De poppen van Duda Paiva Company roepen steevast de vraag op: waar begint de pop en waar eindigt de poppenspeler/danser? Hun fysiek en gezicht zijn zo gemaakt dat hun expressie altijd alle kanten op kan, waardoor je nooit zeker weet met wat voor type je te maken hebt. (meer…)
Vorig jaar won Shailesh Bahoran de Prijs van de Nederlandse Dansdagen 2017, een stimuleringsprijs voor choreografen. Om mee te dingen dienden drie makers een plan in voor een nieuwe voorstelling. Bahoran stelde voor om een solo voor en met breakdancer Redouan Ait Chitt te maken. Het is de eerste voorstelling van zijn eigen gezelschap Illusionary Rockaz Company, de opvolger van de in 1998 in Utrecht opgerichte breakdance crew IRC. De solo is meteen een schot in de roos.
Redouan Ait Chitt is een briljante breakdancer, met jaloersmakende bewegingskwaliteiten. Maar, zoals de makers in de publiciteitsuitingen aangeven, stond Redouan Ait Chitt 6-0 achter bij zijn geboorte. Lopen is geen vanzelfsprekendheid met een korter rechterbeen en zonder rechterheup. Een prothese biedt nu uitkomst. Ook zijn rechterarm is korter, hij mist een ellebooggewricht en van beide handen een aantal vingers.
Dat heeft hem er niet van weerhouden om een professionele danser te worden die over de hele wereld optreedt en een eigen dansschool leidt. Daarnaast is hij motivational speaker en maakt hij deel uit van de internationale breakdance crew ILL-Abilities. De aandacht voor inclusieve dans in Nederland mag dan relatief nieuw zijn, Redouan Ait Chitt is een voorloper in het veld. Hoe hij met durf en wilskracht zo ver is gekomen, wordt zichtbaar gemaakt in de solo Redo.
Shailesh Bahoran en Redouan Ait Chitt schetsen daarin hoe – door af te tasten en voorzichtig te proberen – een aanvliegroute en een eigen dynamiek in het breakdance vocabulaire kan gevonden worden. Het in gang zetten van de beweging kan eenvoudig beginnen met het bestuderen van een hand die organisch kronkelt. Ogen en hoofd volgen, om later het hele lichaam mee te nemen. In die bewegingsstijl krijgen het nemen van risico en het vinden van balans een nieuwe betekenis. Nu is dat uitgangspunt al bewonderenswaardig, maar de solo Redo is niet alleen een illustratie van zijn kunnen.
Je hoeft geen kenner te zijn om in de solo allerlei bekende elementen uit de breakdance terug te zien. Vanuit die bron en met veel oog voor detail maakten Shailesh Bahoran en Redouan Ait Chitt krachtige en gevarieerde bewegingssequenties. Zij spelen met verschillende tempi en soms met herhaling. Waar de voorstelling traag begint, rolt of duikt Redouan Ait Chitt later in vliegende vaart in een serie van bijna onnavolgbare bewegingen, zo rijk is de taal gecomponeerd.
De solo wordt gedanst op een compositie van Rik Ronner waarin een soundscape van verschillende geluidseffecten wordt afgewisseld met muziek van piano en strijkers. De ruim een half uur durende solo Redo is buitengewoon spannend door de concentratie en intensiteit van de uitvoering van deze sterke performer. Redouan Ait Chitt geeft aan het einde van de solo hier en daar een zetje tegen de tientallen losse lampen die als een hemel boven de dansvloer hangen. Symbolische misschien, maar dan is alles – inclusief de toeschouwers – al in beweging gezet.
Foto: Sjoerd Derine