Liam McCall en Oscar Starink, breakers bij de Utrechtse Underdogz Crew, etaleren hun vaardigheden in steeds wisselend licht. Dat levert een voorstelling op die tegelijkertijd heel intens én heel relaxt is. (meer…)
Eigenlijk is Rudolf Feltkamp een integer man. De zorg in Nederland moet ook in de toekomst voor iedereen toegankelijk en betaalbaar blijven, daar staat hij voor en dat is de kern van zijn Partij voor de Zorg (PvdZ). Maar ja, zorg is niet sexy. Tel daarbij op dat de man zelf ook weinig mediageniek is en het resultaat, tegenvallende opiniepeilingen, zal niemand verbazen. Dat hij vuile handen heeft gemaakt door voor de financiering van zijn partij in zee te gaan met de farmaceutische industrie, ach, daar moeten we maar geen aandacht aan besteden. Maar dat is buiten de macht van de media gerekend, die een politicus kunnen maken of breken. En vice versa.
In Orkaters Breaking the news laat Feltkamp zich misbruiken in een smerig spel tussen spindoctors en, zogenaamd oprechte, journalisten. Tegenover de lijsttrekker staat presentator Bart van Egmond, ooit ’s lands meest spraakmakende talkshowhost, nu allang niet meer het kijkcijferkanon van weleer. Deze mannen – maar vooral de systemen waar ze in zitten – hebben elkaar nodig, tegen wil en dank. Nieuws en scoops kun je maken, net zoals je een politicus kunt maken. Neem een schrijnend geval uit de zorg en zet daar de onzeker ogende lijsttrekker tegenover: kijkcijfersucces verzekerd. Als vervolgens die politicus zich ineens ontpopt tot redder van de slachtoffers van ons verrotte zorgsysteem, vliegen niet alleen de kijkcijfers maar ook de peilingen door het plafond.
Regisseur Gijs de Lange maakt van deze, helaas maar al te reële kluwen verstrengelde belangen een swingende en scherpe politieke mediasatire, waarin de verrotte systemen die achter de schermen schuilen haarscherp worden ontleed en uitvergroot. Leopold Witte en Geert Lageveen zijn heerlijk als de ogenschijnlijk integere maar in feite totaal gecorrumpeerde politicus en journalist. Een stevige club jonge acteurs zwermt om hen heen en zorgt voor dynamiek. Martijn Fischer, iets minder jong maar niet minder energiek, is onthutsend in zijn rol van Willem, de doorgeslagen journalist die over lijken gaat om de poppenkast van de politiek te ontmaskeren en zelf eindelijk zijn eigen ‘minute of fame’ te hebben.
Maar de sterkste spelers van Breaking the news zijn misschien wel de bandleden van Suzies Haarlok. In een verhoogd kneuterig jaren ’70 decortje, gekleed als het ideale blije en muzikale gezinnetje, rijgen zij met hun superstrakke nummers de scènes aan elkaar. Tv-jingles, liftmuziek, hoorspel, klassiek en knetterende popmuziek, deze jongens beheersen het allemaal. Hun soundtrack past de voorstelling als een maatpak en strijkt kleine oneffenheden in de regie glad. Waarmee het cirkeltje weer rond is: met een goede ‘sound(bite)’ krijgt alles sex-appeal. Ook uitgerangeerde journalisten en duffe politici. Het circus gaat altijd door.