Een novelle als De granaten armband (1911) kan eigenlijk alleen door een Russische literaire grootmeester geschreven zijn. De vertelwijze is nauwkeurig en soms ook weids van vele woorden, de ontwikkeling verloopt traag maar is desalniettemin tot op het laatste moment spannend, de liefde die erin beschreven wordt is groots en meeslepend, met fatale gevolgen, de setting is die van het societyleven. (meer…)
Hoe klein het appartement ook is, het heeft zeven deuren en twee ramen. Daar kunnen mensen in en uit die elkaar niet mogen zien, om allerlei redenen. Met Prettig gestoord brengt de Comedie Compagnie een ouderwetse Britse klucht. Daar is nog steeds een publiek voor.
Lambert Schaap (Arijan van Bavel) en Eddie (Joost Thijssen) hebben samen een succesvolle juwelierszaak. Als Lambert thuiskomt voor een rustige avond, krijgt hij bezoek van zijn opgewonden compagnon, die zijn auto wil lenen. Al snel blijkt dat Eddie niet alleen zijn auto gebruikt, maar ook zijn huisadres, en zelfs zijn identiteit. Dat om zijn promiscue gedrag te verbergen; het Engels heeft daar het mooie woord philandering voor bedacht.
Eddies vrouw Klaartje (Sabine Beens) heeft ook weer een geheim: naaktfoto’s. Ze komt die avond langs bij Lambert, maar ook de vriendin (Femke van Assouw) die op de achterbank van Lamberts auto was gaan liggen, op weg naar een plek om hun overspel te spelen. En laat dan net die auto worden gestolen. Dan is er ook nog rechercheur De Kok (Bartho Braat), die in de regen achter de bende van Donald Duck aanzit en later ook vragen komt stellen over de gestolen auto. Eddie schuift alle problemen en ongerijmdheden af op Lambert, want die is vrijgezel en dus onkwetsbaar door de huwelijksmoraal. Doordat de goeiige Lambert hem niet voor het blok wil zetten, komt hij in steeds onmogelijkere situaties terecht. Al snel dartelen er twee dames door het woninkje, een in handdoek en een in lingerie.
Prettig gestoord is een klucht uit de traditie van het Britse boulevardtheater, vol pikanterieën, menselijke zwakheden, persoonsverwisselingen, het overtreden van morele wetten, spinnewebben van leugens en ongeloofwaardig menselijk gedrag. Auteur Michael Pertwee noemde hem A Bit Between the Teeth. Behalve Prettig gestoord werd aan de Nederlandse titel ook nog Kom van dat dak af! toegevoegd. Er is inderdaad sprake van een dak, en verder zal Kom van dat dak af! (Peter en zijn Rockets, 1959) wel appelleren aan de doelgroep: dit is toneel van vijftig jaar geleden. Denk De Mounties. Regisseur/bewerker Paul van Ewijk heeft hier en daar iets actuelers toegevoegd, maar de belegen geur blijft. Intussen er is nog steeds een publiek dat hartelijk kan lachen om mannen in klassieke witte onderbroek en dubbelzinnigheden à la natte poes, dus waarom zou je het niet proberen? Prettig gestoord is zo’n veertig keer in het land te zien, van Goes tot Stadskanaal.
Het initiatief voor het stuk komt van de Comedie Compagnie, een initiatief van Arijan van Bavel. Hij werd landelijk bekend als Adje, de dommig ogende sidekick van Paul de Leeuw. Bartho Braat viert binnenkort zijn 25-jarige jubileum als acteur bij Goede tijden, slechte tijden, de rest van de cast heeft Brabantse wortels. Ze spelen zoals je binnen het genre mag verwachten, met een overdosis aan olijke of verbaasde mimiek en onderstrepende gebaren. Waarbij je je afvraagt of ook deze klucht niet leuker zou worden als je het er niet zo dik op zou leggen.