Tijdens haar studie aan de Amsterdamse Theaterschool stond Julika Marijn elke dag oog in oog met het Rembrandthuis aan de Jodenbreestraat, in Rembrandts tijd de Breestraat. Een imposant dubbelhuis met rode luiken en een groene deur. (meer…)
‘Een simpele amuseur, volkspoëet, filosoof van de levensblijheid.’ Samen met Wim Sonneveld en Wim Kan behoorde hij tot de Grote Drie van het naoorlogse cabaret. Toon Hermans. Hij zou dit jaar honderd zijn geworden.
In de schaduw van Toon Hermans is een eervolle hommage aan Toon Hermans (1916-2000), geïnitieerd door zijn voormalig manager Herman Van Hove. Samen met zangeres Lissa Meyvis – waarover later meer – bedacht hij dit avondvullend eerbetoon aan zijn jeugdheld.
Van Hoves verhaal is de rode draad van dit programma. Vanuit een gemakkelijke fauteuil rechtsvoor op het podium, vertelt hij rustig en soms zichtbaar geamuseerd het verhaal dat begint bij een zenuwachtige reis van het Vlaamse Kalmthout naar Bosch en Duin, de villawijk nabij Zeist, waar Hermans woonde. Van Hove was uitgever, voornamelijk van tijdschriften over fiscaliteit en sociale wetgeving. Hermans wilde dat hij een kunstboek met zijn schilderijen uitgaf. Van Hove blufte zich er wat doorheen. Maar voor ‘ie het wist, was hij niet alleen zijn uitgever, maar ook chauffeur, manager en goede vriend.
Van Hove tekende zijn herinneringen aan de laatste negen jaar van Hermans’ leven, dat hij van dichtbij mee heeft mogen maken, in een aanstekelijke vertelling op. Beheerst, steeds vanuit zijn stoel, zonder enige opsmuk, hooguit met – nog steeds – oeverloze bewondering voor de cabareticoon. Maar niet uitsluitend verheerlijking, ook de zakelijke, harde en onredelijke kant van de conferencier – bijvoorbeeld zijn meedogenloze karakter tijdens soundchecks vooraf – passeren de revue. Maar steeds vol warmte verteld.
Van Hoves verhaal wordt geregeld onderbroken door bekende liedjes van Hermans, en daarin overstijgt deze hommage zichzelf. De kraakzuivere adaptaties van de jonge Meyvis, met haar prachtige volle stemgeluid, zijn zonder uitzondering fenomenaal: ingetogen maar onbevangen trekt ze Hermans’ poëtische eenvoud trefzeker naar zich toe. Wat een ontdekking, deze jonge en nagenoeg onbekende Vlaamse vrouw. Ze wordt bovendien geholpen door een subliem spelende band, onder leiding van Pol Vanflenteren, die prachtige, theatrale arrangementen schreef. ‘Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat’, zou Hermans zeggen.
In de schaduw van Toon Hermans is een geslaagde ode, die niet probeert Hermans te imiteren, maar die zijn leven en werk viert. Geen vernieuwende kleinkunstvoorstelling, de afwisseling verhaal-liedje houdt standvastig vol en Van Hove interacteert nauwelijks met de zaal, maar Hermans brengen ze tot leven. In bekende liedjes en nieuwe verhalen.
Wat betreft het bovenstaande: helemaal mee eens.
De inbreng echter van de , terecht met de Toon Hermans Award onderscheiden, Paul van Vliet en Freek de Jonge, was op deze hommage aan Toon beneden ieder peil.
Van briefjes aflezende teksten ( vorig jaar kon je ze nog wel onthouden, opa!), een ronduit gênante scène met een zgn. lollige Paul onderuit gezakt in de stoel en een brallerige, naar tekst zoekende “waar is de slinger…..” Freek, etc., etc.
Jammer, heel jammer.
Toon onwaardig .
Beste heer Koebrugge
Wellicht heeft u zich vergist en wilde u uw reactie bij deze reportage plaatsen? http://www.theaterkrant.nl/nieuws/toon-100/
L.S.,
Triest en onbegrijpelijk, dat de man die de meeste affiniteit met
Toon Hermans had en hem op de meest fijngevoelige manier
tot leven wist te roepen: Alex Klaasen, in dit hele herdenkings-
project een 0nbetekenende rol speelt. Significant voor de
emotionele afgestomptheid en het gebrek aan invoelingsvermogen
van de huidige artiesten en tv makers etc; De egotripperij
overheerst. Alex Klaasen hoort in dit milieu niet thuis. Ik hoop
en bid dat hii dat mag gaan ontdekken.
Wat heb ik genoten van de voorstelling op oudejaarsavond. Wat een prachtige stem heeft Lissa. Ik heb de filmpjes van Lissa via you tube op mijn facebook gezet, zodat ik steeds weer kan beluisteren.
PRACHTIG,zoals Lissa de liedjes van Toon vertolkte !
Ik vond ze zo nog mooier dan wanneer Toon ze zelf zong.
Ook Wende deed het overigens heel goed.
Mooie uitzending dus op oudejaarsavond.
Heb de liedjes best vaak gehoord, Lissa (loepzuiver, warm en kraakhelder) en Wende (wat een intensiteit!) waren voor mij de helden van de avond. Dat smaakt naar meer.
Geweldige voorstelling, heel leuk om ook te zien dat de pianist niet alleen speelde maar volledig in de muziek zat.