‘Omdat we het waard zijn’ van Dolf Jansen en Louise Korthals is een gedegen oudejaarsconference ***
Net als Wim Kan doseert Youp van ’t Hek zijn oudejaarsconferences. Dat betekende tot nu toe een kwaliteitsgarantie. Laten we alvast met de conclusie beginnen: Die garantie is met Een vloek en een zucht helaas verlopen.
Youp staat in zijn Amsterdamse stamkroeg de Zanzibar, met een kapotte flipperkast en slechts één soort pils. In de kroeg komen ‘enkel losers’ die tot diep in de nacht het leven doornemen. Dus komen Trump, Kim-Jong Un, #metoo en een paar Nederlandse politici langs. Erg veel bijzonders hebben Schele Henk, Rooie Henk en het Vlaamse voormalige model Godelieve niet te melden, en Youp weet het niveau van de gesprekken helaas niet te verhogen.
Het openingslied, waarin de ‘volkomen goddeloze’ Youp de zin van het bestaan denkt te kunnen doorgronden, stemde nog hoopvol. Het leek het begin van een conference met een licht filosofische inslag en een dosis sterke grappen te worden, zoals we bij Youp gewend zijn. De twee andere liedjes (over een ijsbeer in het nauw en mensen die je nog een lang leven had gegund, zoals Appie Nouri, nagellak-Tijn en burgemeester Van der Laan) stonden echter zo stijf van het sentiment dat het alleen maar onbedoeld grappig werd.
Daarnaast waren de opmerkingen die wel als grap bedoeld waren op de vingers van een Softenon-hand te tellen. We kennen de thema’s van Youp (of eigenlijk, hét thema: geniet van elke dag) door en door, maar dat is geen enkel probleem. Want de grappen die hij door zijn levensopvatting strooit, zijn doorgaans talrijk en scherp. Het is net als bij een voetbalwedstrijd. Je weet grotendeels wat er gaat gebeuren, maar door die vloeiende aanvallen en knalharde vrije trap in de bovenhoek ga je toch blij naar huis. Youp is al jaren de scorende spits, die telkens weer een nieuwe beweging in huis blijkt te hebben. Dat was dit keer niet het geval. Youp bleef ver onder zijn gebruikelijke niveau.
Grappen die we al vele maanden terug in een veel leuker café hebben gehoord dan de Zanzibar, grappen die zo belegen zijn dat niemand die nog durft te maken, een herkauwde column uit NRC, en een slotgrap over een naamsverwisseling die uit de stoffige schoenendoos van het Theater van de Lach kwam. Van ’t Hek maakte een matte, uitgebluste en bijna hulpeloze indruk.
Het geluid dat het dolenthousiaste publiek in Groningen produceerde, contrasteerde scherp met de doodse stilte in de goedgevulde huiskamer van deze recensent. Er is zelfs iemand in slaap gevallen en dat had niets met vermoeidheid te maken. Dat deed het vermoeden ontstaan dat voor de uitzending van de eerder opgenomen conference op z’n minst gebruik is gemaakt van een ondersteunende lachband.
De herinnering kwam boven aan de laatste oudejaarsconference van de versleten Wim Kan, die in 1982 op het andere net voorbijgesneld werd door Freek de Jonge. Nu was Guido Weijers op het andere net, dus van die concurrentie hoeft niemand wakker te liggen, maar Youp werd met terugwerkende kracht afgetroefd door Claudia de Breij, Herman Finkers en Theo Maassen. Kan kreeg helaas geen kans meer op revanche. We mogen hopen dat Youp gezond blijft en wél wraak op zichzelf kan nemen. En laten we deze conference dan maar heel snel vergeten.
Opgenomen in de Stadsschouwburg van Groningen en uitgezonden en gerecenseerd op 31 december 2017 NPO 1. Foto: Bob Bronshof.
Ik had hetzelfde gevoel.En dat terwijl ik bij de try out in oktober in de Verkadefabriek een aanzienlijk energiekere Youp heb gezien met een c9nference die meer aansprak en stelling nam. Helaas zijn er daarna te veel dingen nog gebeurd waardoor de goede stukken vervangen zijn door populaire stukjes, je zou er bijna iets populistisch in kunnen zien.
Jammer dus en vertrouwen maar op beter. Overigens moet ik Guido Weijers nog terug zien dus vooralsnog deel ik de mening in de recensie niet.En ik wil me niet op mijn vooroordeel baseren!
Vond hem absoluut beter dan Theo Maassen. Recensie is ook mosterd na de maaltijd.
Helaas een weinig verrassende Youp. Ik volg hem vanaf het begin, en wil eerlijk zijn. Helaas toe moeten kijken hoe er oude grappen uit de kast werden gehaald. Jammer want dat gaat opvallen.Wat ik wel top vond is het mooiste decor van alle shows!
Blijf je een fantastisch mens vinden Youp!
Van den Hanenburg?????
Nooit van gehoord!!!
Hopenlijk vind die gast in de toekomst ergens een betaalde baan.
Maar stop in 2018 aub met heel domme recencies schrijven want ook dat vereist enige KUNDE!
Op dat laatste kan ik je niet betrappen!!
Peter, ik zou eerst maar eens de naam van de recensent goed lezen / spellen want anders is het vrij logisch dat je er nooit van hebt gehoord en wordt je reactie een beetje sneu. Verder vind ik het zelf niet van belang is of ik de recensent ken, maar ieder zijn mening.
Vond het een erg zwakke conference en heb de tv ook uitgezet op de helft. Denk dat dat wel genoeg zegt over wat wij er van vonden. Helaas want ben doorgaans erg gecharmeerd van Youp.
Na de slaapverwekkende opwarmertjes van Lenette van Dongen en Sara Kroos ging ik zondagavond na de geslaagde uitzending van Andere Tijden over de Nederlandse winters in de periode 1950-1980 eens goed zitten voor de oudejaarsconference van Youp van ’t Hek. Eindelijk zou Nederland met een paar welgemikte ‘Tsjakka’s’ weer eens ouderwets wakker geschud worden. Guido Weijers was op RTL 4 zo vriendelijk en collegiaal om na een half uur stompzinnig en voorspelbaar gezeur over genderneutralen middels een levensgrote beeltenis van de ‘oude meester’ de kijkers er op te attenderen dat het tijd was om over te schakelen. Herman Finkers kwam in 2015 verfrissend en verrassend voor de dag, Claudia de Breij was vorig jaar vertrouwd irritant, maar Youp zou Nederland weer dat ouderwetse, bindende oudejaarsgevoel dat we al te lang hadden moeten ontberen terug geven. ‘Hoe ouder je wordt als artiest, hoe minder creatief je wordt en hoe meer je je zelf gaat herhalen’, hoorde ik Weijers nog zeggen op het gedenkwaardige moment van zappen. ‘Ach flapdrol, Bredaas stuk ongein, flikker op, je mag Youp zijn schoenveters nog niet vastmaken’, hoorde ik mezelf brommen.
Youp bleek het decor van zijn favoriete Amsterdamse stamkroeg Zanzibar naar de Groningse schouwburg te hebben getransporteerd, net als zijn vaste praatpalen al daar, de op hun barkruk vastgeroeste Rooie Henk, Schele Henk, en het verlopen Belgische fotomodel Godelieve. Erg inspirerend gezelschap was het kennelijk niet, want Youp opende de interactie met het publiek net als Weijers met een uitermate obligaat grapje over de al te vaak besproken genderneutralen. ‘Vals startje, kan gebeuren, neem eerst maar een borreltje ter inspiratie. Je kan zoveel beter’, praatte ik mezelf wat moed in. Tegen beter weten in zo moest ik anderhalf uur later teleurgesteld vaststellen. Mopjes vermomd als anekdotes, en nog niet eens leuk verteld ook, veel meer was het niet. Al na een half uur kroegpraat waande ik me op Oudejaarsavond 1982. Wim Kan nam op die gedenkwaardige 31e december, nu ondersteund door Van Kooten en De Bie, voor de vierde keer de oudejaarsconference voor zijn rekening. In 1973 was hij top, in 1976 ‘zeer bekwaam’ en in 1979 kwam hij nog redelijk sterk voor de dag. Hoe anders was wat naar later zou blijken zijn afscheidsoptreden. Acteur Rob van de Meeberg (momenteel te zien in ‘Hendrik Groen’), die Kan jaren later op ademloze wijze weer tot leven bracht in de theaters, zei in een interview dat ik met hem mocht hebben in mijn toenmalige radioprogramma Spotlight dat ‘Kan deze avond niet goed op dreef was en ook niet over de juiste grappen beschikte’. De heerschappij van Kan werd na dit mislukte optreden nog diezelfde avond over genomen door Freek de Jonge, die met flitsende- en scherpe teksten de oude meester op alle fronten overklaste. Een complete Aha-erlebnis werd het echter niet op deze laatste avond van 2017. Net als het Nederlandse mannenvoetbal maakt het cabaret in Nederland een diepe crisis door, en Weijers die toch al vaker met dit bijltje heeft gehakt is zeker geen wenkend alternatief voor de toekomst. In de Kring zag ik enkele weken terug Sjaak Bral, voor wie ik doorgaans veel waardering heb, aan het werk in ‘Vaarwel 2017’ en (zie mijn verslag) die had dit jaar toch ook niet de juiste toon te pakken. Misschien is het gewoon beter om zoals Twan Huys in College Tour al suggereerde, Herman van Veen uit te nodigen om 2018 uit te luiden. Naar eigen zeggen is Van Veen geen conferencier maar een ‘artiest die ook met woorden goochelt’. Dat lijkt me eerlijk gezegd een verademing, want misschien moeten we gewoon in alle eerlijkheid maar eens vaststellen dat het ‘lach-of-ik-schiet’tijdperk voorbij is. In tegenstelling tot Wim Kan, die in 1983 overleed, kan Youp van ’t Hek –even aftikken uiteraard- zich nog wel revancheren voor zijn eerste mislukte oudejaarsconference, BNN/VARA zal hem in 2020 die kans ongetwijfeld gunnen, maar dan zal de dikbuikige terminator er beduidend meer werk van moeten maken. Nu leek het wel of ‘gemakzucht’ zijn voornaamste drijfveer en ‘inspiratie’bron was. Youp constateerde zelf al dat hij er niet meer toe doet. Nu zijn er maar weinig mensen die er echt toe doen, maar het lijkt me nog te vroeg om deze hekelneef af te schrijven. Voor de opvolger van zijn programma ‘Licht’ dat wel goed in elkaar zat, doet Youp er verstandig aan om wederom voor een overkoepelend verhaal te kiezen, waar tegen het slot alle uitgezette lijntjes heel fijnmazig samenkomen. ‘Andere Tijden’ was in ieder geval de onbetwiste winnaar van oudejaarsavond 2017.
Zie ook http://www.roosendaalspleijdooi.jimdo.com
Voor Peter Veld even wat informatie om zijn algemene ontwikkeling bij te spijkeren:
Patrick van den Hanenberg (1953) is docent geschiedenis op Het Amsterdams Lyceum en begeleidt daar vele muziekprojecten. Sinds 1988 schrijft hij in de Volkskrant over cabaret, musicals en muziek. Van zijn hand verschenen onder meer De bokken en de schapen. Gezongen geschiedenis van de twintigste eeuw (2001), Geef mij maar Amsterdam. De gezongen geschiedenis van Amsterdam (2006), In bed met John en Yoko. Acht geruchtmakende dagen in het Hilton Hotel Amsterdam (2009) en De Kleine Komedie. Een geschiedenis (2012)
Door Sara Kroos en Lenette slaapverwekkend te noemen schakelt Jaap zich als recensent meteen uit.
Ik ben erg blij met Youp s conference. Dat hij er weer stond gezond en gemotiveerd. Een heerlijke man om naar te kijken en luisteren. Heb zeer geamuseerd zitten luisteren van de eeerste tm de laatste minuut. Liedjes waren erg pakkend. Het eerste gedeelte was inderdaad iets sterker zoals ik in de meeste recensies ook las. Maar voor de rest ben ik een stuk positiever. Heb ook niet zo n zin in al die nieuwe opkomende cabaretiers en Zelf vind ik vrouwelijke cabaretiers niet echt boeiend. Youp heeft en nog steeds de status en allure van een rasartiest en daar valt niet aan te tippen. Hopelijk volgende jaar weer en mocht het dan wat minder zijn: geeft niet Youp je bent een heerlijke man wat er ook uitrolt. Daar kunnen weinig anderen mannenaan tippen.
En om de algemene ontwikkeling van Peter Veld nog wat extra in twijfel te trekken: Patrick van den Hanenberg is mede-auteur van hét naslagwerk van de Nederlands cabaret en kleinkunst van 1970-1995, de bloeiperiode van het genre zoals we het nu kennen: ‘Het is weer tijd om te bepalen waar het allemaal op staat’ Maar dat is ongetwijfeld paarlen voor de zwijnen voor iemand die ‘Van den Hanenburg’ niet op enige kunde kon betrappen
Ben het helemaal eens met deze recensie van Patrick van den Hanenberg. Jammer, ik had me erg op de oudejaarsconference verheugd, maar Youp presteerde ver onder zijn niveau. Als een uitgebluste oude heer. Hopelijk de volgende keer weer helemaal terug!?
Kon er net als de meesten ook nauwelijks om lachen. Dat hij telkens voor de voorstelling in de schouwburg in Groningen kiest is sowieso een teken asn de wand. In die contreien hebben ze nog onbedaarlijke lol om goedkoop gooi- en smijtwerk.
Maar bedenkelijk wordt het wel als je met je grappen steeds dichter naar het kaliber Mounties/Snip&Snap opschuift.
Nou,
Dus moeten we dansen en moeten we vrijen…moeten we lachen en drinken vol vuur…..en ik merk elke dag dat ik me vergis maar dat het Youp’s laatste conference is…..
Youp Dankje voor je ontzettende slaap verwekkende conferance.
Ik hoop (verwacht) dat Youp tot enige zelfreflectie in staat is. In dat geval kunnen er 2 dingen gebeuren: hij stopt voorgoed of hij pikt de draad op en geeft weer een show zoals alleen hij dat kan. Ik hoop vurig op het laatste; nog een show op het niveau van zijn laatste oudejaarsconference zou hem onherstelbare schade kunnen opleveren…
Ik ben er eens goed voor gaan zitten, want met Youp kun je immers heel erg genieten van scherpe en goed doordachte grappen. Het is me niet gelukt om lekker te blijven zitten en me te herkennen in Youp z’n kritiek en ook niet om te lachen. Ik kreeg medelijden met de goede man en doorzag al snel dat hij zich bewust was van z’n eigen flauwte en goedkope grapjes. Geloof me dat jij en ik weten dat het niet goed was is erg genoeg, maar dat Youp zelf in de gaten heeft dat z’n podium tijd erop zit en toch doorgaat is buitengewoon treurig. Stop ermee! Gelukkig nieuw jaar! Marc Mik
Deze conference was ongelooflijk slecht. Nul keer moeten lachen .
Van het Hek zette zichzelf compleet voor aap door een zich zogenaamd flitsend in vale spijkerbroek en vies jasje – hand onbeholpen in de zak – voor te doen als alternatief terwijl het gewoon zelf een Gooische opper-kakker is. En dan gaat hij zogenaamd elke avond tot diep in de nacht naar een of andere gore kroeg voor bejaarden, ook dat nog : absurd !
En die eeuwige herhaling van gevloek en gescheld en iedereen afkraken behalve natuurlijk als het over iets Amsterdams als Ajax of van der Laan gaat , geeft blijk van een volkomen misplaatste zelfingenomenheid die op oudejaaravond bij de publieke omroep nooit ruimte zal krijgen mag ik hopen !
Ik vond het geen conference die ik snel nog eens zou bekijken. De recensent is erg hard voor Youp, maar Youp gaf hem deze kans. Toch blijft het een vakman waar ik respect voor heb. Eigenlijk zou hij zich moeten beseffen dat het einde nadert (van de carrière) en nog één keer moeten afsluiten met een ijzersterke punt. Als Youp dat doet bespaart hij zich de weg die Freek wel is ingeslagen.