Van 44 acrobatische jongeren tot aanstormende talenten uit Codarts tot hoogvliegers uit Zweden en Australië: ze staan deze week allemaal op Circusstad Festival in Rotterdam. Technisch zijn er werelden van verschil, maar het directe contact met het publiek en de continue spanning tussen echt en niet-echt, de ballen vangen of ze net missen, is overal voelbaar. (meer…)
Onno Innemee en Liliane de Graaf kennen elkaar van Tinder, zo beweren ze. De rode draad in hun voorstelling Verschil moet er zijn vormt een fictieve eerste date tussen de twee. Onno is daarbij de oude kalende man, een gescheiden vijftiger die zijn date met een valse profielfoto heeft gelokt, ‘want op de echte foto reageert niemand’. Liliane is de jonge, knappe maar te veel eisende vrouw, die iedere man zou kunnen krijgen, maar ze allemaal afwijst omdat ze niet goed genoeg zijn. De clichématigheid van dit gegeven is helaas exemplarisch voor het algehele niveau van de voorstelling.
Aan het uitgangspunt ligt het niet. Basis voor de voorstelling vormen de liedjes van Kees Torn, een geliefde en veelgeprezen kleinkunstenaar. Een aantal van zijn klassiekers, zoals ‘Ommetje met mijn mol’ en ‘Streepjescode’, komt tijdens de avond langs. De vertolking van deze nummers door Onno Innemee en Liliane de Graaf overtuigt echter niet.
Innemee, een oude rot in het cabaretvak, is duidelijk beter thuis in het neerzetten van typetjes dan in het meenemen van het publiek in een aandoenlijk liedje. De Graaf, die een musicalopleiding volgde en in enkele kleine producties speelde, heeft weliswaar een mooie stem, maar het blijft allemaal te keurig en te gemaakt. ‘Dit lijf’, een lied over lichamelijk verval, komt wanneer het door de perfect gestylede De Graaf wordt gezongen toch wat ongeloofwaardig over.
Dieptepunt van de avond vormt een parodie op het nummer ‘Ik wou dat ik jou was’ van Veldhuis en Kemper. Dit wordt ‘Ik wou dat ie hard was’, een lied over Innemees impotentie. De Graaf stapt daarbij gewillig in de rol van de vrouw die mannen impotent ‘maakt’ door haar intimiderende persoonlijkheid, nogal pijnlijk vanuit feministisch oogpunt. Een filmpje van Leiden.TV leert dat Torn de tekst op verzoek van Innemee schreef, maar hem zelf niet wilde uitvoeren, omdat hij de muziek van Veldhuis en Kemper te slecht vond. Had nou maar naar hem geluisterd, denk je als toeschouwer.
Sowieso rijst tijdens de voorstelling regelmatig de vraag: wat zou Kees Torn hiervan vinden? Innemee was Torns vaste regisseur toen die nog soloprogramma’s maakte. In het voorjaar van 2016 tourden Innemee en Torn samen met de voorstelling Eraf met dat dak. Die tour werd vroegtijdig stopgezet, omdat Torn het spelen niet meer kon opbrengen. Dan maar verder met een ander, lijkt Innemee gedacht te hebben. Bij de première van Verschil moet er zijn werd Torn niet gesignaleerd. Wel merkte Innemee tussen neus en lippen door op dat Torn niet meer met hem wilde samenwerken.
Als dit waar is, geef je Torn groot gelijk. De clichématige en trouwens ook tenenkrommend slecht gespeelde verhaallijn en het onvermogen om de liedjes van Torn overtuigend te brengen maken Verschil moet er zijn in vrijwel alle opzichten teleurstellend. Een uitzondering vormt slechts de begeleidend pianist, Rik Tonino. Die speelt erg mooi!
Deze recentie is wel erg kort door de bocht. Ik heb een preview van de voorstelling gezien tijdens het Broadway festival op Texel waarbij de sobere en gestileerde speelstijl veel bijval ontving. Het werk van Kees Torn werd eer aan gedaan. Zeker valt er op deze première een en ander aan te merken. Het uitspelen van de onderlinge relatie zal nog meer vorm mogen krijgen in het spel en de bijbehorende mise en scene. Tijdens een première is de spanning vaak te groot en wordt er nogal eens in een veilige modus gespeeld. Ik verwacht dan ook dit tijdens de komende voorstellingen meer ruimte zal krijgen. Meer focus op het zichtbaar maken van de onderliggende relatie en de uitwerking van de inhoud en wat minder zoeken naar de lach. Vertrouw op de kracht van de liedjes en op de keuze voor de soberheid van het spel.
Mooie voorstelling, erg van genoten. De voorstelling is zeker niet middelmatig.
Liliane heeft een prachtige stem , Onno is een echte cabaretier. Aaneengevlochten met mooi pianospel.
Een fijne avond!!
Wat een naar stuk zeg!
Het was een fantastische voorstelling waarbij ik heb gelachen, gehuild en aandachtig heb zitten kijken.
Ik heb me juist erg vermaakt en iedereen die ik spraak erna ook.
Ik vond het super!!
Ik ben bij de try-out geweest in het Betty Asfalt complex. Heerlijke voorstelling, erg gelachen. Enorm grappig en genoten van de mooie liedjes. Eigenlijk vond ik ze op hun leukst als er even iets mis ging, de improvisaties waren hilarisch. Onno als relaxte aangever, en Liliane als de echte ster, die zeker in deze voorstelling wel uit haar comfortzone kwam en haar talent liet zien. Fijn dat de liedjes van Kees ook nog een podium hebben. Ga zo door!
Gisteren in Roosendaal. Ik herkende niks van de zwarte recencie. De lachers waren er volop. De keren spontaan applaus veelvuldig aanwezig. Er werder fouten gemaakt, masr door de manier waarop het opgevangen werd, kreeg je juist een nog leiukere en spontane show. Voor ons een leuk avondje uit, waarin we ook genoten hebben van het mooie pianospel! Misschien dat we zelfs nog een keer gaan
Wat mij verbaast in deze recensie is waarom er zo’n zwaar accent wordt gelegd op de mening van Kees Torn. Het is gewoon een zakelijke transactie geweest. Onno Innemee heeft gevraagd, Kees Torn heeft geleverd, en daar ongetwijfeld een factuurtje over verstuurd. ‘Verschil moet er zijn’, en dat er ook wel heel duidelijk is, had wat verder uitgediept en uitgebalanceerd moeten worden, en een vervolg moeten krijgen na de pauze, die er dus niet was. Het is een nog niet opgehelderd mysterie waarom kleine zaal-producties qua tijd tegenwoordig zo krap bemeten zijn. Daar mag ook wel eens een theatervoorstelling over gemaakt worden. Bovendien moeten theaterdirecties eindelijk eens maatregelen nemen tegen al die horken die tijdens de voorstelling ongegeneerd met hun tablet in de weer zijn. Zo ook in Roosendaal. Zie voor mijn recensie: http://www.roosendaalspleijdooi.jimdo.com