Een vrolijk, pittig elfjarig meisje van kleur, dat blij is dat er bij de Spice Girls naast die blonde en rode zangeres ook iemand van kleur rondloopt. Natuurlijk wil zij op school Scary Spice zijn. Na school fijn door het winkelcentrum dwalen met twee euro op zak die ze van haar vader heeft gekregen. Dat is een hoop snoep. En dan gaat het fout, echt helemaal fout. (meer…)
Ze kronkelt over de vloer, terwijl ze probeert haar Balenciaga boots in beeld te krijgen en daar tegelijkertijd sexy bij te kijken; in de camera van haar telefoon natuurlijk, nog even snel wat extra reclame, tien procent korting, en: de link in mijn bio. Het leven van een influencer gaat niet over rozen, zo blijkt maar weer uit het geploeter van Sam. Op de vraag van een collega wat ze in hemelsnaam aan het doen is, luidt het korzelige antwoord: ‘M’n rekeningen aan het betalen.’
Het is een geestige scène uit Sixth, de nieuwe voorstelling die Priscilla Vaudelle (1982) met haar collectief LostProject maakte bij Frascati Producties, waaraan ze als maker sinds 2019 verbonden is. Vaudelle maakt wat ze zelf noemt ‘stadstragedies’, waartoe ze grootstedelijke verhalen vangt in voorstellingen met een prikkelende beeldtaal en tegelijkertijd (vaak in samenwerking met Alvin Lewis en Patrick Mijnals) een nieuwe vorm van muziektheater en musical onderzoekt.
Swingend, beweeglijk, herkenbaar en humorvol, dat allemaal, maar dus zeker ook niet alleen maar grappig. Sixth gaat – kort gezegd – over de duistere kant van sociale media, over de discrepantie tussen het leven online en offline, en over hoe het huidige Insta-ideaalbeeld op een ongezonde, gevaarlijke manier buiten de camera van de telefoon nagestreefd wordt.
Samen met spelers en medemakers Lavinia Aronson, Roxy Verwey, Samantha Cherish Wielkens, Angelika Naingie, goot regisseur Vaudelle de voorstelling in de vorm van een liveshow, wat bijzonder goed uitpakt. No Filter Here heet de show, waarin personages Sam, Lav, Rox en Angie zonder terughoudendheid (filter) commentaar geven op alles wat een mens op de sociale media maar bezighoudt. Als ze ‘on air’ zijn, zijn ze supercool en vet vilein, zodra de show stopt zien we ze elk op hun eigen manier worstelen met een bestaan dat gedomineerd wordt door sociale media. Een waarin een zelfbeeld steeds vaker wankelt, een filtertje over de foto niet genoeg meer is, en vergaande cosmetische ingrepen geen uitzondering zijn.
De vermissing van influencer Sixth is op dit moment de rode draad van No Filter Here; ze lijkt van de aardbodem verdwenen en Sam, Lav, Rox en Angie gaan in het kader van de show praten met mensen uit de omgeving van Sixth. Goed voor een reeks hilarische korte scènes, die op sociale-media-manier eigenlijk niet veel meer opleveren dan een hoop holle frasen over de (op aandacht beluste) geïnterviewden zelf. Wat betreft Sixth komt niemand een stap dichter bij de oplossing van het mysterie.
Maar langzaam maar zeker sijpelt de grimmige realiteit door. We horen de echo van een waargebeurd verhaal van een jonge vrouw die tijdens een zware cosmetische ingreep sterft in de armen van haar moeder, een van de ‘aanleidingen’ voor deze voorstelling. Waarom willen we toch altijd op iemand anders lijken dan onszelf, is een van de vragen die Vaudelle ermee opwerpt. En ja, die is te zien als een aanklacht tegen het huidige schoonheidsideaal, maar niet op een strikt moralistische manier; eerder in een indringende, mooi empathische benadering laten de makers zien hoe we dit samen in stand houden en hoe we ook kunnen kijken hoe we dat anders kunnen aanpakken.
Foto: Nellie de Boer Photography