Terwijl in Oekraïne de strijd opeens volop losbarstte, voorzag Portugees theatermaker Tiago Rodrigues Dood Paard van een tijdloze tekst over de oorlog vanuit feminien perspectief. Het leverde veelkleurig verteltheater op, een voorstelling als een gesprek bijna – dat de acteurs hier graag voortzetten. Ook Rodrigues laatzich horen. (meer…)
Opera in coronatijd. Wat blijft daar nog van over? Regisseur Peter Leung en dirigent Michael Gieler ontfermden zich over Purcells operaklassieker Dido en Aeneas en wat blijkt? Gieler en Leung wijzen met deze productie de weg vooruit: ze laten zien dat online opera – ook na de corona-tijd – als toevoeging aan de podiumpraktijk een interessante optie kan zijn. (meer…)
Oogverblindende kostuums van Jan Taminiau. Check. Oorbedwelmende muziek van Willem Jeths. Check. Zinsbegoochelend toneelbeeld en dito belichting van Marc Warning en Alex Brok. Check. Geestprikkelende regie van Marcel Sijm. Check. Adembenemende performance van Verity Wingate als hoofdpersoon Luisa Casati. Check. Vindingrijk libretto van Frank Siera. Check. Gepaard aan een fijnzinnige choreografie van Zino Ainsley Schat en een cast van topzangers heeft Ritratto van Willem Jeths alles in zich om uit te groeien tot een wereldhit. (meer…)
De metafoor van het circus is vaak toepasselijk. Robert Carsen gebruikte haar vorig seizoen in Brussel voor Verdi’s Rigoletto, de hofnar. Lotte de Beer kiest clowns als de hoofdpersonen voor haar nieuwe productie van Mozarts Così fan tutte, de opera over jonge mensen die met de harde realiteit van de liefde worden geconfronteerd. En het werkt […]