Corona maakt creatief, het is onderhand bijna een cliché geworden. Maar de Britse Vopera spant toch wel de kroon met zijn debuut, een online productie van L’enfant et les sortilèges van Maurice Ravel. Zangers van over de hele wereld repeteerden via zoom en filmden zichzelf met welke apparatuur ze maar voorhanden hadden. (meer…)
Voor Ravels sprookjesopera L’enfant et les sortilèges haalde Opera O.T. de poppen weer eens uit de kast. Jaren geleden zorgden Gerrit Timmers en Mirjam Koen van O.T. al eens voor een bijzondere Mozart met toegevoegd poppenspel, nu herhaalden zij in het kader van de Rotterdamse Operadagen dit kunstje met Ravel.
Een goede zet, want dit sprookje over een jongetje dat zijn huiswerk niet wil maken, zich afreageert op het meubilair dat vervolgens tot leven komt en wraak neemt, leent zich perfect voor een dergelijke aanpak. Net zoals eerder bij Mozart werden de poppen geprojecteerd op een levensgroot videoscherm. Van een extra dramatische laag was geen sprake. Het poppenspel illustreerde echter op knappe wijze wat we hoorden in de muziek. De twee dansende stoelen, het gevecht van de twee katten, de doorgedraaide klok: Ravel heeft het in zijn partituur allemaal op geniale wijze vormgegeven, maar in deze productie bleek het ook nog visueel zeer aantrekkelijk.
Voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest was deze bijzondere productie niet alleen de afsluiting van het concertseizoen, maar ook de voorlopig laatste etappe in een Tour de Ravel: onder leiding van chef-dirigent Yannick Nézet-Séguin heeft het gezelschap de laatste jaren veel werken van Ravel op het repertoire gezet. En dat was te horen! Het RPhO heeft dit idioom volledig in de vingers zitten. Zelden heb ik deze muziek, die balanceert op de grens tussen foxtrot, ragtime en opera, zo virtuoos en kleurrijk gehoord. Ook deze partituur stond bij het RPhO en het Vlaams Radiokoor en het Choeur du Concert Spirituel als een huis.
Bovendien stond er een solistencast vol zwaargewichten op het podium. Stersopraan Magdalena Kozena triomfeerde in haar rol als jongetje, bijgestaan door tien gouden strotten waaronder alt Nathalie Stutzmann en Aline Kutan. Met de Berliner Philharmoniker maakte Kozena enkele jaren geleden een prachtige cd-opname van dit werk. Deze uitvoering met het RPhO is van eenzelfde hoge kwaliteit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er na dit concert al voorzichtig gesproken werd van een eventuele cd-opname met deze bezetting.
(foto: Femke Wieringa)