‘Bzzt, bzzt’. Beatboxer en cabaretier Nabil (Nabil Aoulad Ayad) maakt robotachtige armbewegingen. Steeds draaien zijn handen om elkaar heen en begint het riedeltje opnieuw. ‘Bzzzzt, bzt, bzzzzt’. Ondertussen heeft zijn publiek een terugkerende slappe lach. (meer…)
Vier meiden belichten het leven van vier meiden, achter in de twintig. Ze noemen zich Los Muziektheater, want ze hebben een Arnhems conservatoriumdiploma in dat vak, maar maken cabaret. Vara Humor TV riep Los vijf jaar geleden uit tot meest veelbelovende talent.
Total Los is de derde voorstelling van het kwartet. Femke Vernij, Charlotte Waardenburg, Kim de Fuijk en Dookje van Dieren, samen Los, drijven op hun prima stemmen, het pianospel van Van Dieren en hun bereidheid de jonge vrouw van nu in soepele teksten openhartig door te lichten. En uiteraard komt daarbij ook kinnesinne en tegen elkaar opbieden om de hoek kijken.
Het motortje van de show is dat door de bezuinigingen in het theater de groep tot een trio moet worden teruggebracht. Maar wie moet eruit? Dat lijntje is handig door de show gevlochten en biedt aanknopingspunten voor zijpaden als bijverdienen (vooral in Zuid-Hollanders lijkt een flinke behoefte te bestaan aan gebruikte slipjes), het overmatige gebruik van de sociale media, onderlinge bondjes en gebreken (de een is afgekeurd na een ongeluk, een ander heeft het syndroom van Gilles de la Tourette of een blind oog), die ze dan weer meer of minder geschikt maken om af te vallen.
Daarnaast speelt de kinderwens (die weer leidt opvoedingsangst) van Charlotte Waardenburg. Dat leidt tot vermakelijke bespiegelingen over gezinsplanning, hoe de manier van paren tot het geslacht van het kind leidt en het smakelijke nummer over de verwijdering van een spiraaltje.
De onderdelen van vrouw en man passeren sowieso nogal de revue (‘hiep hiep voor je spleetje of je vulva’ / ‘alle piemels, wat zijn ze prachtig – soms kleine frutsels en soms reusachtig’), nadat in eerdere programma’s al tepels als keilbouten, schaamluizen en de behandeling van overspelige penissen waren belicht. Los weet seks in te zetten om aandacht te krijgen. Als ze kunnen dollen met geslachtsdelen en lichaamsfuncties zijn de dames van Los als vissen in het water.
Met goeie gevoelige liedjes schrijven hebben ze meer moeite; daar willen verkeerde klemtonen en rijmdwang nog wel eens roet in het eten gooien.
Intussen is Total Los, geregisseerd door Silvester Zwaneveld, een gulle en afwisselende show van zo’n twee uur, waarin goed gezongen wordt en zelfs smaakvol gepaaldanst. Kim de Fuijk is de klassiekste zangeres van het kwartet, Femke Vernij kan verrassende dingen aan en om een ijzeren stang. De meiden leggen moeiteloos contact met het publiek en zetten zo nodig grof geschut in. Dat werkt.
Total Los speelt de komende maanden van Zoutkamp tot Middelburg.
Ik heb enorm genoten van de premiere in de Rijswijkse schouwburg afgelopen 19 november. TOP GEDAAN MEIDEN
Vorig jaar op Oerol (2014) deze topwijven gezien! Ge-wel-dig!
Natuurlijk wezen “mijn vrienden” mij aan toen ze een act opvoerden waarin een man nodig was. Ja, ik was de pisang.
Maar wat heb ik toen genoten van die geweldige meiden, en wat vond ik het leuk om aan een paar acts mee te doen. Ja, en nu komen ze volgende week op 9 mei in “De Naald” in Naaldwijk. Jammer dat ik verhinderd ben.
Ik speel zelf in het toneelstuk “De familie Avenier” van Maria Goos tegenover “De Naald”, in het oude RABO bank gebouw. De voorstelling in de RABO is om 22:40 uur afgelopen, dus meiden kom even langs om een afzakkertje te halen.
Groeten en veel toi-toi-toi met jullie voorstelling!
John.
Vanavond de meiden gezien en geweldig. Het loopt als een trein, is muzikaal goed verzorgd, grappig en zeer onderhoudend. Chapeau