Hij speelde een thuiswedstrijd in Het Zonnehuis in Amsterdam-Noord, dat is waar. Ton Meijer is daar opgegroeid, in Tuindorp Oostzaan, vlakbij het Zonneplein, daar hoorde hij zijn eerste operamelodieën, in z’n eentje, bij z’n ouders op zolder en hij verloor er zijn onschuld. Nu is hij terug met drie jonge zangers, een dozijn musici en nog veel meer operamelodieën. (meer…)
‘Verandering van spijs doet eten,’ zegt Don Giovanni ergens midden in Opera Buffa. Het idee om van Mozarts beroemde opera een restaurantvoorstelling te maken is even eenvoudig als geniaal. De erotische kracht van muziek en eten passen naadloos in het verhaal van deze legendarische verleider.
In de Brabanthallen in Den Bosch is een sfeervol restaurant ingericht waar Laika en Muziektheater Transparant hun publiek onthalen op een verrukkelijk luchtige en smakelijke voorstelling. Jan van Outryve bewerkte Mozarts muziek voor een driemanscombo op toetsen, bas en viool. Zij staan op een podium dat is gesitueerd boven op de keuken. Grote delen van aria’s wijken nauwelijks af van het origineel en worden in het Italiaans gezongen. Poëtische Nederlandse teksten die weinig aan de verbeelding over laten vormen daar een fraaie en geestige aanvulling op.
De zangers/acteurs bespelen de gangen in het restaurant en de zijbordessen, maar lopen ook met regelmaat over de tafels waaraan het publiek zich tegoed doet aan kopjes kastanjesoep, fraai vastgemaakt in een ciabattabrood, gevolgd door gekruide risotto met zeekraal, kerstomaatjes en iets wat op falafel lijkt maar het niet is en profiterolles als dessert. Dat de acteurs zingend en acterend tweehonderd mensen van eten voorzien is een knap staaltje logistiek.
Bas Peter van Lierde is een aanstekelijke Don Giovanni en keukenchef tegelijk. Maar ook de anderen spelen en zingen hun rollen met zichtbaar veel plezier. In anderhalf uur zien we hoe Don Giovanni ten onder gaat aan zijn pogingen om zowel Anna als Elvira telkens te behagen. Waar hij in het oorspronkelijke libretto van Lorenzo da Ponte ten onder gaat aan hellevuur, kiezen regisseurs Peter de Bie en Jo Roets hier voor een prachtig verbeelde zoete wraak die uiteindelijk bij het publiek op tafel komt. Het is een meesterlijk slot van een sensuele zeer Vlaamse voorstelling vol verleiding en verlangen.
(foto: Phile Deprez)