In Side Effects van Anton Lachky Company is het publiek ongewild een instrument in het spel van macht ****
Set of Sets van het Libanees-Spaanse choreografenduo Guy Nader en Maria Campos is pure poëzie. In een indrukwekkend ensemblespel vol vloeiende bewegingen worden begrippen als tijd en zwaartekracht getart. Acrobatisch, teder en vol overgave tonen zeven dansers en een muzikant wat leven en volharden is.
Guy Nader en Maria Campos werken sinds 2006 samen en creëerden aanvankelijk solo’s en duetten. Vanuit hun training in contactimprovisatie en partnering ontstond geleidelijk een eigen signatuur. Stap voor stap breidden zij de afgelopen jaren hun ensemble uit met bijzondere dansers, allemaal brengen ze hun eigen skills in het werk. De voorstelling Set of Sets is het voorlopige hoogtepunt van die ontwikkeling, een waar meesterwerk.
De ruimte is afgebakend met een groot, wit doek dat een flauwe boog maakt. Halverwege de ronding van het doek staan wat instrumenten, een grote drum hangt in de lucht. Een danser verschijnt in de ruimte en loopt overwogen een cirkelvormig patroon. Meerdere dansers volgen, hun ogen zoeken contact. In een identiek loopritme bewegen ze zich door de ruimte, allemaal leggen ze circulaire paden af. Na een poos start een van de dansers een nieuw bewegingspatroon in het midden van de ruimte. Het is het begin van een sequentie die zich vele malen zal herhalen.
Het is alsof we kijken naar de mechaniek van een penduleklok. Dansers brengen elkaar in beweging, door een zwaai aan een arm of been, of door te leunen op een lichaamsdeel van de ander. Beweging centreert zich, om zich even later ruimtelijk weer te verspreiden. Soms ontstaat spontaan een still waarin alle dansers aan elkaar klitten. Soms groeperen ze zich lopend in een cirkel in een specifiek deel van de ruimte. Op de achtergrond speelt muzikant Miguel Marín op zijn elektronisch aangestuurde drums en oval. Zijn gelaagde soundscape transformeert van licht melancholisch naar ritmisch en opzwepend. Geluid- en licht-cues (ook achter het doek) zetten steeds een andere toon.
Vooral de circulaire beweging staat centraal in deze choreografie. Of het nu de fenomenaal dansende Lisard Tranis is, die cirkelend om zijn eigen as door de ruimte beweegt, of Roser Tutusaus die door haar collega’s eindeloos wordt rondgedraaid. Leunend op elkaar en elkaars gewicht brengen dansers elkaar voortdurend tot grote hoogte. Regelmatig slingert iemand door de lucht. Het bewegingsmateriaal is even vloeiend als acrobatisch en verwijst soms – vooral in de solo van Tom Weksler – naar breakdance en capoeira.
Wat een genot en wat een prestatie van deze groep dansers, het is pure lichaamspoëzie. Al duurt de voorstelling slechts een uur, als kijker beleef je een gevoel van eindeloosheid. Dansers komen op en gaan af, groepswerk wordt afgewisseld met intieme duetten en solo’s, explosieve delen met introverte. Steeds als je denkt ‘dit was het’, start er weer een nieuwe sequentie. Aan de energie van de dansers lijkt geen einde te komen en zo is er na elk uitputtingsslag, weer een nieuw begin. Vitaliteit, veerkracht, volharding; op muzikale wijze laat Set of Sets zien waartoe we in staat zijn als groep en als individu.
Foto: Marti Albesa