Vorig jaar toerde Yora Rienstra met de voorstelling PAAZ door Nederland, nu komt ze met het vervolg. UP! is, net als PAAZ, gebaseerd op de boeken van Myrthe van der Meer. In de twee boeken wordt hoofdpersoon Emma Nieuwenhuis opgenomen op de Psychiatrische Afdeling van een Algemeen Ziekenhuis. Was ze in PAAZ depressief, in UP! heeft ze juist een enorm geluksgevoel. Haar behandelaar vertrouwt het niet en laat haar alsnog opnemen. (meer…)
Huilen doet Emma haar hele leven al, dat is toch normaal? Ze herinnert zich dat ze in groep 8 vrijwel uitsluitend heeft gehuild, maar ze huilde zich ook creatief de rest van haar leven door. Tot haar zesentwintigste. Ineens wordt ze opgenomen op een gesloten afdeling voor psychiatrische patiënten.
In 2012 debuteerde Myrthe van der Meer (pseudoniem) met de autobiografisch getinte roman PAAZ, gebaseerd op haar opname op een PAAZ (Psychiatrische Afdeling Algemeen Ziekenhuis). Het boek werd een bestseller, onlangs werd het 100.000ste exemplaar verkocht en Eyeworks is bezig met een filmadaptatie.
Nu is het boek dan ook als toneelmonoloog voor de vlakke vloer bewerkt, gespeeld door Yora Rienstra – die zich ter voorbereiding op de rol vierentwintig uur liet opsluiten op een psychiatrische afdeling. Behalve van radio en televisie, is Rienstra in het theater vooral bekend van haar eigen kleinkunstprogramma’s.
Het boek – en ook het toneelstuk – gaat enerzijds over de persoonlijke geschiedenis van de hoofdpersoon, die gedurende haar opname in meerdere mate beseft hoe de wortels van haar ziektebeeld (nadat ze überhaupt aanvaardt dat er sprake is van een ziektebeeld) liggen in haar jeugd. Anderzijds bestaat het uit beschrijvingen en observaties van een gesloten psychiatrische afdeling: de psychiaters, psychologen en verplegers die zich met ijzeren glimlachen en de beste bedoelingen te goed doen aan analyses en hypotheses. En natuurlijk de andere patiënten, waarmee ze met sommige voorzichtig vriendschap sluit.
De voorstelling vangt wat rommelig en chaotisch aan. Dat komt overigens niet in de laatste plaats door de vormgeving (Judith Hofland), die de speelvloer in drie vlakken verdeelt, zodat Rienstra voortdurend van hot naar her aan het rennen is.
Inge Ipenburg leverde bovendien op zijn zachtst gezegd een lastige toneelbewerking af. De taal blijft dicht bij die van Van der Meer, en is zowel qua opzet als op zinsniveau erg prozaïsch. Waar de korte hoofdstukken in het boek de aandacht juist vasthouden, zorgen de korte scènes op toneel er vaak voor dat de diepgang uitblijft. Bovendien worden wel erg veel emoties zowel benoemd als uitgespeeld. ‘Ik kan alleen maar huilen’, zegt ze huilend.
Het grootse probleem zit hem in het ontbreken van een spannend regieconcept. Benno Hoogveld benadert Ipenburgs bewerking zonder enige fantasie, en levert een voorspelbare, eenduidige adaptatie af. Want dat Rienstra wel degelijk kan raken met haar spel, blijkt halverwege een aantal keer. Ze is duidelijk op haar sterkst als ze rust neemt. De persiflerende benadering van zichzelf, de medewerkers en patiënten van PAAZ zijn in eerste instantie grappig, maar op den duur wat flauw en beklijven geenszins. Haar ingetogen anekdotes over haar jeugd raken des te meer.
Solo Stories, opgericht door Hoogveld en Merel Ooms, is een piepjonge producent, die met PAAZ zijn tweede voorstelling aflevert. Eerste was de bewerking van Leef!, naar het boek van Laura Maaskant, een jaar geleden. De producent richt zich op persoonlijke, al dan niet op waarheid gebaseerde monologen voor de kleine en middelgrote zaal, met de acteurs zo dicht mogelijk op het publiek. Bij PAAZ loop ik met hetzelfde gevoel naar buiten als bij Leef!: Hoogveld wil dicht op het publiek zitten, maar schept afstand met theatrale ingrepen (zoals veelvuldig, storend cameragebruik) en een te expliciete speelstijl. Het feit dat ik geen onaangename toneelvoorstelling zag, lag meer aan de brontekst dan aan de theatrale vertaling daarvan.
Volgend jaar staat Ma van Hugo Borst op het programma. Dan mogen we hopelijk toch echt een iets artistieker product verwachten. Vooruit, voor nu nog het voordeel van de twijfel.
Foto: Annemieke van der Togt
Vanavond met mijn dochter van 17 naar de voorstelling in Zoetermeer geweest!
Jee wat ben ik onder de indruk, wat ongelofelijk knap dat jij zo een voorstelling zo ongelofelijk goed in je eentje kan doen, ongelofelijk knap.
Heel mooi ook hoe je aan het eind je emoties laat zien , emoties omdat twee mensen het presteren deze indrukwekkende voorstelling zo te onderbreken, wij hebben er geen last van gehad en hopelijk leg jij zulke mensen snel naast je neer! Je was echt heel goed.
Super bedankt hiervoor.
Xx Sandra
Je probeert het je voor te stellen hoe het kan zijn. Het wordt geheel geloofwaardig neergezet en je kunt je er echt een beeld van vormen hoe het zich in de werkelijkheid kan afspelen. De oude psychiatrie en het gesloten systeem en weggestopt uit de maatschappij. Als je eenmaal in de psychiatrische molen bent beland kom je er niet zo heel snel weer uit. Ze willen doen geloven dat de oudere psychiatrie is opgeheven maar zo af en toe kom je het nog wel eens tegen. Ze hadden eigenlijk weinig rechten. Wie herinnert zich de Valirius kliniek niet, en Santpoort Noord Licht en kracht Groot lankum Dennenoord Noorder sanatorium, Groot Bronswijk Vogelenzang Beilen. Als je daar had gezeten dan weet je het wel. Het voordeel was dat het veel mensen kon herbergen die nu op straat leven of in de nachtopvang zitten. Ze hebben een netwerk dat zich hier geen raad me weet. Er zijn ook woonvormen en zo zijn er ook die uiteindelijk zelfstandig wonen in de samenleving met meer vrijheid en zelfstandigheid. .