Danseres Sherise Strang beweegt over het toneel, verwikkeld in een innerlijke strijd. Haar zwarte moeder zingt haar in een ballade toe dat ze haar eigen stem moet vinden en voor zichzelf op moet komen. De buitenwereld doet haar ironisch na. (meer…)
Producer George Martin, de ‘vijfde Beatle’ had het liefst gezien dat een aantal werkjes waar The Beatles mee aankwamen het vinyl niet zouden hebben gehaald. Martin had als opvolger van het allesomvattende Sgt. Pepper-meesterwerk liever een enkel album geproduceerd met de mooiste nummers die in India door de mediterende Beatles waren geschreven. Dan zou het derde theaterconcert van The Analogues aanzienlijk korter hebben geduurd.
Nu moesten de volle vier kanten van The White Album worden afgewerkt en zaten we, naast briljanten als ‘Martha my dear’, ‘Happiness is a warm gun’ en ‘Sexy Sadie’, opgescheept met zwakke nummers als ‘Long Long Long’ (George Harrison), ‘Don’t pass me by’ (Ringo Starr) en ‘Revolution 9’ (John Lennon).
The Analogues hebben inmiddels internationale faam verworven met het minutieus naspelen van de studio albums van The Beatles. De tournee van dit seizoen wordt in augustus afgesloten in de Philharmonic Hall in Liverpool, het Beatles Mekka. We hebben het niet over een imitatie/cover-band in de platte zin van het woord, maar over vijf gedreven, zeer muzikale Beatles-freaks die bijna wetenschappelijk elk Beatles-geluidje met het juiste instrumentarium uit de jaren zestig live opnieuw laten klinken.
En daar horen dan ook negen extra percussionisten, strijkers en blazers bij. Een krankzinnige onderneming, waar veel geld (de Tommy Hilfiger aandelen van drummer Fred Gehring) en Sherlock Holmes-achtige zoektochten (van bassist Bart van Poppel) voor nodig zijn. Maar ze hebben het ook dit keer weer geflikt.
Meer dan het geval was met de vorige twee ondernemingen (Magical Mystery Tour en Sgt. Pepper) heeft regisseur Ruut Weissman van The White Album een theatervoorstelling gemaakt. Op het achterscherm verschijnen prachtige animaties die soms Monty Python-achtig aan doen, ‘Beatles professor’ Mark Lewisohn zorgt voor historisch commentaar bij een aantal nummers, en ook de spelers zelf zijn wat spraakzamer.
In de documentaire How The Beatles Changed The World, die op Netflix te zien is, wordt ‘Revolution 9’ als een sociaal en muzikaal hoogtepunt in het Beatles oeuvre gepresenteerd. Je kunt het ook overdrijven met de liefde voor The Fab Four. Zelfs de meest verstokte Beatles-fans tilden de naald snel op als tegen het eind van kant vier die akelige geluidscompilatie aan de beurt was.
Omdat bijna niemand naar die ongein heeft geluisterd – ook Paul, George en Ringo hebben lang geprobeerd om het nummer van de plaat te weren – konden The Analogues voor één keer afstappen van het principe van het exacte geluid. Bart van Poppel heeft zelf een compilatie bij elkaar geknipt en geplakt en Jaap Drupsteen (bekend van de befaamde VPRO leaders uit de jaren zeventig en het ontwerp van de Nederlandse bankbiljetten) heeft er een interessant psychedelisch filmpje bij gemaakt. Zo zijn die acht minuten nog wel enigszins te pruimen.
Het succes van de avond zit in het fabuleuze gitaarspel van Diederik Nomden op Blackbird, de Eric Clapton solo op ‘While my guitar gently weeps’, perfect gespeeld door Jac Bico en de snoeiharde McCartney rockers ‘Birthday’ en ‘Helter Skelter’, waarvoor speciaal oordopjes werden uitgereikt. Er zijn extra zangers ingehuurd, zoals Martin van der Starre en Bauke Bakker, die beurtelings hun stembanden aan gort mogen zingen bij deze nummers.
Treurig aspect van deze derde Analogues ronde is het wegvallen van Jan van der Meij wegens gehoorproblemen. Hij wordt adequaat vervangen door Moke-zanger Felix Maginn. We moesten even denken aan Pete Best die vlak voor de doorbraak van The Beatles werd vervangen door Ringo Starr.
Ik heb het concert gezien in Apeldoorn, maar dit overtrof alles, wat een kwaliteit , een puur genot om dit op de eerste rij te mogen aanschouwen.
Het plezier spatte ervan af, als je de ogen dicht deed leek het alsof je de lp opzette.
Bedankt mannen dat jullie mij de avond van mijn leven bezorgde, ik ga daarom nog een keer.
Oordopjes zouden welkom geweest zijn in Drachten gisteravond bij sommige nummers en de bassen dreunen door het lichaam, maar verder heel leuk en prachtig.
Echt genieten, ogen dicht en je zweeft jaren terug. Knap mannen, dank voor de fantastische avond. Dit mag je eigenlijk niet missen.
Gisteravond (17-3-18) hebben wij het concert gezien en gehoord in Hoorn, schouwburg Het Park. Het was indrukwekkend en overweldigend! Wat een vakmanschap en plezier straalde er van af. Jammer genoeg werd de zang soms overstemd door de muziek, waardoor mooie harmonieën en de goede stemmen niet altijd goed hoorbaar waren. Echt jammer, bij the Beatles was die verhouding toch anders. Maar we hebben ontzettend genoten!
20-03-2018 – Oude Luxor Rotterdam
Vandaag was ik getuige van een spectaculaire show van de Analogues.
Ik sluit mij volledig aan bij de bovenstaande commentaren!
Nooit heb ik een live optreden zo mooi gevonden als deze dag.
Ik ga zeker voor de volgende voorstelling.
Bijna de echte Beatles…!!!Formidabele avond gehad in Apeldoorn
Toch een beetje treurig dat dit soort en andere muzikanten niet aan bod komen met eigen repertoire. Dit is een zeer goede coverband zonder meer, maar dat is het dan ook. Blijkbaar wil de mens herkenbaarheid en niet uitgedaagd worden door iets nieuws, onbekends. Met dat laatste krijg je tegenwoordig geen zaal meer vol, geen brood op de plank. Ach, er is natuurlijk niks met een leuke avond vol herkenning, maar een beetje uitgedaagd worden, zou toch ook geen kwaad kunnen ?
In reactie op Peter: hoezo, geen uitdaging? Weet je wel hoe moeilijk het is om een show als deze weg te zetten? Echt geweldig – en zeker voor herhaling vatbaar.
Als ze met de Beatles uitgecoverd zijn, kunnen ze Tubelar Bells gaan doen of Pink Floyds:Whis you were here. Wat zou het?
Ze kunnen alles spelen zo goed zijn ze!
Reactie op Peter; de mensch wil goede muziek horen en ze kiezen er zelf voor om de Analogues The White Album te horen spelen. Het gaat toch om het plezier wat muzikanten uitstralen, ze kiezen zelf om dit te doen en niet wat ‘maatschappelijk de juiste keuze is om jezelf te bewijzen’. Daar kan ik alleen maar bewondering voor hebben dat ze niet doen wat algemeen gezien wenselijk is maar er lekker voor kiezen om iets tot in de perfectie te spelen en om een heleboel mensen een prachtavond te bezorgen. Respect! Dergelijk commentaar vind ik zoooooo ongepast, vooral in dit geval. Gisteravond één van de beste concerten meegemaakt in Liverpool die The Analogues gegeven hebben. Legendarisch; iedereen was euforisch. Hoop dat je dit standpunt begrijpt.
Hoezo treurig Peter? Om dit te kunnen moet je echt een topmuzikant zijn. Verdiep je eens in het verhaal achter deze muzikanten, dan begrijp je het misschien. Eén van de verhalen: https://www.vn.nl/deze-nederlandse-band-speelt-beatles-muziek-die-nooit-eerder-live-gehoord-is/
Ach Lies, Peter is nogal ondankbaar denk ik.
Moet iedere muzikant componist zijn?
Muziek is om te maken, te spelen en naar te luisteren.
Onze generatie was gezegend met The Beatles zoals generaties voor ons (en wij ook nog steeds) dat waren/zijn met Beethoven, Wagner, Straus, Brahms, Haydn, Gershwin enz. enz.
Wees blij dat er mensen zijn die hun ziel en zaligheid stoppen in het oefenen en spelen van muziek.
Geniet ervan! Beter wordt het niet.