Dat Marilyn Monroe tot de verbeelding spreekt mag geen verrassing zijn. Eerder inspireerde ze films, podcasts en een televisieserie over een Monroe-musical. Met Goodbye, Norma Jeane brengt de Theater BV daadwerkelijk een musical over het icoon. Zonder groots showballet, zonder tapdans en zonder showtrappen, maar op ingetogen wijze. Dat pakt goed uit. (meer…)
Wie droomt er niet stiekem van: al je problemen achter je laten in het druilerige Holland, de auto instappen en spontaan naar Zuid-Spanje rijden. Om daar, in een pittoresk Spaans dorpje, een rustieke bed & breakfast te openen. In Vamos! belanden drie totaal verschillende vrouwen bij toeval in hetzelfde VW-busje richting Spanje. De idylle van het Spaanse leven blijkt echter ook keerzijdes te hebben.
Geïnspireerd op televisieprogramma’s als ‘Het roer om’ en ‘Ik vertrek’, persifleert scriptschrijver Allard Blom met deze musical het type impulsieve, ondoordachte dromer. Alle drie zitten ze in de knel met zichzelf. Dertiger Linda (Cystine Carreon) heeft net haar man gecremeerd, veertiger Puk (Carolina Dijkhuizen) is een succesvol zakenvrouw die zojuist haar ontslag heeft gekregen, vijftiger Hadewych (Lenette van Dongen) heeft last van chronische onrust: eens in de zoveel tijd verlaat ze de veilige havens van man en kind – en ditmaal omdat ze op internet een vlog tegenkomt van Linda, die na het overlijden van haar man op zoek is naar iemand met wie ze haar Spaanse droom waar kan maken.
Zo gezegd, zo gedaan: Hadewych kladt nog snel een afscheidsbriefje aan haar gezin, en rijdt met haar volgeladen busje naar Linda. Samen zetten ze koers richting Spanje. Nauwelijks onderweg – ze zijn Amsterdam nog niet uit – komen ze Puk tegen, die staat te liften en in een spaarzame opwelling besluit mee te gaan.
Het vervolg laat zich raden: het Spaanse huisje blijkt een bouwval en de problemen die ze in Nederland achter zich hebben gelaten, dringen zich in Spanje natuurlijk ook aan hen op. Blom schreef een ronduit ongeloofwaardig, maar vooral volstrekt ongeïnspireerd verhaallijntje – dat bovendien niet vies is van stereotype bevestigende clichés over Spaanse luiheid (‘mañana mañana’). De tekst schiet voortdurend heen en weer tussen pretentieloze flauwheid en valse emotie, en wordt daardoor satirisch noch dramatisch.
En te midden van al die niksigheid staan daar dan Carreon, Dijkhuizen en Van Dongen: drie leuke actrices met bovendien dijken van stemmen, maar wanhopig in het verkeerde stuk beland. Ook een acteur als Johnny Kraaijkamp jr., die twee bordkartonnen karakters (en een stripfiguurversie van een willekeurige Fransman) te spelen heeft, gun je een zo veel subtieler personage. Pijnlijk: goede comedy-acteurs in een plat stuk.
De voorstelling voltrekt zich vervolgens via een voorspelbaar procedé: na wat kleine strubbelingen lijkt alles eindelijk goed te gaan, totdat alles (vrij letterlijk) in elkaar stort. Alleen in de ontknoping verrast Blom: waar je zou verwachten dat de personages zelf hun problemen onder ogen moeten komen om weer door te kunnen met hun leven, kiest hij ervoor dat de kersverse vriendinnen elkáárs problemen oplossen. Dat laat ons achter met een discutabele moraal, waarin vluchten en wegkijken uiteindelijk alsnog alles oplost.
Vamos! is één grote gimmick, een flauwe grap die zich in een paar minuten laat vertellen, uitgesmeerd over musical van dik twee uur.
Foto: Annemieke van der Togt
U bent vast in een negatieve toestand naar het theater gemarcheerd .
Heb zelf de voorstelling bijgewoond en een fantastische avond gehad.
Leuke liedjes, leuke dansen, goed gespeeld en ja ook veel gelachen.
En dat is fijn in een tijd waarin je de televisie nauwelijks durft aan te zetten.
Bij de voorstelling die ik zag kwamen de vier hoofdrolspelers heel goed tot hun recht.
Ik zou zeggen zelf gaan kijken en beoordelen.
Wauw, dan heeft u toch een heel ander stuk gezien dan ik. Ja er waren cliches en ja het verhaal is voorspelbaar. Maar daar zit ook de kracht (zowel van Ik Vertrek als dus vanzelfsprekend ook van dit stuk). Ik vond het namelijk echt bijzonder grappig! En de zaal met mij want er werd aan 1 stuk door flink gelachen. Dit is een avond heel fijn vermaak en feel-good. De voorstelling heeft ook niet de pretentie intellectueel, diepgaand of vernieuwend te zijn, wel om te vermaken (het stuk is echt grappig), herkenbaarheid te bieden (iedere vrouw herkent zich in 1 van de dames) en de liedjes zijn heerlijk (ik krijg ze niet meer uit m’n hoofd). Ik ga in ieder geval zeker nog een keer kijken…!
Deze z.g deskundigen oordelen over de musical of ze er verstand van hebben ! Belangrijk is hoe komt de musical over bij het publiek
In de zaal. Ik heb 3 voorstellingen gezien en ervaren hoe het publiek
Reageert op deze leuke musical. De mensen gaan zeer voldaan naar
huis! Cast ga zo door en trek je niets aan van de z.g deskundigen!
Toi toi……
Ik ben het wel eens met de deskundigen, wat een slap verhaal ik had het idee dat ik naar een schoolmusical van groep 8 zat te kijken….hele kinderachtige grappen, slechte liedjes, onnozel verhaal, ben weer even klaar met musicals. Al hoewel 11-11 soldaat van oranje. Maar daar wordt wel uit een ander vaatje getapt!
Gisteren zijn mijn vriendin en ik in Doetinchem naar de musical Vamos geweest.
Helaas zijn wij in de pauze teleurgesteld naar huis gegaan. De misical kwam ons zeer amateuristisch en oppervlakkig over. Slechte decors, slecht te verstaan, geen diepgang en geen pakkend verhaal. Erg flauw en slecht geacteerd.
Ik ben het helemaal met de vorige schrijfster eens dat het lijkt op een basisschoolmusical van groep acht lijkt, maar wellicht is dat vaak nog leuker. Zonde van onze tijd en zonde van het geld
Ook ik heb dezelfde ervaring als A. Scholtus, wij zijn 2e kerstdag naar deze musical geweest, het leek wel een optreden van groep 8 van de basis school. Wat een amateuristisch gebeuren, zonde van deze middag, gelukkig goed gemaakt met oesters bij hotel New York, maar snel van de plank halen dit gebeuren.
Wat een drama gebeuren was dit…. voelde mij net een grote kleuter.
Sluit mij volledig aan bij de recensies van A. Scholtus en Caroline.
En daar laat ik het maar bij…
De promo vond ik het leukst. Dan de sangria in de pauze. Verder zonde van mijn tijd.
Nou ik zal wel onder de domme blondjes vallen maar ik heb de hele avond genoten met mij een volle zaal in de la mar, wat een ontspanning,staande ovatie en langdurig applaus, leuke muziek en goede dans en vooral Jhonny Kraaikamp vond ik erg goed trouwens alle 13 spelers vond ik enig, voor andere voorstellingen ga ik wel naar het concertgebouw-stopera of stadschouwburg,houd ik ook van.Ik wist waar ik heen ging, voor heerlijke ontspanning en die kreeg ik.