Ook in Eindhoven werd vandaag meegedaan aan Kapsalon Theater, de landelijke actie waarmee op initiatief van Diederik Ebbinge en Sanne Wallis de Vries aandacht wordt gevraagd voor de nijpende situatie in de kunstensector nu culturele activiteiten opnieuw geen doorgang mogen vinden. (meer…)
‘Ain’t got no country, ain’t got no friends’, zingt Nina Simone. De soul en rhytm & blues in de periode van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging in de jaren zestig vertelt een verhaal dat pijnlijk actueel is. We hadden liefde, we hadden wapens van Urban Myth is een schot in de roos en de prachtige muziek van een cast met klinkende namen als Ntjam Rosie, Huub van der Lubbe en Manoushka Zeegelaar Breeveld laat het schouwburgpubliek onontkoombaar swingen in de stoelen.
Grote protestborden met activistische leuzen over gelijkheid tussen zwart en wit zakken vanuit het plafond naar beneden. Daarachter zijn de kruizen te zien die de Ku Klux Klan in de tuin van opstandige zwarten in brand steekt. De voorstelling neemt je mee naar Monroe, een stadje in North Carolina, waar de zwarte burgerrechtenbeweging van de jaren zestig met de agressie van de blanke overheid en racistische bewegingen te maken kreeg.
Anders dan Marten Luther King vond hoofdpersoon Robert F. Williams geweld soms een noodzakelijk kwaad. ‘Het is altijd een onvervreemdbaar recht geweest van de Amerikanen, dat, als de staat het recht niet wil handhaven, de burger gewapend mag en kan ingrijpen als hij zichzelf moet verdedigen tegen rechteloos geweld.’ Dat schreef hij in 1962 in zijn boek Negroes with Guns. Zijn levensverhaal inspireerde Christine Otten onlangs tot haar boek We hadden liefde, we hadden oorlog en nu dus Urban Myth tot de gelijknamige voorstelling (in een bewerking van theaterauteur Jibbe Willems).
Wat maakt het levensverhaal Williams en zijn gezin zo actueel, vraag je je aan het begin van de voorstelling af. De zwarte Amerikanen eisen rechten op die nu volkomen vanzelfsprekend lijken. Reizen met de bus, toegang tot een zwembad en het onderwijs. Hoe is het mogelijk dat de samenleving in die tijd nog zó gesegregeerd was dat protest tegen deze rechteloosheid tot hevig geweld leidde. Maar langzamerhand, zonder dat de spelers die link expliciet maken, bekruipt je het onaangename gevoel dat die situatie voor een deel van de bevolking nog steeds opgaat. Wie illegaal is, heeft haast nergens toegang toe.
De spelers staan ontspannen op het toneel en vertellen het verhaal rustig en zonder al te grote gebaren. De relatie tussen Williams en zijn veel jongere vrouw Mabel en hun zoon laat zien hoe het politieke engagement zijn wissel trekt op het gezinsleven. Onder het motto ‘het persoonlijke is politiek’ brengt dit de thematiek dichterbij. Maar vooral door de muziek kruipt de voorstelling onontkoombaar onder je huid.
Regisseur Jörgen Tjon A Fong geeft de zwarte jaren zestig-muziek alle ruimte. De muzikaliteit draagt de voorstelling. De krachtige soul en rhytm & blues klinken door in spoken word en storytelling. Het maakt niet uit of de spelers praten of zingen, álles swingt in deze voorstelling. De prachtige stem van Ntjam Rosie doet aan Norah Jones denken. Maar ook Huub van der Lubbe, Manoushka Zeegelaar Breeveld, Gary Mendes en Mandela Wee Wee zingen en spelen de sterren van de hemel.
De voorstelling is op één moment wat pamflettistisch. Als de spelers naast elkaar met luide stem de namen van de slachtoffers van het politiegeweld in de Verenigde Staten voorlezen. Verder ontroert We hadden liefde, we hadden wapens doordat je ziet hoe de discriminatie doorwerkt in het leven van mensen die je gedurende de voorstelling in je hart sluit.
Foto: Jean Van Lingen
Gisteren gezien. Vond het niet goed. Onderwerp heel belangrijk daar lag het niet aan. Verhaal en grote deel van de diologen + monologen waren een puinhoop. Veel geschreeuw om een standpunt te maken. Vond ik te makkelijk. Muzikaal niet sterk. Vond Gary Mendes 2 x goed in deze gehele muzikale performance. Geluid was slecht. Zelf gemaakte beats maar niet goed gemixt/ gemastered. Maar vooral kwam de Regie te kort. Geen mooie verhaal lijn, draad, climax.
Gisteren in de Leidse Schouwburg deze voorstelling gezien. Vond het erg goed, vooral muzikaal klok het geweldig, dat komt deels ook door de zeer goede en intieme akoestiek van deze prachtige zaal. Wist tevoren niet waar het over ging omdat ik mij wilde laten verrassen. Het onderwerp vond ik in het begin wat zwaar, maar dat trok gedurende de voorstelling over. Bijna twee uur is een lange zit, maar het is goed dat er geen pauze inzit, een pauze had de sfeer te veel onderbroken. Zeker een aanrader.
Een zeer goeie voorstelling met sterke artistieke elementen. Het verhaal is zeer sterk – anno 1960 maar ook anno Nu in het heden. Een boodschap dat nog vaker verteld zal moeten worden zodat we uiteindelijk naar de overeenkomsten gaan kijken ipv de verschillen. Mooie heldere stem van Ntjam Rosie en geweldige muziek arrangement/voorstelling van Gerry Mendes. Voor deze voorstelling in ons land Nederland, hadden ze geen betere cast kunnen samenstellen dan deze. Super … ik verlang naar meer..
Sterke voorstelling. Gezien in Deventer. Was zeer onder de indruk. Ik dacht dat ik de geschiedenis kende, maar dit stuk heeft mij de ogen geopend. Verhaal brengt de realiteit goed over. Goede enscenering van de verhaallijn, samen met de muziek (prachtige zang van Ntjam Rosie). Echt prachtig. Het heeft een soort van met terugwerkende kracht effect. Hoop dat het geprolongeerd wordt en op meer plaatsen zal worden opgevoerd.
Ik heb de voorstelling gezien in Meppel. Het stuk was nog niet vaak gespeeld en leek wat chaotisch. ik begreep het verhaal niet helemaal, ook omdat spraak en muziek vaak door elkaar liepen waardoor de dialogen moeilijk waren te verstaan. De Muziek was prachtig en wat dat betreft had ik het niet willen missen. Ik heb het boek gekocht en Christine Otten (wat een leuke vrouw!) heeft er een opdracht in geschreven. Nu ik het boek heb gelezen begrijp ik het verhaal en de verschillende personages van waaruit het wordt verteld. Wat een moed en wat een leven!