‘Ik ga compleet viral!’ – ‘Dat klinkt niet goed. Ben je ziek?’ Aan het woord zijn de dertienjarige Charlie en de geest van Ghandi, hier een pop. Wat die twee gemeen hebben? Beiden gebruiken de massa in hun verzet. En in de nieuwe voorstelling van Theater Gnaffel ontdekken beiden de keerzijde daarvan in een wonderlijke voorstelling die de geschiedenis koppelt aan het India van nu, wereldproblematiek aan persoonlijke problemen, met daarbij een glansrol voor Aniek Stokkers. (meer…)
Geheimen die je heel graag wilt bemachtigen. Verdriet waarvan je grappige hoedjes kunt vouwen. De ingewikkelde weg naar de allerliefste. Lepels die alleen als het echt niet anders kan wel bij de messen willen, maar absoluut niet bij de vorken. Ballen in alle kleuren en maten. Dat zijn enkele ingrediënten uit de nieuwe kleutervoorstelling van Theater Gnaffel, gebaseerd op Hou van mij, het verzameld werk van Ted van Lieshout.
Maar hoe maak je een voorstelling van een verzameling tekeningen en kindergedichten? Simpel: door er vooral geen verhaal met een kop en een staart van te willen maken, maar meer associatief met de gedichten aan de haal te gaan. Zo veranderen de twee vogels op lange stokken (‘Mama, waar heb jij het geluk gelaten? Ik had het hier neergelegd en nou is het weg!’) in de volgende scène moeiteloos in speren waarbij het ‘onberispelijk kind van onbesproken gedrag’ de koningin wordt.
Verbindend element is de muur met een enkele deur die het hele speelvlak vult. Spelers komen op en gaan af door die deur of aan de zijkant, terwijl vanaf de muur voortdurend nieuwe visuele elementen worden toegevoegd. Poppen zijn ditmaal nagenoeg afwezig, maar dankzij het sterke spel verveelt de voorstelling geen moment en al snel geven ook de volwassenen in de zaal zich over aan een wondere wereld waarin logica van ondergeschikt belang is.
Cruciaal daarbij zijn de drie spelers. Sam Galgenbeld is overtuigend in de meer naïeve gedichten, Elout Hol speelt meer reflecterend en ingetogen en Mirjam Stolwijk pakt uit met heerlijk overacteren. Hilarisch is de scène waarin zij werkelijk alles in de strijd gooit om de geheimen van Hol te bemachtigen.
Van mij sluit zo perfect aan op de belevingswereld van de allerkleinsten, voor wie een verzameling korte scènes veel begrijpelijker is dan een uur durend verhaal. Aan het eind volgt een vermakelijk alfabetlesje, maar centraal staat ook dan het spelen met taal. De poëzie van Van Lieshout blijkt bovendien bij uitstek geschikt om abstracte begrippen tastbaar te maken, erop te kauwen en vooral vrolijk mee te spelen. Zo ontpopt de voorstelling zich ook als een ode aan Van Lieshout, de poëzie en de verwondering. En nee, we gooien nooit meer de lepels bij de vorken, beloofd.
Foto: Erik Franssen
Ik weet dat niet iedereen genoemd wordt of hoeft te worden in een recensie. En in deze voorstelling komen tekst, vormgeving en spel wonderbaarlijk mooi samen. Dat is een feit!
Maar ik vind echt dat de regie van Rob Vriens, en zijn naam, Rob Vriens dus, hier niet mag ontbreken. De poëtische teksten van Ted van Lieshout heeft hij op een intelligente en associatieve manier tot een sprankelende voorstelling gemaakt met veel gevoel voor beeld, abstractie, humor en getuigt van grote klasse. De regie is zo goed dat ie bijna onzichtbaar is. Ook dat is cruciaal!
Decorontwerp: Marieke van Veen
Kostuums: Dorien de Jonge
Kostuumillustraties: Famke Roozen
Muziek: Anne Bakker
Lichtontwerp: Berry Claassen
Beste dames en heren van de theaterkrant. Ben het helemaal eens met dit appel van Silvia Andringa. Al eerder schreef ik u met het verzoek om bij uw recensies voortaan graag altijd alle artistieke medewerkers te noemen. U, echter, kwam met een andere oplossing, een eigen ideetje, dat nogal slordig, zelden compleet en inconsequent uitgevoerd werd. Daarom nu nogmaals een dringend verzoek: voortaan na IEDERE recensie ALTIJD, ALLE, ARTISTIEKE medewerkers met naam noemen. Argumentatie hiervoor lijkt mij overbodig. Kijk hoe uw grote broer: Nachtkritik. de dit doet: Nauwkeurig en liefdevol.
Vriendelijke groet Albert Lubbers.
Beste Albert, het duurt inderdaad (te) lang, maar we zijn nog steeds aan het werken aan een koppeling met de database van de Theaterencyclopedie waardoor alle medewerkers naast een recensie genoemd worden. De namen worden wel alvast daar allemaal ingevoerd.
Redactie,
Ik was de hoop al een beetje verloren; naamsvermelding. Niet zozeer in de recensie (dat mag iedere recensent zelf besluiten) maar tussen de tags. Wanneer idee, concept, regie etc. voornamelijk uit mijn hoofd zijn komen kruipen en ik (samen met het heerlijke, frisse, uiterst kritische kwaliteitstopteam) in staat bleek iets – wat vooraf redelijk onmogelijk werd geacht – tot een prima resultaat te leiden, is het vooral zuur wanneer dat volgens de Theaterkrant domweg niet heeft plaatsgevonden. En dat is nu rechtgezet. Waarvoor mijn dank. (Evenals Silvia en Albert, dank voor jullie milde -maar terechte- opdebarrikadespringerij!)