‘Een nieuwe lei, alstublieft.’ De personages in Vrijdag van Hugo Claus wringen zich in alle emotionele bochten om hun leven weer op te pakken, nadat George is veroordeeld voor incest met zijn dochter. In regie van Michel Sluysmans leidt het tot een stroperige en taaie toneelavond, die volstrekt in het midden laat waarom deze voorstelling moest worden gemaakt. (meer…)
Hoewel hun meest recente programma Voorlopig voor altijd geprezen werd om de slimme samenhang die de uiteenlopende sketches bij elkaar hield, is er voor deze Paradevoorstelling niet voor een rode draad gekozen, maar voor een uitwaaierende afwisseling aan liedjes en (muzikale) sketches. Het cabaretduo van Martine Sandifort en Remko Vrijdag levert een dik half uur aan meligheid af, met volop herkenning voor de trouwe fans die zich op de banken verzameld hebben.
Het is knap om te zien hoe Vrijdag & Sandifort in een handomdraai zeer uitgesproken typetjes creëren die bij iedereen meteen tot de verbeelding spreken: wie heeft er geen awkward familielid die veel te lange speeches geeft en daarin onthullingen doet die niemand had willen weten? Of een single sister die de goedbedoelde adviezen beu is? En wie wordt er niet agressief van de belastingdienst? Ze verknopen het typematig cabaret met hun zeer brede muzikale register, waarbij ze worden begeleid door een vierkoppige live-band.
Vrijdag & Sandifort in concert is vervolgens precies wat het pretendeert: een vrolijke aaneenschakeling van vaak behoorlijke banale flauwekul, dat muzikaal knap in elkaar zit en onder het uitgelaten Paradepubliek bakken hilariteit sorteert. Niets meer, maar ook niets minder. ‘Een show om je vingers bij af te likken’, aldus de promotietekst; een zin die na het horen van het finalenummer ineens behoorlijk discutabel is.
Laat ik het er op houden dat het een goede zaak is dat de Parade naast alle hippe eettentjes en de poffertjeskraam, geen KFC heeft.
Foto: Diederick Bulstra