Op zijn roadtrip door de Sahara strandde beeldend kunstenaar en performer Michiel Voet met zijn metaalgroene Peugeot 504. Hij en zijn passagiers sloegen over de kop, kwamen tot stilstand tegen een rotsblok ‘die daar al eeuwen lag’, zoals hij vertelt in zijn nieuwste voorstelling De Vreemdeling. (meer…)
In de muziektheatervoorstelling Ochtendzee, de eersteling van Meral Polats gezelschap Merals Harem, speelt de cirkel een opvallende rol. Midden op de vloer is een witte cirkel uitgelicht met daar omheen vier muzikanten. In de cirkel heerst chaos en verwarring, verklankt in een lange, woest zoekende drumsolo. De projecties op de witte achterwand onderstrepen het idee van een vlucht. Net buiten de cirkel staan Meral Polat en Beppe Costa. Als ze de cirkel binnenstappen, worden ze hun personages.
Meerdere verhaallijnen cirkelen om elkaar heen. Er is de jonge vrouw die een apotheek runt en de weifelende man die om haar heen draait, aarzelt, weggaat en weer terugkeert. Als een derwisj draait ze rond op de muziek. Er is de vader die in rondjes langs de ziekenhuizen trekt in een verwoeste stad, op zoek naar zijn dochter. Hij vertelt dat hij al drie, vier keer is gestorven, opnieuw begonnen, cyclus op cyclus, eindeloos opnieuw beginnend en zijn rondes makend langs herinnering en hoop. Dan is er ook nog de man die met een wrakkig schip mensen over de zee brengt en een perfecte cirkelredenering paraat heeft om zijn gebrek aan moreel besef te verklaren.
Wanneer ze spreken, blijkt de taal van de personages, als in een lied of een gedicht, ook in cirkels te draaien. Telkens keren bij de verschillende karakters hun eigen motieven, refreinen, vaste ijkpunten terug. Een punt in hun levens waar ze naar terugkeren om van daaruit het verhaal opnieuw te vertellen, met nieuwe details. ‘Het begint met een rij koffers op het strand’, zegt de vader. ‘Ik ben een man van God’, bezweert de schipper.
De muziek volgt haar eigen lijn, ook rond en golvend, in een ronde langs de Middellandse Zee, die door land omringde waterplas tussen een wreed bestaan en het beloofde land. We horen de hoge, wat geknepen hese stem van Beppe Costa in het Italiaans zingen. De rijke stem van Meral Polat is nu eens sterk en bereid alles van vastberadenheid omver te blazen, dan weer melancholisch met een fijn rafelig randje. Ze zingt in het Turks, in het Arabisch, in het Italiaans. Je verstaat het misschien niet allemaal maar ze brengt het over met dat volle geluid, met haar expressie en het sterke lijf. Ze vertolkt heimwee, pijn, vermoeidheid – dat laatste prachtig, op de golven van de nahijgende accordeon achter haar.
De instrumenten komen van alle landen rond Al Mutawasit, de witte middenzee zoals de vader en zijn dochter de zee hebben genoemd; een accordeon voor de Zuid-Franse zwier, een Turkse saz en een Arabische ud, een Italiaanse mandoline, een grote trom. Met de instrumenten die we kennen uit de westerse muziek daarbij, en de magie van de stemmen die soms solo, soms samen de emoties van elk lied overbrengen vormt het een veelkleurig harmonisch geheel. Als de muziek die we samen in deze cirkel maken zo rijk kan zijn, hoe rijk zou ons gedeelde leven dan wel kunnen zijn? Het wordt niet letterlijk aangereikt, toch komt de actualiteit hier onherroepelijk bij de kijker op.
En de cirkel is rond wanneer de verhaallijnen bij elkaar komen. Wanneer de chaos van het openingsbeeld, inclusief het paniekerige drumwerk, terugkeert en na het hele relaas op zijn plaats valt. Wanneer het cirkelen ophoudt en de personages een beslissing moeten nemen. Natuurlijk ziet de kijker al een tijdje aankomen dat het zo zal gaan, maar hoe erg is dat? Als je op zee zit en het land komt in zicht, dan ben je toch ook niet teleurgesteld? Je blijft turen naar die streep land, want een nieuwe einder lokt je.
Foto: Sanne Peper
Vond het te onduidelijk allemaal. Hinderlijk niet te weten welke taal er soms gezongen werd en dit niet te kunnen verstaan. Heb me geërgerd aan Beppe Costa. Hij is een muzikant, maar op het toneel kan hij het beste zijn mond houden; erg slaapverwekkend. Ook praat hij vaak onduidelijk en binnensmonds, ik moest echt moeite doen om alles te kunnen verstaan. De dialogen in de apotheek vond ik niet erg sterk.
Beppe Costa over poep: vreselijk, dit had echt niet gemoeten.
Net terug van juist een fantastische voorstelling.
Beppe Costa was prima te verstaan en speelde indringend.
De muzikanten zijn zo goed op elkaar ingespeeld, het vormde zo’n mooi geheel: de prachtige zang van Beppe Costa en Meral Polat, de trekzak, saz, gitaar enz.
De hele zaal was onder de indruk en ontroerd.
Zaterdagavond 17 oktober een bedroevend lage opkomst in theater Almere: aan Meral en haar mannen was het niet te merken, ze speelden en zongen met volle overtuiging deze prachtige voorstelling die iedereen zou moeten zien!
Dank jullie wel: voor het moment en voor de herinnering, Meral, Beppe, Reint, Remco, Peter en Ian.
nog steeds is deze voorstelling diep in me gegrifd…de schoonheid muziek…cirkelende beweeg (ende)redenen/personage’s om elkaar heen zien te bewegen leven…