‘De mens is een zwijn voor de medemens.’ Als ober in een twijfelachtig etablissement kan Nicoline Raatgever de walging voor haar gasten nauwelijks verhullen – ze onderneemt er overigens ook geen enkele poging toe. De ontmaskering van fatsoen en waardigheid staat centraal in drie voorstellingen die donderdag op de Parade in Eindhoven het mistroostige weer trotseerden. (meer…)
Op tv was de absurde, zwarte en politiek incorrecte humor van Rundfunk een hit. Nu staan Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde op De Parade met sketches die dezelfde sfeer hebben, maar nog meer alle kanten opgaan.
Een kale zaal en af en toe twee simpele stoeltjes, meer attributen hebben de jonge honden van Rundfunk niet nodig. Ze hebben genoeg aan hun verbeeldingskracht en hun aangenaam gestoorde gevoel voor humor.
Wachstumsschmerzen (groeipijnen) kun je zien als een briljante versie van de bonte avond. Daarmee ben je dan terug in de middelbareschoolsetting waarin Rundfunk speelt; Pierre Bokma is daar de leraar Duits from hell, Kees Hulst de conrector – een teken dat ook grote acteurs de kwaliteit van de gekte van Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde waarderen.
In het theater spelen ze geen doorgaand verhaal, maar kan het overal over gaan. Over de geniale taartenmaker bijvoorbeeld, die komt met fantastische ideeën voor een vader die een taart zoekt voor zijn geslaagde zeventienjarige dochter Emma. Ze wil stewardess worden. Nou, daar weet de taartenmaker wel iets op: een vliegtuig! De trotse vader valt bijna om van zoveel inventiviteit.
Verder zien we de zevenjarige bolleboos van Basisschool De Regenboog (toch weer de school), de jongen die van zijn vader moet oefenen in het niet-gay opzeggen van het alfabet, de vader die zijn zoon door een spelletje laat raden welke ziekte hij heeft (het gezin, nog zo’n inspiratiebron), en de vogel die het jong op zijn nest voert.
Als een teleportpistool ‘per ongeluk’ de kont van Van Kalmthout naar de vuist van Van de Velde verplaatst, geeft dat ruimte voor publieksparticipatie in een quasi-Milgramexperiment. De sterkste sketch is die waarin de onderhandelingen tussen twee CEO’s worden gereduceerd tot kinderspel van het kinderachtigste soort.
Van Kalmthout en Van de Velde spelen naturel, absurd, ontwapenend en brutaal tegelijk. Mimisch en in woorden werken ze hun maffe ideeën sterk uit. Samen met Anatol is Rundfunk de hit van de Rotterdamse Parade.
Foto: Neeltje de Vries
Je geeft een hoop dingen uit sketches weg…
Hulst was Con-rector. Bob Schwarze was conciërge.
Dank voor je reactie Bran. De recensie is aangepast.
Als je pedo bent en van kindermishandeling houdt, zul je deze show wel leuk vinden. :(