‘Ik babbel wel veel, maar ik zeg eigenlijk niks.’ Het is slechts een tussenzinnetje dat Thomas Acda ergens richting het einde van zijn voorstelling uitspreekt. Onbedoeld slaat de uitspraak echter wel de spijker op zijn kop. Motel is een muzikaal cabaretprogramma dat bestaat uit een bonte stoet aan observaties en verhalen, waarvan geen een echt beklijft.
Dat dansje van Thomas Acda. Hoe hij als een blije puppy over het toneel stuitert. Hoe hij ronddraait en wentelt, zijn heup met een zwaai de lucht in zwiept. Hoe hij huppelt, dwarrelt, fladdert, wappert, flappert, springt – alsof hij niets liever doet. Dat alles op de vervoerende klanken van Hoor de wind waait door de bomen, uitgevoerd door Gordon (jawel). Dat dansje kan zo bijgeschreven worden in de cabaretgeschiedenis.
Het is een beetje een fremdkörper in ’t Heerst, deze uitzinnige choreografie in de nieuwe theatershow van Acda en De Munnik. Eigenlijk gaat het over behoorlijk serieuze zaken: de mens die probeert op adem te komen in een maatschappij die maar voortdendert. De onverschilligheid, het niet meer naar elkaar luisteren, het ontlopen van verantwoordelijkheden.
Thomas Acda en Paul de Munnik kozen een theatrale setting om hun verhaal voor het voetlicht te brengen: het oog van een apocalyptische storm, waarin alles tot stilstand is gekomen. De Ford waarmee ze op weg waren, maar ook de door de lucht vliegende koe, man, paraplu – alles is bevroren in een visueel exuberant decor van Daniel Ament. Als eigentijdse varianten op Vladimir en Estragon uit Becketts Wachten op Godot (hoge schoenen, grote jassen, bolhoedjes) maakt het duo pas op de plaats en verdrijft de tijd met onzinnige spelletjes, achteloos rondlummelen, filosofische bespiegelingen en weemoedige luisterliedjes. Kleinkunst van de zuiverste soort is het: een uitgebalanceerde mix van muziek en persoonlijke verhalen met een toneelmatig laagje.
Wat vooral weer duidelijk wordt in dit zesde theaterprogramma is dat Acda de werkelijke acteur van de twee is, de komiek, die zelfs in nonchalant geklooi met een wandelstok humor weet te leggen. Zoals ooit in zijn lied over prostituee Esmee voert hij ook nu een knap doordacht gesprek met een onzichtbare luisteraar, waarvan je slechts zijn helft van de dialoog hoort. Een moment later verliest hij zich in een onnavolgbare monoloog over seks met Zwarte Piet en wat dat met de kinderziel doet.
Zijn op het oog achteloze gebabbel stikt van de talig-humoristische terzijdes. De Munnik is het klankbord, de vriendelijke lobbes die af en toe probeert een punt te maken, maar nooit dwingend op zijn strepen gaat staan. Hij is de rots die zich niet omver laat blazen door Acda’s grilligheid en belangrijker: hij is het muzikale tegengeluid. Zonder De Munniks sonore stem geen harmonieuze samenhang, geen bezielde meerstemmigheid, geen stil makend mooie pianosolo’s.
’t Heerst is niet wezenlijk anders dan wat Acda en De Munnik in hun eerdere programma’s deden, niet vernieuwend zoals je na zoveel jaren samenwerking misschien zou hopen, maar het vakmanschap van deze feel good-theatershow sijpelt er aan alle kanten doorheen. Van het gitaarspel van de in het decor weggemoffelde David Middelhoff tot de milde ironie waarmee ze de ander en zichzelf op de hak nemen. Van het muzikaal en tekstueel prachtige Jij hoort bij mij tot de fraaie James Taylor-adaptatie. En dat dansje dus, dat verdient een extra ster.
Esmee??? Dat lied hebben ze al zeker 10 jaar niet gezongen hoor.
Nee dat zal thomas wel niet meer durven dan kan die beter niet in de buurt van zn vriendin Esmee komen
ik ga weer verder met slenteren door amsterdam
De recensent bedoelde te verwijzen naar een vroegere situatie. Ze heeft de zin aangepast.
Ik vond de show erg tegenvallen. De gesproken stukken waren niet grappig en onsamenhangend en de muziek stond volgens mij niet goed afgesteld in het DeLaMar theater op zaterdagavond.
Teleurstellend theater. De liedjes zijn prachtig, maar hadden ze het daar maar bij gehouden liever. Onsamenhangend echt en dat dansje was natuurlIjk leuk maar inhoudelijk was er gewoon geen touw aan vast te knopen. Als je eeaal naam hebt kom je er kennelijk makkelijk mee weg want ik lees weinig kritische recensies; de recensenten lijken er wat omheen te draaien valt me op. Jammer.
Afgelopen donderdag in Den bosch naar de inhaal voorstelling geweest: Al jaren fan van de heren, en voor de derde x naar ze toe. zin in een leuke avond.
Dit viel een beetje tegen. Het was geen spontane voorstelling en het leek heel erg ingestudeerd. niks geen onverwachte momenten en ingestudeerd als kinderen die hun afzwaai musicale op de lagere school. Sorry Thomas en Paul, het kan veel beter
Dinsdag 11 december; Theaterhotel Oranjerie.
Genoten! Gewoon heerlijke – met her den daar diepgang – kolder en mooie liedjes.
Ik ben bang dat Acda en de Munnik mijn intellect zijn ontstegen. Ik heb werkelijk niets van de voorstelling begrepen en eerlijk gezegd vond ik het behoorlijk tegenvallen. Natuurlijk zaten er grappige stukken in en natuurlijk was de muziek prima, maar als ik het dansje op Gordon het hoogtepunt van de avond vond samen met sex met zwarte piet dan weet je het wel. Te hoogdravend geleuter “for my taste”.