Niet alle recensenten zijn de afgelopen jaren even lyrisch over Dolf Jansen geweest. Het is niet zo dat ze zijn TGV-snelheid niet kunnen bijhouden, maar het is inmiddels wel duidelijk dat de VVD niet deugt, geld de wortel van al het kwaad is en dat we ons wel wat meer mogen bekommeren om de noden in de Derde Wereld. (meer…)
Op het grote bioscoopscherm achter op het podium is Marc-Marie Huijbregts te zien, onbedaarlijk snikkend. Een van de eerste dagen van 2018 filmde hij zichzelf na een vervelend fietsongeluk, veroorzaakt door extreme sneeuwval. Deze hyperpersoonlijke opening geeft direct een duidelijk signaal: geen politieke actualiteit, maar huiskameractualiteit in dé oudejaarsconference van 2018.
Op de achtergrond komen de seizoenen voorbij in een geprojecteerd barok behang, dat opbloeit, uitbloeit en weer bevriest. Op de voorgrond staat een even barokke tafel met kamelenbeeld, een kruk en Huijbregts zelf, in een driedelig knalrood pak. Ongedwongen, en van de hak op de tak komen alle smeuïge details van het afgelopen jaar voorbij, dat voor hemzelf slecht begint, maar goed eindigt.
Geen al te nadrukkelijke draai om de oren van Rutte over de dividendbelasting dus. Al komen zijdelings meerdere maatschappelijke ontwikkelingen wel zijn persoonlijke sfeer binnen. Wil hij wel of niet verblijven in het Trump Hotel als hij naar New York gaat? Bezorgt hij de knappe fysio aan huis een #metoo met zijn zwoele, suggestieve inrichting?
Ook komt Huijbregts terug op de nieuwsberichten uit ‘zijn krant’: de Telegraaf – want die heeft altijd alle details. Neem ‘Politie neemt Spermahond in dienst’ of ‘Schildpad gevonden in vagina’, dat voornamelijk komisch nieuws is, al voordat je weet wat het inhoudt. En natuurlijk de Noord-Zuidlijn, die dit jaar eindelijk in Amsterdam is gaan rijden.
De stijl van Huijbregts is ronduit aanstekelijk. Van elke vergissing of verspreking maakt hij zelfbewust en vakkundig een nieuwe anekdote, de gekste associaties komen op natuurlijke wijze voorbij. Zo maakt hij een rare flapperende beweging met zijn handen als hij computert. ‘Tja, ik heb thuis een soort Fisher Price-computer met hele grote knoppen.’ Zit hij even later weer op die manier te googelen, maakt hij ervan dat hij de computer mee heeft genomen op vakantie.
Het zaallicht blijft aan, en de bezoekers worden meegenomen in de opzetjes van Huijbregts, met doorzichtige bruggetjes als ‘Wat waren je goede voornemens, en heb je die gehaald?’. Soms levert dat toch een echte onvoorbereide ontmoeting op, dankzij zijn openhartige en eerlijke publiek. Die nauwkeurige aandacht voor het aanwezige publiek, zelfs al zijn er ook ‘kijkers thuis’, houdt de voorstelling oprecht en spontaan.
Het persoonlijke was het afgelopen jaar ook soms actueel. Zo komt Huijbregts terug op Youp van ’t Hek en zijn gebruik van het woord ‘pisnicht’. Een belediging, zei Paul de Leeuw, maar Van ’t Hek vindt dat geen reden om te stoppen. Vrij oneerlijk, denkt Huijbregts, want scheldwoorden die expliciet bedoeld zijn voor witte heteroseksuele mannen bestaan er niet. Of klinkt ‘Youp van ’t Hek’ ook niet een beetje als een scheldwoord? Hij past het meteen toe.
Zo weet Huijbregts het jaaroverzicht toch relevanter te maken dan alleen zijn persoonlijke belevingswereld. Begeleid door beelden van het jonge hertje Bambi dat zijn moeder verliest, zingt hij een allegorisch afscheidslied voor alle doden van het afgelopen jaar, keurig in lijn met de barokke omlijsting. Van het geluidsfragment ‘Yanny of Laurel’ maakt hij een belangrijke les voor alle toekomstige jaren: weet dat elk mens anders denkt, en accepteer dat. Wat Huijbregts betreft, zijn er dan in 2019 nog minder problemen.
Foto: Marc de Groot
31 december 2018 om 22.30 uur live vanuit Theaters Tilburg op NPO1.
Dit oudejaarsoptreden is een kwalitatief historisch dieptepunt in deze Hollandse traditie.
Weinig echte grappen geconstateerd die veelal rijkelijker vloeien in drie-kwartier als tafelgast in DWDD, dan in de hele conference van gisteren. Viel echt tegen
Verfrissend en mooi voor degene die echt wil luisteren naar de verbinding die hij brengt door ogenschijnlijk subtiele humor.
Voor de liefhebbers van harde, commerciëlere grappen iets minder aantrekkelijk waarschijnlijk.
Dank je wel voor je lef en positiviteit Marc-Marie, je moet het maar durven.
Een tuttige theevisite bij Marc- Marie: Lekker keuvelen maar geen humoristische clou’s.
Helemaal Marc-Marie, mooi!
Dit is geen oudejaarsconference, maar gewoon een theatershow die toevallig op oudejaarsavond is uitgezonden.
wat een verademing!!!, geen platte of polariserende grappen, maar verbindend, liefdevol, en toch grappig. En wat een mooie zangstem heb je Marc Marie!
In één woord verschrikkelijk! Sowieso heb ik veel moeite met de manier van praten van deze man: al die zinnen, die hij begint en nooit afmaakt! Net als gisteravond! Of hij tegen een zaal randdebielen praat en tussendoor denkt: laat ik het eens anders formuleren, dan begrijpen ze me beter.
Normaal praat hij al onsamenhangend, maar gisteravond sloeg het als een tang op een varken.
Een paar keer weggezapt, nog eens geprobeerd en het bleef hetzelfde kleutertoontje.
Ook de inhoud was nietszeggend. Dat hij goed zingt: mwah…gewoon een getrainde stem van de kleinkunstacademie.
niks aan, ik wist wel dat het niks zou worden. Een oudejaarconferance betekend klappen delen. Marc Marie is te lief daarvoor.
Wat een blamage een vreemde kweepeer in een VARA roodpak gehuld zonder sokken, onze oudejaarsavond was verziekt, ongelooflijk dat ons belastinggeld aan dit onzinnige geleuter en raar sprekend figuur is besteed.
Heerlijke, charmante Marc-Marie met de mooie stem, inderdaad een verademing! Een kanjer waar we ook hier in Vlaanderen heel veel van houden. Schitterend decor, overigens.
En aan alle kritikasters:”alles van waarde is weerloos”, remember?
Ik vond het echt een hele mooie oudejaarsvoorstelling, en ik hoop dat Marc-Marie zich dan ook niets aantrekt van al die azijnpissers.
Tja je kunt er van alles van vinden, hij deed mij denken aan de grootheid Wim Kan nooit kwetsend en vloekend zo kan het dus ook nog.
Ik ben zo blij dat ik bij voorbaat al geen zin had in die PvdA-schraper die per avond bij DWDD 2000 euro vangt – heb een paar minuten gekeken halverwege, en wist dat ik het juiste had gedaan: Queen in Budapest kijken.
Halverwege kijken en dan net doen of je het snapt en gelijk hebt. Hahaha.
Echt verschrikkelijk! Wat een irritante man, zat geen enkele lijn in. Dom geleuter in niet lopende zinnen, met veel jaja en eh, eh. Begrijp echt niet dat dit uitgezonden is. Gewoon ronduit slecht. En dan is dit volgens critici zogenaamd mooi en persoonlijk, dit gezeur over zijn eigen dingen. Geen enkele interesse in anderen en wat er in de wereld gebeurt.
De eerste 20 minuten zo saai, vervelend met die vreselijke stem, vaak onverstaanbare egotripper dat ik maar iets anders ben gaan doen. Vreselijk.
Fantastisch ik heb genoten
Marc-Marie. Inderdaad, geen klappen uitdelend of domineestoontje inclusief wijsvingertje. Of hoofdschuddend hoe erg het allemaal is. Geen zogenaamde diepe betrokkenheid, om vervolgens nog een slok champagne en kaviaar weg te werken. Gewoon een menselijk verhaal, associatief, zoals wij gewone mensen nu een maal denken. En zo nu en dan humor. En uiteindelijk toch het gevoel opwekkend dat we écht wat meer naar elkaar dienen om kijken. Heel mooi.
Grotere bagger was onmogelijk, wat dat betreft was de avond geslaagd, gelukkig was elk ander station een verademing.
Helaas maar 1 goede grap: over die spermahond. Weinig zeggend verder mede door steeds naar afleiding te zoeken. Akelige zang. Lijkt lief maar is het niet met uitlacherig kinderachtig gedrag (dwdd).
Mepesaant kwam alles aanbod waar het in het leven werkelijk omgaat. Zo knap gedaan Marc Marie.
Indrukwekkend mooi tot in de kleine details. Bedankt.
Bijna heel 2018 zijn we voorbereid op deze oudejaarsconference van Marc-Marie en vooral door de VARA medewerkers werd het er bij ons kijkers/ luisteraars al stevig in gemasseerd dat deze show ècht geweldig en anders zou worden en dat degenen die er niet voor op de tafels zullen springen van enthousiasme waarschijnlijk de subtiele humor niet zullen hebben begrepen. Welnu ik kreeg veeleer het idee dat de VARA Jean-Marc graag financieel blijft ondersteunen ( de €. 2.000,- per DWDD avond is inderdaad correct) en nu dan deze tot oudejaarsconference geforceerde show over het eigen leefwereldje en niche van Jean-Marc Huijbregts. Gelukkig heb ik geen HD TV want dan zie je pas ècht goed hoe matig het NL TV aanbod inmiddels is geworden gedurende ‘prime-time’. Boer zoekt vrouw ( of touw?) , Heel Holland bakt zijn by far de meest bekeken programma’s ( nou ja…volgens kijkcijferonderzoek dan ). Ik betwijfel al die kijkcijfers om twee redenen: is het inderdaad ècht zo slecht gesteld met het NL kijkersvolkje? en : ik bennog nooit iemand tegen gekomen die zo’n kijkcijferkastje in huis heeft. Op basis van de kijkresultaten gedistilleerd uit 1200 van die kastjes worden honderden miljoenen aan reclame gelden uitgegeven en worden programma’s al dan niet van de buis gehaald. Dat geeft al meer reden tot lachen dan deze show van Marc-Marie. Tip: schoenmaker blijf bij je leest en houdt het bij kleinkunst. Niks mis mee toch?!
Wij hebben met veel plezier naar Marc Marie gekeken. Prima voorstelling, schitterend decor en fantastisch mooi liedje aan het eind.
Paste helemaal in de trant van ‘zijn krant’ de Telegraaf!
Marc Marie komt op mij eenzijdig, saai en niet verrassend over. Zijn stem irriteert in hoge mate waardoor ik echt begon af te haken. Niet leuk deze oudejaarsconference, die ik maar 30 min heb volgehouden😱😭