Met zes prijzen was Les Misérables gisteravond de grootste winnaar van het Musical Awards Gala 2023. (meer…)
Je hebt mensen die een show kunnen neerzetten, die kunnen dansen, zingen en spelen dat de stukken ervan afvliegen. Je hebt ook mensen die iets te vertellen hebben: een originele kijk op de wereld, een mooi persoonlijk verhaal. En dan heb je nog Alex Klaasen. Die kan het allebei en weet zo entertainment en engagement op een unieke manier aan elkaar te verbinden. Met behulp van een ijzersterke cast en een minstens zo goed creatief team zet hij in Showponies een indrukwekkende performance neer, die technisch vernuft paart aan een scherpe inhoud.
In de eerste helft van de avond worden de sketches en liedjes in hoog tempo op het publiek afgevuurd. Klaasen is als vanouds in zijn element tijdens het spelen van uiteenlopende typetjes, van een bruidswinkelmevrouw die bij het helpen van een lesbisch stel niet verder komt dan de vraag wie het mannetje en wie het vrouwtje is, tot een Sherlock Holmes-achtige figuur die bij een chique Britse familie onderzoekt wie van hen de homoseksueel is. Hij krijgt daarbij sterk tegenspel van onder meer musicalster Freek Bartels en de acteurs Daniel Cornelissen en Jip Smit. Met Bartels brengt hij een fenomenale parodie op het genre van de ballad, gewijd aan de puurheid van kinderen. Ook is er volop ruimte voor dans, waarbij het ensemble schittert in strak uitgevoerde choreografieën, bijvoorbeeld tijdens een nummer dat de levensechtheid van pornografie bezingt.
Het tweede deel van de voorstelling heeft een totaal andere energie. Nu staat Klaasen voornamelijk alleen op het podium, en steeds in dezelfde rol, namelijk die van drag queen. Met veel overtuiging waagt hij zich aan een repertoire van gevoelige Nederlandstalige en Engelstalige liedjes, met als hoogtepunt zijn vertolking van het befaamde Annie M.G. Schmidt-nummer ‘Het is over’. Waar in deel één de vrolijke gekte overheerste, staan hier juist de oprechtheid en de ingetogenheid centraal.
Klaasen noemt Showponies zelf een ‘identiteitsrevue’. Dat is op twee manieren een treffende omschrijving van wat deze show te bieden heeft. Enerzijds gaat het programma over het thema identiteit in maatschappelijke zin. Klaasen en zijn medespelers weten de vele normen en verwachtingspatronen die er zijn op het gebied van (vooral) seksuele identiteit op een slimme manier te ontregelen en zo ook te laten zien waar het schuurt: welke normen knellen? Anderzijds gaat Showponies ook over Klaasens persoonlijke identiteit. Hij staat bekend om zijn typetjes en krijgt wel eens het verwijt nooit echt zichzelf te laten zien op het podium. Maar die typetjes zijn de echte Alex Klaasen, zo laat met name de tweede helft van de voorstelling zien, waarin juist het masker van de drag queen een soort ultieme kwetsbaarheid uitstraalt.
Een revue is bij uitstek teamwork. Met Showponies toont Klaasen dan ook niet alleen zijn eigen grote talent, maar ook zijn vermogen om andere talenten om zich heen te verzamelen, voor en achter de schermen, zoals Gijs de Lange (regie), Esther Habbema (dramaturgie), Daan Wijnands (choreografie) en Niek Barendsen en Jurrian van Dongen (tekstbijdragen). De hoge technische en inhoudelijke kwaliteit van deze voorstelling is in belangrijke mate ook hun verdienste. Het is slechts te hopen dat dit dreamteam nog lang blijft bestaan.
Foto: Tom Sebus
Speelt ie een vrouw?! Dat moet niet kunnen!
Deze voorstelling is absoluut fenomenaal en een must see voor iedereen die van theater houdt !! Zo, dan is dat er tenminste uit ! Gaan !!!!
Ik was er ook. Het Sherlock Holmesnummer is nu al klassiek.
Zeker een mooi staaltje theater, de begin act een beetje inkorten
leuke bewerking van The Altar Boyz (NY 2007)
zeker gaan zien een aanwinst in Revue Land.
Een prachtige voorstelling….wat kan die man heerlijk zingen!!!
Kleinkunst is grootkunst geworden, wat een sublieme show!!
Een geweldige voorstelling die iedereen MOET gaan zien! Wat wordt er schitterend gezongen en gedanst, wat een vakwerk. We hebben erg gelachen maar waren ook ontroerd. Heel bijzonder!
Wat een banal en plat gebeuren. Nichten humor prima, maar alleen maar nichtenhumor is teveel. Het was weinig origineel en slechts bij vlagen middelmatig grappig. Wel mooi gezongen, maar ja dan nog erg plat. In de pause weggegaan en als ik hoor wat er na de pause kwam, niets te vroeg.
Alhoewel technisch goed, inhoudelijk teveel van hetzelfde. Het werd daardoor een lange zit waarbij de irritatie steeds groter werd om de zoveelste platte opmerking. Het gedeelte na de pauze was veel te lang. Wat een flauwe toestanden allemaal.
Voor de pauze een platte grappen vertoning wat wij al zo vaak gehoord hebben. Dat er mensen om lachen kunnen niet te begrijpen maar misschien ben ik te nuchter. Ja zeker zingen en dansen kan Alex en heb in betere theaterstukken van hem genoten. Maar altijd die homo maniertjes? Na de pauze was het fantastisch en serieus maar waarom weer dat momentje……waarom val je niet op mij? Terug naar af. Ik ben het helemaal met Vincent eens . Jammer dat hij tijdens de pauze is weg gegaan. Vraag mij af waarom al die theatercollega’s het zo geweldig vonden?
Wist niet goed wat te verwachten, samen met Mn moeder onwijs veel gelachen. Eigenlijk in een ruk door tot aan de pauze. Wat een humor, al snap ik wel dat niet alle grappen bij het “hetero-publiek” aankomen. Gelukkig hebben we constant gelachen, en waren ontroerd van de zangkwaliteiten van Alex en Freek na de pauze. Door het decor waande je op een rooftop ergens in een Amerikaanse stad. Fantastisch was het. Alex, Freek en de overige cast waren subliem. Wil nog een keer
Een en al vakmanschap ademt de voorstelling uit. Uiteraard is Alex Klaassen daarbij het stralende middelpunt ook omdat hij zich omringt weet door een fantastisch ensemble. Zeker in de samenzang. De uitbundigheid voor de pauze die plaats maakt voor meer ingetogenheid daarna was verrassend. En ach het gemekker over te veel homogerelateerde inhoud is onzin. Vakmanschap verloochend zich niet welk onderwerp het ook betreft. Echt een topvoorstelling en wat is de tekst van Annie MG Schmidt’s nummer Ze mag ‘m hebben nog steeds actueel. Kippevel in de uitvoering van Alex.