Theater- en filmproducent Scott Rudin werd gevierd om zijn successen met onder andere Hello Dolly en The Book of Mormon, maar stond in de entertainmentwereld ook bekend om het terroriseren van zijn medewerkers. Na een aantal onthullende artikelen over machtsmisbruik, trekt Rudin zich terug uit zijn Broadway shows.

Na een artikel in The Hollywood Reporter over het gedrag van Rudin, interviewde The New York Times talloze acteurs, schrijvers, agenten, producenten en assistenten over de producent. Daaruit blijkt dat Rudin zijn macht misbruikte, in zijn kantoren, maar ook in de rest van de entertainmentindustrie. De producent bood daarop zijn excuses aan en trok zich terug van ‘actieve participatie’ in zijn Broadway shows.

Wie kwam werken bij Rudin kreeg een handboek vol gedragsregels. ‘Grof, beledigend of buitensporig gedrag is verboden. Collega’s behandelen elkaar met geduld en respect. Wees beleefd en behulpzaam.’ Maar nieuwe medewerkers leerden al snel dat deze regels vooral niet voor Rudin zelf golden, schrijft de New York Times.

Al bij kleine fouten, zoals het gebruiken van een verkeerd lettertype of een verkeerd gespelde naam, kon Rudin in woede uitbarsten. Medewerkers vertellen over verschillende voorvallen, waarbij laptops, glazen schalen, lunches en nietmachines door de ruimte vlogen. Ook zou Rudin een computer hebben dichtgeslagen op de handen van een medewerker, die vervolgens naar het ziekenhuis moest voor medische hulp. Verschillende assistenten hadden extra telefoons en laptops, voor het geval ze kapot gegooid zouden worden.

Soms verstopten medewerkers zich in de keuken of in een kast bij woede-uitbarstingen, schrijft The New York Times. Ook in The Hollywood Reporter wordt gesproken over de onveilige sfeer op kantoor. Medewerkers sliepen op kantoor, hadden last van haaruitval, kregen maagzweren en paniekaanvallen. ‘Een zeer intense omgeving.’ Hij was in het bijzonder hard tegen vrouwelijke assistenten. Volgens oud-werknemers strafte en ontsloeg hij hen vaker en eiste hij vaker dat vrouwelijke stagiairs de vergaderzaal schoonmaakten. Ook werden werknemers fel afgerekend op kleine voorvallen. Zo werd volgens getuigen een receptioniste ontslagen vanwege een flikkerend plafondlicht. Een andere medewerker werd op de snelweg uit een auto gezet voor het verkeerd uitspreken van een naam.

Niet alleen tegen zijn assistenten, ook in zijn rol als producent kon Rudin intimiderend zijn. The New York Times schrijft onder andere over de samenwerking met regisseur Ivo van Hove en choreograaf Anne Teresa De Keersmaeker voor de musical West Side Story. Het casten van de hoofdrollen Maria en Anita was nog niet gelukt en daarom organiseerde de producent onverwachts een auditie. Niet ongebruikelijk, maar de Vlaamse regisseur en choreograaf waren beiden in Europa. Rudin eiste dat Mark Subias, de agent met wie Van Hove en De Keersmaeker werkten, hen direct zou laten overvliegen. Nadat de agent dat weigerde, dreigde Rudin dat hij Van Hove zou ontslaan, de productie zou cancelen en de carrière van de agent zou beschadigen. Uiteindelijk produceerde hij toch West Side Story maar beëindigde wel andere samenwerkingen met Subias en zijn klanten.

Ook schrijft The New York Times over de ongevoeligheid van Rudin. Nadat actrice Rita Wilson hem had verteld dat ze borstkanker had, klaagde hij dat ze niet kon spelen in de stemperiode voor de Tony’s en wilde hij bewijs zien van haar medische dossiers. Toen actrice Audra McDonald zwanger raakte, klaagde hij een verzekeringsmaatschappij aan om een gigantische uitbetaling te krijgen. Het sluiten van de musical waarin McDonald op dat moment een grote rol speelde was volgens hem te wijten aan haar zwangerschap.

Volgens The Hollywood Reporter stond Rudin er ook om bekend credits op IMDb te manipuleren. Na het incident met de dichtgeslagen laptop kreeg het slachtoffer drie ‘associate producer credits’ boven op een geldschikking. Wanneer medewerkers stopten bij Rudin, haalde hij op IMDb alle credits weg die ze hadden verdiend bij zijn producties. Daarnaast kocht Rudin volgens een oud-werknemer rechten voor toneelstukken en bewerkingen van boeken en films soms alleen om ervoor te zorgen dat anderen ze niet konden produceren.

Het is niet voor het eerst dat de uitbarstingen van Rudin aan het licht komen. Na een cyberaanval van Russische hackers op de filmstudio van Sony in 2014, kwamen onder andere persoonlijke e-mails aan het licht. Daarin noemde Rudin actrice Angelina Jolie een ‘minimaal getalenteerd verwend nest’ en maakte hij racistische grappen over president Barack Obama.

Scott Rudin is een van de weinige EGOT-winnaars, de benaming voor een winnaar van de vier grote entertainment-prijzen. Hij won een Emmy, een Grammy, een Oscar en 17 Tony Awards.

Dossiers

Theaterkrant Magazine zomer 2021