De Alexandra Radiusprijs 2022 gaat naar de Georgische ballerina Salome Leverashvili. Alexandra Radius reikte de prijs voor de meest opvallende danser(es) uit het tableau van Het Nationale Ballet zelf uit tijdens een Gala rondom het 60 jarig bestaan van het gezelschap, in het bijzijn van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima. (meer…)
Het beroemde maar in ons land niet zo vaak gespeelde stuk Salomé van Oscar Wilde is door het Noord Nederlands Toneel samen met de überhippe muziekgroep Project Wildeman bewerkt tot een muzikale theatervoorstelling, in een regie van de jonge Vlaamse Julie Van den Berghe. De voorstelling is eerder gespeeld in de Machinefabriek in Groningen, maar onderging een grondige bewerking voor Oerol.
Jokanaän, ofwel Johannes de Doper, is gevangen genomen omdat hij de verleidingen van koningin Herodias en haar dochter Salomé niet kon weerstaan. Salomé danst na eindeloos aandringen van haar stiefvader op een groot feest en mag hem vervolgens vragen wat zij wil en eist het hoofd van Johannes.
Na enkele scènes tussen twee loodsen in West-Terschelling verplaatst het spel zich een paar honderd meter verderop naar het wad. Daar staat een tribune met uitkijk op weilanden en de dijk aan de Waddenzee. Die ruimte wordt magnifiek bespeeld met dolende zielen in prachtige vergezichten en drie musici in een immens weiland. De muziek imponeert door haar theatrale kracht. Als een kalebas wordt bespeeld, klinken er beats, waarna een andere muzikant beplakt met sensoren elektronische lichaamsmuziek produceert.
Malou Gorter houdt bij aanvang een hilarisch verhaal over de hormoonhuishouding van de vrouw. Het publiek mag zich tegoed doen aan zaadcellen in een tupperwarebakje en menstruatiebloed in een wijnglas. Gorter speelt fraai en ook de rol van Johannes de Doper wordt door danser Sam Louwijck mooi ingevuld. Het is echter vooral Wil van der Meer als Herodes die de show steelt met zijn vileine uitdrukkingen, kleine gebaartjes en subtiele grimassen, moeiteloos afgewisseld met grote gebaren.
De jonge Vlaamse regisseuse Van den Berghe geeft veel ruimte aan de muzikanten van Project Wildeman die met gretigheid de scène bespelen. Met een keur aan muziekstijlen, van minimal tot gospel, zetten zij de beelden kracht bij. Want deze Salomé moet het vooral hebben van muziek en mooie plaatjes. Dramaturgisch is de voorstelling nogal onhelder, maar dat staat een spektakel niet in de weg.
(foto: Reyer Boxem)