In zijn voorlopig laatste soloprogramma Dat zie je een ander niet doen komt een estafette aan oude bekenden voorbij. Cabaretier Bert Visscher wil niet stoppen op zijn hoogtepunt, maar stoppen mét zijn hoogtepunten. Zijn publiek mocht verzoekjes insturen voor deze onstuimige afscheidscompilatie. (meer…)
Het is bewonderenswaardig om te zien hoe Bert Visscher na al die jaren nog altijd een zaal met gemak weet te bespelen. Met zijn hoge energie en zijn voorkeur voor groteske typetjes geeft hij zijn publiek precies waar het voor komt: een avondje onbekommerd lachen. Toch doet deze gouden formule in Hij wordt vanzelf moe, Visschers dertiende solovoorstelling, ook af en toe wat sleets aan.
De trouwe volger van Bert Visschers werk zal in deze show veel herkenbaars aantreffen. Om te beginnen een kaderverhaal, dat de voorstelling losjes bij elkaar houdt. Dit keer draait het om de zigeunerfamilie Tokko Pepetto, die door de komst van een strijkijzerfabriek van haar kamp dreigt te worden verdreven. Op dit verhaal is ook het als altijd rijke decor geënt, dat bestaat uit drie bontgekleurde woonwagens, waar gedurende de voorstelling regelmatig in- en uitgelopen wordt.
Samen met twee acteurs, die vooral een dienende rol hebben, zet Visscher diverse personages uit het verhaal neer, waaronder de doorrookte flamenco-danseres Rosita. Daarnaast zijn er ook regelmatig uitstapjes waarbij hij als zichzelf het publiek onderhoudt over zijn duikavonturen op Bonaire of zijn voorliefde voor het televisieprogramma Ik vertrek.
Dit alles wordt gelardeerd met een stortvloed aan flauwe, woordspelige grappen, van het kaliber: ‘Het is triest als je een bek vol muesli hebt en niest.’ Daar moet je van houden, maar feit is dat Visscher een meester is in het brengen van dit soort humor. Bovendien ironiseert hij voortdurend zijn eigen flauwigheden, door veelbetekenend zijn wenkbrauwen op te trekken of terloops te roepen dat het ook eigenlijk te slecht was wat hij daarnet zei. Daardoor blijf je meegaan in zijn ongein en zit je, ondanks jezelf, toch weer te grinniken wanneer hij opkomt als lid van motorclub No Calendar.
Een beetje pijnlijk is wel dat veel van Visschers humor het moet hebben van het bevestigen van stereotypen. In Overijssel wonen alleen maar domme boeren. Homo’s zijn geile leernichten. Zijn vrouw is een heks. Dat soort grappen werken nog altijd, maar ze hebben anno 2018 wel hun onschuld wat verloren. Veel van Visschers fans zal dit wellicht een worst wezen. Toch viel op dat zeker niet alle grappen van het bovengenoemde type op deze avond aansloegen. Verschillende keren klonk ook de oooh-lach, die aangeeft dat een cabaretier op het randje van al te grof balanceert.
Dit, in combinatie met het enigszins wegzakken van de energie in het laatste deel van de voorstelling, zorgt ervoor dat Bert Visscher deze keer zijn grote naam niet helemaal waarmaakt. Zou hij dan toch zijn houdbaarheidsdatum hebben bereikt?
Foto: Maarten van der Wal
Waarom hebben die grappen anno 2018 hun onschuld verloren? Grapje is grapje toch? En wat is er mis met een ohhh lach?
Waarom moet zelfs Bert Visscher politiek correct?
Ha Jeroen,
Ik had een vraagje: ik volg je reacties nu al een tijd lang met veel plezier, met name omdat je een duidelijke mening hebt over (cabaret)kritiek. Nu ben ik voor Theaterkrant bezig met het opzetten van een podcastreeks ‘Kritiek op Kritiek’, waarbij ik makers/critici/lezers aan het woord wil laten over theaterkritiek. Wat is er al goed? Wat kan er beter? Waar ben je het mee eens of juist mee oneens? Dit hoeft niet beperkt te zijn tot één recensie of één voorstelling, maar een algemener gesprek over de staat van de theaterkritiek is ook mogelijk.
Ik vroeg me af of jij als actief reageerder op Theaterkrant geïnteresseerd bent om een keer aan te schuiven en met mij in gesprek te gaan. Als je anoniem wil blijven dan garandeer ik dat je stem vervormd wordt en ik geen verdere informatie over je zal publiceren.
Als je interesse hebt, kan je me mailen op ngblijboom@gmail.com
Ik hoor graag van je!
Met vriendelijke groet,
Nuno Blijboom
Kent u de website zwartekat.nl?
Daar is momenteel ook een reeks met interviews met recensenten gaande in de vorm van een podcast. En wat Bert Visser betreft: ik heb de voorstelling nog niet gezien dus kan er ook nog geen mening over geven maar ik kan het altijd wel waarderen een goeie flauwe grap. Ik heb Ton Kas zijn moppentappers show ook gezien en dat vond ik niet veel aan omdat die grappen voorspelbaar en vaak dan weer niet leuk waren maar Bert is meestal wel origineel met flauwe grappen.
Marike, natuurlijk kent Nuno de cabaretsite Zwarte Kat. Iedereen die beroepshalve bezig is met theater en cabaret kijkt met een schuin oog naar Zwarte Kat omdat daar juist de meest recente en volledige informatie over cabaret vermeld wordt. Ik denk zelfs dat Nuno Blijboom juist ‘geïnspireerd’ is door Zwarte Kat met zijn idee om een podcastserie met makers en critici op te zetten. Misschien zelfs mosterd na de maaltijd want zo’n reeks is er nu al bij Zwarte Kat en nog een erg goede ook maar dat heeft Nuno ongetwijfeld al gehoord.
Sinds het forum bij Zwartekat weg is kom ik er eigenlijk niet meer. Zonde. Had het erg leuk gevonden die topics af en toe nog eens na te lezen.
Bert Visscher is juist de formule van al zijn eigen shows! De mensen zal het worst zijn wat hij daar op een podium doet, zolang hij het maar doet. Dat dubbele bodem, of onderliggende boodschap gelul, moet altijd maar een cabaret uitstraling hebben voor zogenaamde mensen met een bepaald denkvermogen of moeten ze er een niveau die er een meerwaarde heeft aan overhouden zodat ze intellectueel en maatschappelijk uitgedaagd naar huis gaan? Dit is Bert Visscher. Punt.
Zondagavond 8 januari om 20:00 heb ik met grote verbazing naar het programma gekeken van Bert Visscher ‘Hij wordt vanzelf moe’ uitgezonden door SBS6. Hij doet een sketch over een “zigeunerfamilie”, zo wordt het ook echt aangekondigd en Bert dolt er wat op los.
Ik vind dit echt niet kunnen in deze tijd van Black Lives Matter en een Koloniale excuses en wokeness en anti-discriminatie om de Roma weer weg te zetten als ZIGEUNERS (= vergelijkbaar met het n-woord) in woonwagens en noem alle clichés maar op.
Zigeuners worden al sinds de jaren 90 aangesproken bij hun zelfgekozen naam als “Roma”, soms wordt de groep zoals in NL waar veel Sinti zijn aangeduid als “Roma en Sinti” of bij hun specifieke groepsnaam. De Raad van Europa in Straatsburg, de OVSE/ODIHR in Warschau hebben een Roma en Sinti contact punt/afdeling en doen hun best om discriminatie tegen te gaan en meer begrip te kweken voor deze etnische groep.
Het zou fijn als Bert Visscher zich op iets anders zou focussen. Ook is het vreemd dat SBS6 dit op prime time televisie uitzend.