In het schemerduister flitst een camera, en nog een keer, snel en gejaagd. We horen het toestel klikken. Dan zien we een man op de grond liggen. Gewond? Dood? Twee dansers komen op en tillen hem vol eerbied van de grond. Zijn lichaam blijkt van schuimrubber, maar de dansers brengen hem tot leven. Nadrukkelijk is de pop oud, met uitgezakt lichaam, bril, rode vlekken op de huid. Hij heeft een ouderwetse camera in de hand. (meer…)
Twee jaar na de première op Broadway is On Your Feet! nu voor het eerst buiten de Verenigde Staten te zien. De ‘jukebox musical’ – waarbij het plot is opgebouwd rondom bestaande songs van Gloria Estefan, waaronder hits als ‘Conga’, ‘Dr. Beat’ en ‘Get On Your Feet’ – is muzikaal misschien een feest van herkenning, maar in dramatisch opzicht is er vrijwel niets te beleven.
De verhaallijn die scriptschrijver Alexander Dinelaris om de songs heeft geconstrueerd, blijkt vooral een excuus voor de ruim vijfentwintig songs. Die zijn – mede dankzij de verrassende choreografieën van Sergio Trujillo, waarin voortdurend van alles te beleven is, en de band die regelmatig op het podium staat – de voorzichtige hoogtepuntjes van On Your Feet!
Maar dat kan het ernstige gebrek aan inhoudelijk drama niet verbloemen. Vooral in de eerste helft ontbeert het werkelijk aan elke focus of dramatische ontwikkeling. In een kabbelende, constante dynamiek worden verschillende gebeurtenissen uit Gloria Estefans leven aangestipt, zonder dat ergens op wordt ingegaan. Met nauwelijks noemenswaardige problemen ontpopt ze zich van klein, dromerig meisje tot leadzangeres van de Miami Sound Machine – op wat huis-, tuin- en keukenleed na wordt haar eigenlijk geen daadwerkelijk strobreed in de weg gelegd.
Er is een knullige eerste ontmoeting met Emilio in Gloria’s ouderlijk huis, ze stemt in om met zijn band te repeteren, en hoewel de platenmaatschappijen en radiostations aanvankelijk aarzelen, worden ze toch vrij eenvoudig – althans in de musical – opgepikt en een groot succes: met het opzwepende ‘Conga’ worden we dan ook vrolijk de pauze ingestuurd. Hoe bijzonder het verhaal van Gloria Estefan ook is, er is vooralsnog geen enkele aanleiding om er theater van te maken.
In de tweede helft is er iets meer drama: het verhaal focust op de relatie tussen Gloria en haar moeder (die in deze voorstelling bepaald interessanter is dan die tussen haar en Emilio). Het busongeluk waardoor de zangeres zwaargewond raakt, zet die verhouding op scherp. Haar situatie is penibel: ze moet een risicovolle operatie ondergaan. Tijdens het prachtige nummer ‘Wrapped’ zweeft ze op het randje van de dood – terwijl in een wat al te expliciete, behoorlijk melodramatische scène de belangrijke figuren uit haar leven nog eens voorbijkomen: haar ouders, haar abuela, en natuurlijk de kindversie van zichzelf.
Dan gaat het ineens snel: er is een scène waarin Gloria revalideert, daarin is mooi te zien hoe haar sterke wil het moet afleggen tegen haar fysiek. En net als ze zich even kwetsbaar opstelt, komt Emilio haar vertellen dat hij haar alweer geboekt heeft. Ze weigert. Hij weigert dat op zijn beurt te accepteren. Ze zwicht. Einde. Wat een inspirerend pleidooi voor doorzettingsvermogen en wilskracht had kunnen zijn, is een afgeraffeld en liefdeloos moment waarin Gloria niet zelf kiest voor haar rentree, maar zich als een mak schaap laat delegeren door haar op roem beluste man.
In een wisselende cast valt, naast een prima spelende en zingende Vajèn van den Bosch als Gloria Estefan, eigenlijk vooral Nurlaila Karim op als haar moeder Gloria Fajardo. Met tough love probeert ze haar dochter zowel bij zich te houden als los te laten. Ze heeft ook veruit het interessantste personage te pakken. Jim Bakkum is als Emilio Estefan volstrekt ongeloofwaardig. Met de beste wil van de wereld zie je bij hem geen glimp van het Zuid-Amerikaanse temperament waar hij zijn vrouw, publiek en platenmaatschappij mee inpakt.
Houterig spel, obligate scènes en gebrek aan werkelijk boeiend drama draaien de musical de nek om. Na afloop kun je niets anders concluderen dan dat het verhaal van Gloria’s moeder vele malen interessanter is: zij en haar man vluchtten van Cuba naar Miami, haar man raakt invalide en haar dochter verliest ze aan een carrière die zijzelf ook kon hebben, maar van haar ouders op moest geven. Helaas wordt dat, net zoals zoveel gebeurtenissen uit Gloria Estefans leven, in deze musical alleen maar even aangestipt.
Foto: Roy Beusker
Totaal niet eens met dit artikel! Hoe kan je nu zeggen dat het verhaal niet interessant te noemen is. Heb hem gezien en niets anders dan vermaak, heerlijke muziek, humor maar ook word haar leven al dan niet beknopt onder de loep genomen. Kan ook niet anders anders word het een hele lange voorstelling. Maar de weg die zij hebben moeten afleggen om aan de top te geraken ging niet zonder slag of stoot. De dingen die ze deed zoals het zorgen voor haar zus om te voorkomen dat ze het slechte pad op ging, het zorgen van haar zieke vader. Dit allemaal op een leeftijd dat je eigenlijk kind had moet kunnen zijn zonder al die bagage te moeten dragen. Haar tourbus ongeluk waarin zij haar rug brak en revallideerde om binnen een jaar weer op de tribunne te kunnen staan! De strubbelende verhouding met haar moeder. Allemaal verpakt in een jasje met hoop, liefde en doorzettingsvermogen met een lach en een traan. Met alle respect voor Gloria haar moeder, hoe kun je zeggen dat haar leven waarschijnlijk een stuk interessanter was terwijl zij geen publiekelijke figuur is geweest! Thans niet zoals in de zin als dat van Gloria. Gloria heeft deze drama samen met haar moeder moeten meemaken. Heeft de perikelen mee gekregen die haar moeder en haar vader hebben mee gemaakt net als de overige bevolking van Cuba. In fact, ik weet zeker dat als ik de rececent vraag hoe het levensverloop van Gloria haar moeder is geweest deze man of vrouw er maar bar weinig vanaf weet! Van de try-outs tot aan de premiere aan toe was iedereen maar dan ook iedereen laaiend enthousiast over deze voorstelling! Dus mensen, laat je absoluut niet leiden door deze negatieve recensie maar ga zelf en oordeel zelf! Ik en meerdere mensen hebben meer als genoten van deze voorstelling! En geloof me, ik ben een Gloria fan en dus ook behoorlijk kritsich als het om de persoon gaat die Gloria neer zet in een productie als On Your Feet! Ik kan je zeggen, ik waande mij regelmatig terug in de tijd dat ik enorme fan van Gloria Estefan werd! Op sommige momenten dacht ik echt even Gloria Estefan te horen zingen. Kon niet stil zitten en heb regelmatig gelachen! Gloria heeft meer dan een interessant leven en heeft haar sporen verdiend die ze mag delen met het publiek! Voor mij vijf sterren!
Vrijdagavond 17 november geweest jeugdsentiment wat betreft de muziek en zeker door de jonge vajen goed gedaan al kan nurlaila karim als moeder en als stem en ervaring hier nog bovenuit stijgen logisch! Kranten zijn erg kritisch ben ik niet mee eens zag een zeer enthousiaste cast,goede muziek en natuurlijk beknopt levensverhaal, maar dat is meer dan logisch zang klonk natuurlijk en en latinlovers je geniet van de dans en muziek , laat je niks wijsmaken oordeel zelf,geniet en dans mee met de band aan het einde.Ik heb genoten hoop jullie ook
Vrijdag 16/3 zijn we geweest. Wat een tegenvaller. Het hele zuid Amerikaans gevoel was ver te zoeken. Eerder saai dan swingend. De hoofdrol actrice die de rol van Gloria moest voorstellen komt niet eens in de beurt van Gloria laat staan haar stem. Erg jammer. Op de schaal van 10 geef ik een 4.
mijn moeder en ik zijn op 12-05-2018 naar on your feet geweest en wat een spektakel om te zien!! We hebben er super erg van genoten een musical hoeft niet altijd drama te hebben om het verhaal aantrekkelijk te maken!! Dus ik ben het niet eens met wat de kranten schrijven!
Ik heb een top avond gehad en terwijl ik dit nu zit te schrijven verschijnt er er weer een glimlach op me gezicht en spelen de liedjes zich weer af in me hoofd! Dit is een herrinering die ik nooit meer vergeet, on your feet is de beste musical die ik ooit heb gezien !
Vandaag met mijn vriendin naar de musical geweest.
Mijn God, wat hebben we genoten.
Ik zou zo weer gaan.
Geweldig, wat een energie straalde ze allemaal uit.
Een dikke tien voor allemaal.