Op vrijdagavond 7 mei presenteerde het compacte online India Dans Festival van Korzo de online première van een double bill van Kalpana Raghuraman en haar Kalpanarts: Tara en Fluid. Twee heel verschillende korte duetten tussen muzikant en danser waarin contrasterende elementen de avond reliëf geven. (meer…)
Na een sterke voorstelling waarin de Zuid-Indiase dansstijl bharatanatyam centraal stond, was het de beurt aan kathak, de stijl uit het noorden. Amit Khinchi en Shubhi Johari van de Samantaa Dance Company laten op het India Dans Festival zien dat er nog snellere draaien mogelijk zijn en dat voeten nog rapper kunnen roffelen dan je dacht. Spectaculaire dans waarin snelheid en gratie samengaan.
Evenwicht, daar gaat het om in Samantaa. Zoals de natuur in evenwicht is, zo moet het leven en dus de dans ook zijn. Elke emotie en expressie, elk aspect van het leven heeft zijn wederhelft, en het doel is balans.
De Samantaa Dance Company is opgericht om de kwaliteiten van twee kathakhuizen, Lucknow en Jaipur, te verenigen. Lucknow staat bekend om zijn schoonheid, Jaipur om zijn snelheid. Met de choreografie Samantaa begon de Samantaa Dance Company zijn bestaan. Die voorstelling was nu ook te zien op het India Dance Festival.
Snelheid en schoonheid zijn in Samantaa allebei ruimschoots vertegenwoordigd. De snelheid van Amit Kinchi’s pirouettes is weergaloos en ritmisch zijn ze uitermate accuraat. Zijn voetenwerk, geaccentueerd door de banden met belletjes rond de enkels, is zo snel dat hij als een hovercraft over de vloer lijkt te zweven. Hij zingt de complexe ritmes voor (’tagadagadagadagadaga gadagadaga’) en voert ze uit.
Maar Samantaa gaat niet alleen over virtuositeit. Shubhi Johari heeft die ook – ze wervelt soms zo snel om haar as dat haar sieraden in het rond vliegen – maar voegt daaraan ook vanzelfsprekende controle en schijnbaar moeiteloze elegantie toe. En uiteindelijk weerspiegelt de dans van de twee de filosofie en de spiritualiteit van het hindoeïsme.
Het is verleidelijk om Khinchi en Johari te zien als representanten van de mannelijke en vrouwelijke energie, Shiva en Shakti, maar volgens de programmatoelichting is dat ongepast: Shiva mannelijk noemen en Shakti vrouwelijk zou God beperken. ‘Shiva en Shakti zijn al sinds voor het begin van de schepping verbonden. Hun kwaliteiten zijn niet tegengesteld, maar vullen elkaar aan.’
Dat gaat zeker op voor de dansers. Ze staan individueel op een hoog niveau, maar in hun duetten bloeit de harmonie in diversiteit. Khinchi en Johari zijn verschillend en complementair. Samantaa is meer dan de som van twee individuen.