Voor mij was het sowieso een openbaring om tijdens het festival 2turvenhoog te ervaren hoe krachtig en onmiddellijk de kleinsten onder ons kunnen reageren op een live voorstelling – het was immers de eerste keer dat ik mij onderdompelde in theater voor peuters. Maar de blije baby-opstand tijdens Be Kind sloeg werkelijk alles. (meer…)
Op het podium staat een mooi decor met veel wit; een harig vierkant tapijt, omringd door een laag wit tuinhekje, een hoogslaper zonder matras. Het roept associaties op met een psychiatrische kliniek. Stefano Keizers zelf heeft een witte bodysuit aan en doet een lullig dansje op een lange countrysong. Linksboven hangt een bordje: ‘Deze voorstelling duurt nog 90 minuten.’ Het telt af.
Wie Stefano Keizers een beetje volgt, weet dat hij cabaret op een conceptuele manier behandelt. In een interview met NRC vorig jaar vertelde hij dat hij de verwachting van de lach die in de lucht hangt bij cabaret niet wil inlossen. Hij speelt een ‘art performance die het cabaret zo dicht mogelijk probeert te benaderen’. En in Sorry baby speelt hij een cabaretshow, waar de artiest niet meer in gelooft.
Lachen en klappen is ten strengste verboden, daarvoor vindt Keizers zijn voorstelling veel te slecht. En dus zit zijn publiek in geforceerde stilte naar hem te kijken, alsof het in een museum is – maar dan wel een museum waar hardop lachen in de lijn van de verwachting ligt. Vanzelfsprekend wordt er daardoor alsnog zenuwachtig gelachen om het expres ongemakkelijke van Keizers, zoals de meezinger, waarbij hij een koptelefoon opzet, en vals meezingt met een nummer dat het publiek niet hoort.
Zelf had hij de reeks liever geannuleerd, vertelt hij, maar de zakelijke kant van het verhaal maakte hem dat heel erg moeilijk. En dus kijken we naar een artiest die gevangen zit in zijn tournee, en met frisse tegenzin alleen onderdelen die hij niet heeft kunnen schrappen uitvoert, namelijk de liedjes en dansjes waar al auteursrecht over is betaald. Tot de negentig minuten, die nodig zijn voor een avondvullend programma, om zijn en hij weer even vrij is van de ellende.
Dankzij minimale elementen van houvast blijkt zijn art performance op een wonderlijke manier een coherent geheel te zijn geworden, dat nog steeds veel wegheeft van een cabaretvoorstelling. Keizers heeft namelijk beschikking over de professioneel vormgegeven kostuums van Tessel Brühl, decor en licht van Paul Reintjes en de leuke grapjes van regisseur Jelle Kuiper. Tussen al dat moois staat een concrete verhaallijn van de onwillige artiest, die zich er niet toe kon zetten iets te maken dat ‘entertaining’ is.
En dus sjokt hij heen en weer als een tijger in zijn kooi, pratend over de verschrikkingen van de cabaretpraktijk en de dommigheid van entertainment, zonder acht te slaan op lichtwisselingen of achtergrondgeluiden afkomstig uit het geannuleerde programma. Zo nu en dan wordt zijn gedachtegang ruw onderbroken door een belofte die hij heeft gemaakt over wat er nog zou gaan gebeuren. Dan krijgt hij een telefoontje vanuit de zaal van zijn technicus, die hem daar even aan herinnert, en komt hij zijn belofte zuchtend na.
Het is een mooi beeld, waar Keizers een variatie aan metacommentaar aan koppelt. Over het doorspelen van mislukte voorstellingen, over de beroepspraktijk van de beginnende cabaretier en zelfs over gedwongen opname in de psychiatrische kliniek. Met Sorry baby biedt Keizers een opvallend programma op het grensgebied tussen cabaret en kunst, waarover je lang kunt napraten. Of je nu theaterprofessional, kunstenaar of gewoon cabaretliefhebber bent.
Foto: Julie Hrudova
Eergisteren gezien, zaal half leeggelopen, dikke onzin, hou deze ‘kunstenaar’ maar in Nederland.
Ik wil u nog zeggen dat ik na 40 jaar theater bezoek gisteravond de voorstelling van Stefan Keijzer tot de slechtste kan rekenen die ik ooit gezien heb en ondanks dat ik van experimenten houd dit zelfs geen mislukking kon noemen.
Een ongestructureerd ego dat je normaal slechts bij regeringsleiders ziet. Het lijkt mij niet een kwestie van smaak, het was extreem te slecht en zonder inhoud! Moedig dat je jezelf afschrijft? Alleen in de privésfeer kan ik hier aandacht aan spenderen. Stefano hoort voorlopig nog thuis op de creative crèche. Beter daar in stilte semi kunstzinnig zelfmoord plegen.
Cabaret is toch mijn ding. Maar dit theater, wellicht experimenteel, is te bizar voor woorden. Hier hoef je echt geen kaartje voor te kopen.
Het schuurt, het is ongemakkelijk, licht treurig en zwaar verwarrend. Het is in ieder geval erg anders dan een “normale voorstelling”. Daarom vond ik het in ieder geval goed, gek, grappig, op het geniale af! Blij dat ik weer geweest ben.
De voorstelling gezien in Leiden. Eigenlijk precies wat je kunt verwachten als je Keizers een beetje hebt gevolgd. Apart, verrassend, anders, bizar en toch ook boeiend. Het is geen standaard avondje cabaret. Maar heb me toch best vermaakt. Veel mensen liet hij waarschijnlijk wel in verwarring achter. Moeite waard??. Uhhh ja… eigenlijk wel!!
Voor het eerst van mijn leven weggelopen bij een voorstelling. Het was immers ook ‘de bedoeling’ dat de zaal zou leeglopen. Als je jezelf als kunstenaar de doelstelling geeft iets in en in slechts te maken en je slaagt daar in, dan betekent dat niet dat je iets goeds hebt gemaakt. Een denkfout die Stefano Keizers hier wel gemaakt lijkt te hebben.
Ik denk dat er in de nederlandse cabaret wereld nog voldoende ruimte is voor absurdistisch anti-cabaret, met vlijmscherpe pointes, raak commentaar en pijnlijk accurate observaties. ‘Sorry Baby’ vervult deze vacature in elk geval niet.
gisteren in het nieuwe luxor ‘sorry babe’ gezien;
een ongelooflijk saaie fantasieloze voorstelling;
experimenteel cabaret?
helaas niet, was het maar zo!!
echt zonde van mijn tijd, nog net niet in slaap gevallen van pure verveling tijdens deze voorstelling.
de titel klopt: sorry babe (dat ik hier sta en je tijd in beslag neem zonder in staat te zijn origineel te zijn)
Gisteren in Velsen geweest. Ik vond het een hele gekke, verrassende voorstelling.
Eindelijk een keer wat anders, dan die normale cabaret. Een soort bewegende kunst en geen doorsnee humor, heerlijk!
Echt een aanrader als je niet van standaard cabaret houd.
Blij dat ik gegaan ben.
Gewoon heengaan en laat je verrassen door deze voorstelling! En als het gevoelens van ongemak geeft realiseer je dan dat dit ook heel veel over jezelf zegt.
Ik heb een bijzondere avond gehad in de mooie en gezellige stadsschouwburg Velsen
Wat een waardeloze voorstelling, dat Stefano hier nog geld voor durft te vragen voor de mensen die zich dood vervelen. Dat stomme gehuppel wat hij dansen waarschijnlijk vind. Dan heeft hij een of ander baby pakje aan. Ik was een fan van hem maar deze voorstelling “Sorry Baby” had hij beter kunnen noemen “Stefano als Baby” en ik ben geen fan meer van Stefano😢
Ik meen dat je zelfs de reacties hier onderdeel van Stefano’s performance kan noemen. Heerlijk om te zien hoe mensen hier hun frustraties tonen. Mij dunkt dat als je de performance van een artiest niet begrijpt je daar niet te veel over moet zeuren. Stefano is Stefano, zo was ooit ook Hans Teeuwen voor sommige mensen te absurd (nog steeds wellicht). Dit is Stefano, zonder masker. Naakt, letterlijk.