ik zocht even terug hoeveel try-outs LENZ had gehad. Misschien heb iets over het hoofd gezien, maar ik zag er twee staan. TWEE try-outs voor een gelaagd en veeleisend stuk als dit is buitengewoon weinig. Spelen voor publiek werkt voor een theaterproductie als schuurpapier. Je vijlt de oneffenheden er eraf: de spelers voelen avond en avond beter aan hoe de pauze’s moeten vallen, de afspraken vallen gaandeweg op hun plek, het ritme wordt gevonden. Natuurlijk kan deze groei ook uitblijven, maar zelf heb ik het idee dat het er in zit. Daarnaast is er nog iets… In het begin van “Anatomy” is best lastig te volgen zijn, maar gaandeweg vielen er bij mij kwartjes. Vage contouren werden heldere lijnen. Binnen de twee uur die het stuk duurde werd alles vrij keurig ontrafeld. Je moest er misschien een beetje op wachten, maar die trage ontrafeling is ook een kwaliteit. Het begin intrigeert, kietelt je hersenschors.
    Misschien zijn we door al het massa-amusement ons on heen gewend geraakt aan een snelle bevrediging. Dat je binnen de eerste minuten al een antwoord krijgt op de vragen “wie, wat, wanneer???” Maar kom op, LEINZ opereert in die hoek van de theatersector waarin vraagtekens minstens zo belangrijk zijn als antwoorden. Voor wie van plan is om te gaan: neem gewoon een gepaste dosis geduld mee. Ik vond het bevrijdend om de tijd zijn werk te laten doen.

  • Van Bob de Kerk op Een rits te ver 2.0

    Dramatisch slecht. Flauwe grappig, voorspelbaar. Zonde van de tijd.

  • Van Jan op Een rits te ver 2.0

    We hebben tenenkrommend de eerste helft gekeken.
    Tijdens de pauze zijn we weggegaan.
    Was totaal niet grappig.

  • Van Liselotte van Sap op Nu even niet – De oudejaarsconference 2024

    Wat was dat slecht, zeg. Het hakkelt gehaast richting de punchlines, zonder enig gevoel voor dictie, drama, of vertelkunst. Ook inhoudelijk gewoon een bizar slecht verhaal, vooral laf populisme, kiest steeds de oppervlakkige bash, zonder inhoudelijk te worden.

  • Van Karin op Een rits te ver 2.0

    Wij hebben genoten van het stuk. Ik vind het een aanrader. Joey was geweldig.

  • Van Ilse op Renaissance

    Gisteren geweest met mijn goede vriend,vond het een mooie en emotionele voorstelling we hebben genoten.
    Prachtige danseres en een mooi mens.

    Ilse en Paul.

  • Van Pim Hunfeld op De dokter

    Op 11012025 gezien. Indrukwekkend toneelstuk dat je lang bij blijft en je kijk op jezelf en anderen beïnvloedt.

  • Van Reuven P op Renaissance

    Wat fijn om een kritische recensie te lezen. Ik ben gisteren bij deze voorstelling in Den Haag geweest en heb de zaal voortijdig verlaten. “Egodocument” is te zacht gezegd. “Ego-hagiografie” zou passender zijn.

  • Van Tjerk op PRRRT PRRRT FLAP FLAP (3+)

    Wat een dynamische prachtige kindervoorstelling. Echte verbeeldingskracht en de magie van het theater die je je kinderen wilt meegeven. Chapeau voor de makers en spelers.

  • Van Richard op Nu even niet – De oudejaarsconference 2024

    De stemvoorkeur van bepaalde reaguurders op dit bericht zijn overduidelijk. Het is misschien even wennen dat de politieke partijen die daadwerkelijk aan de macht zijn in een oudejaarsconference meer aan de beurt komen dan partijen in de oppositie. Met een beetje goede wil zal de komende oudejaarsconference hen beter bevallen.

  • Van Nico smeets op Kroost

    Kroost op 10 januari 2025 gezien. Het schuren etc zit onderhuids en komt doms naar boven. Veel interessanter is de chemie en hoelang en tot hoever ze dat verder gaan ontwikkelen. De lat wordt in nederland direct op het hoogste niveau gelegd, zonder het bewustzijn van ontwikkeling. Het eeuwige vingertje en het betweterige van den Nollander. Alsof het eeuwige gespreek van freek de jonge en de korpsballenhumor van “Youpie” nog leuk zijn.

  • Van Henny BC op Loskomen

    De vierde voorstelling van Fabian Franciscus “loskomen” was onze eerste kennismaking met deze gigantisch goede cabaretier! Ontzettend enorm veel gelachen!
    En de improvisaties met publiek: Geweldig!
    Een aanrader! We gaan hem zeker meer volgen en zeggen het voort in onze vrienden en familiekring!

  • Gina

    Van Gina op Anatomy of a Suicide

    Prachtig in woorden gevat, Anita. Wil er graag heen door je tekst.

  • Van Herman Koopman op Spijkerpaleis

    overdonderend, ontroerend, enthousiastmerend, zowel muzikaal, theatraal, visueel en qua taal. 5 sterren

  • Van Lian op Spijkerpaleis

    Geweldig om bij de show van Joost te zijn in Alkmaar! Vijf sterren!

  • Van Patrick op Mijn vlakke land

    Geen moment gelachen. Wel 1x gegrijnsd. En dat was toen hij in Venlo, notabene PVV centrum van Nederland, zijn scherpe analyse over PVV ministers gaf. Jammer, ik had hogere verwachtingen door zijn spitsvondige en grappige bijdragen aan Dit Was Het Nieuws. In totaliteit was zijn langdradige en saaie show net als de typisch Belgische reactie die hij te vaak nadeed: Joah, joah, da ken, joah.

  • Van Jos op Moulin Rouge! De Musical

    Ik heb heel veel musicals gezien. Maar Moulin Rouge was, ondanks een dun verhaallijn, wel eentje die qua spektakel en vermaak hoog in mijn top tien staat. Je kwam ogen tekort om alles te aanschouwen, zeker in het deel voor de pauze. Wel is aan te raden om een kaartje te te kopen voor rij 3/4/5. Op die plaatsen heb je het idee dat je midden in de nachtclub zit.

  • Van Peter Mulder op Kees Brusse overleden

    Ja, maar dat artikel is uit 2013. Dus niet 99 maar 88.

  • Van Monique op Nu even niet – De oudejaarsconference 2024

    Ik vond hem top! Weer eens wat anders. M