Voor zijn nieuwe voorstelling bewerkte Steef de Jong samen met tekstschrijver Louis van Beek een operette uit 1908 van Oscar Straus. Ze leggen de nadruk op de kracht van de verbeelding in een dynamisch spel van dubbelrollen. Met op de achtergrond de dreiging van de oorlog hier niet ver vandaan, laat hij zijn spelers een klucht spelen om te ontsnappen aan het naderende gevaar. (meer…)
Kerstmis is een kutfeest. Dat wil Sinterklaas, die aan het begin van Spuitsneeuw stiekem het podium betreedt en zijn ongenoegen niet onder stoelen of banken steekt, maar even gezegd hebben. Als de goedheiligman met zachte drang is verwijderd, bevestigt het trio Alex Klaasen, Tina de Bruin en Rop Verheijen zijn oordeel: kerstmis is een kutfeest vol nep, schone schijn, geveinsde medemenselijkheid en gezelligheidsterreur.
Wagonladingen clichés kun je over het ‘feest der feesten’ uitstorten en elk jaar wagen enkele cabaretiers en acteurs zich daar weer aan. De afgelopen jaren hadden we de Mike & Thomas Kerstrevue van Mike Boddé en Thomas van Luyn, dit jaar voelt het podiumbeest Alex Klaasen (Eindelijk alleen, Toon, Gooische vrouwen) de roep om twee maanden voor kerst en daarna maar liefst tot 1 februari met de ballen door het land te trekken.
Als je gezegend bent met zoveel talent als Klaasen en in staat bent in de huid van welk sneu individu ook te kruipen, kun je je geen buil vallen aan een ‘kerstshow’. Klaasen en consorten serveren clichés als zingende sneeuwpoppen, rendieren en gebraden kalkoenen, een candlelight-gedicht, een zielige junk in de kou en drie eenzame vriendinnen nog eens moddervet uit. Stemmetjes, typetjes, verkleedpartijen, bekende liedjes met verknipte teksten, laat dat maar aan Alex Klaasen over. Daarin excelleert hij al jaren. Hij kan als geen ander de lach uit de zaal trekken en tegelijk mededogen oproepen voor een treurig geval van medemens.
In Spuitsneeuw, een kerstrevue met ballen komen de makers niet verder dan wat dollen met de kerstgedachte en het harmonie-ideaal. Het kadertje waarbinnen dat gebeurt is een 2013-versie van Andersens sprookje Het meisje met de zwavelstokjes. In Spuitsneeuw is het Stacey, een zielige, eenzame junk, die in de bittere kou aanstekers probeert te verkopen die ze heeft gejat bij een tankstation.
Dat verhaallijntje wisselt Klaasen af met de kerstviering van drie vriendinnen of, zoals we anno 2013 zeggen: drie echte (kerst)mutsen, met Klaasen als de opdringerige gezelligheidsterroriste. Een aantal losse sketches zoals die van de drankverslaafde rendieren in therapie en de bloedgeile beffende bejaarden in een verzorgingshuis zijn nog het leukst.
Amusant. Meer niet. Het zal wel aan je zijn besteed als je, zoals die ene premièrebezoeker in Delft, al in november met een kerstmuts in de zaal gaat zitten. Ach, de oorspronkelijke betekenis en de diepgang van kerst zijn allang onder een pak nepsneeuw verdwenen en alle andere kerstgedachten kun je al in je hoofd opwekken door er een rood-witte puntmuts op te zetten. Als je tijdens Spuitsneeuw het gevoel krijgt dat het kutfeest er weer aan komt, brengt de voorstelling je op een praktische gedachte: boek snel nog een reisje Malta. Of, als je de voorstelling per se nog in januari wilt zien, boek alvast voor kerst 2014.
Foto: Ben van Duin
Wat een zeldzaam slecht theater. Het dieptepunt was wel de scene met de bejaarden…….het continue roepen gebeft en gerimd te willen worden, had meer weg van een stel gefrustreerde sneue volwassenen die thuis stiekem achter internetporno zitten , dan van een paar volwassen theatermakers die met staatssteun een culturele opleiding hebben genoten. Een avond vol onsamenhangende, weinig inspirerende scenes met liedjes die soms op het infantiele af waren. Geen avond om te lachen, maar waar je het lachen vergaat. En de apotheose was wel het gebedel aan het eind van deze benedenmaatse vertoning voor het zoveelste goede doel ………een gotspe. Wij kwamen voor een avondje uit, niet voor een benefiet avond.
Tenenkrommend slecht. Over smaak valt niet te twisten maar dit is ronduit smakeloos. Ordinair en vulgair. Zonde van mijn geld.
Snel in de pauze gevlucht.
Ik vond het juist een hele leuke show en wist niet dat Alex zo mooi kon zingen. Na een dag werken, beetje aan de chagarijnige kant kwamen we vrolijk weer thuis. Een pepmiddel en wij hebben er erg van genoten!! Smaakt naar meer!! Kom maar op Alex met je nieuwe show! Wij zijn weer van de partij en doe wat met dat zingen!! Prachtige stem!!! Kippevel!!!
Ik sluit me geheel bij Ientje aan.
In tegenstelling tot voorgaande recensies, was de show juist met een duidelijke lijn en afwisseling van hilarische scenes die op elkaar ingespeeld waren. Uiteraard kan het zijn dat de minder begaafde theaterbezoekers onder ons dit als onsamenhangend opvatten.
En het hoogtepunt was wel de scene met de bejaarden :-) Voor de bezoekers die een preutse, zaaddodende voorstelling hadden verwacht, zal het infantiel over zijn gekomen. Echter degenen die minder bekrompen in het leven staan, hebben een mooie avond vol humor, emotie, goeie zang en gezelligheid!
Wie hier om kon lachen heeft geen gevoel voor humor… De grote avond van mijn lagere school in 1980 was nog beter dan dit suffe toneelspel. Blij dat we met zijn allen wegegaan zijn tijdens de pauze.