Als ik een euro kreeg voor elke keer dat iemand me had toegefluisterd dat originele musicals het eigenlijk nooit goed doen, had ik nu minister Van Engelshoven kaartjes voor elk theater in Nederland cadeau kunnen doen. Shows zonder bestaand bronmateriaal zijn al heel lang de uitzondering. Het is ook een bijzonder imposant potentieel lijstje om tussen te staan: Grease, A Chorus Line, Anything Goes, Come From Away en The Book of Mormon, om maar een paar te noemen. 

Held; komt hopelijk ook in dat imposante rijtje te staan. Samen met Daan Hutting op muziek, Lizzy van den Herik op songtekst en Nadège Bergé op choreografie gaan wij 2021 proberen te vullen met creativiteit, blijdschap en heel veel humor en muziek. Het idee voor de musical is geboren in de paar jaar die ik nu in de Nederlandse entertainmentindustrie werk. Ik begon steeds meer vragen te stellen bij wie we in de spotlights zetten en waarom. En wie geven we daarom altijd de bijrollen?

Ik heb heel veel nare, rare, grappige en oncomfortabele gesprekken gevoerd met allerlei soorten mensen uit allerlei verschillende disciplines om die vraag te kunnen beantwoorden. Het is een bijzondere voedingsbodem geworden voor de musical. De puntkomma in de titel staat voor doorzetten waar ook een einde had kunnen zijn. Al is het idee voor Held; geboren voor de uitputtende en oneindig voelende Covid-19 periode, het is nu wel heel erg toepasselijk voor hoe ik me vaak voel. Dat we-moeten-dóór-gevoel. Een minuut stilte voor alle dromen die kapot zijn gevallen en tienduizend nieuwe uren inzetten om goed te worden in de volgende uitdaging.  

Ik ben onbeschrijfelijk dankbaar dat ik nieuwe kunst mag maken. Held; gaat deels over het gevoel dat wat je ook doet, en hoe je je ook inzet, je constant de controle kwijt bent. Dat iemand anders voor je beslist en dat jij in je eigen leven een bijrol lijkt te spelen. De wereld draait om de zon, maar de maan houdt alles stabiel. Als de zon alle essentiële beroepen zijn, dan is kunst de maan. Het is het geluid van de radio op een bouwterrein en de klassieke muziek op de OK. Het is de vakkenvuller die luistert naar het favoriete nummer van de playlist door de speakers van de bekende blauwe supermarkt.  

Ik sluit graag deze eerste column af met een passende quote uit een van mijn favoriete musicals: Waitress. You matter to me. Simple and plain and not much to ask from somebody.

Dossiers

Theaterkrant Magazine januari 2021