Directeur en choreograaf Ted Brandsen is vanmiddag benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij ontving de onderscheiding vanwege zijn grote bijdrage aan het internationale succes van Het Nationale Ballet. Locoburgemeester Touria Meliani reikte de versierselen uit. (meer…)
Marco Gerris, artistiek leider van ISH, en Ernst Meisner, artistiek coördinator van de Junior Company van Het Nationale Ballet, hebben voor hun allereerste samenwerking zeker niet de makkelijkste inspiratiebron gekozen, zelfs al heeft het verhaal over Narnia wel wat weg van De Notenkraker: vier kinderen vinden een magische kledingkast die leidt naar de sprookjesachtige wereld van Narnia, vol heksen, faunen, pratende leeuwen, bevers en de Kerstman (met wat bedenkelijke kindercadeautjes).
Het Narnia-verhaal, geschreven door C.S. Lewin onder de titel The Lion, the Witch and the Wardrobe en in het Nederlands bekend als Het betoverde land achter de kleerkast, is in tegenstelling tot de minimalistische plot in De Notenkraker echter nogal langdradig. Eerst vindt Lucy Pevensie (Riho Sakamoto) haar weg naar Narnia, maar niemand wil haar geloven. Dan volgt Edmund (Thomas Krikken), die direct wordt ingelijfd bij team Jadis (YuanYuan Zhang), de boosaardige Witte Heks. Dan pas gaan ze allemaal, met als gevolg dat je in de dansvoorstelling binnen een half uur al drie keer – letterlijk – het licht hebt gezien en bontjassen rondjes hebt zien dansen (twee tekenen dat ze Narnia betreden). Maar uiteindelijk gaat het helemaal niet om de vier kinderen. Zij zijn meer ‘collateral damage’ in de strijd tussen de Witte Heks Jadis en Aslan de Leeuw (Dietrich Pott) om hun geliefde Narnia.
De keuze om in Narnia geen tekst te gebruiken heeft zowel een groot voordeel als een nadeel. Het voordeel is dat dialogen in eerder werk van ISH nog wel eens wat krakkemikkig konden zijn. Het nadeel is dat bij Narnia wel echt wat expositie nodig is. De heren gaan in zo’n sneltreinvaart door dit rijke verhaal heen dat je de synopsis eigenlijk echt nodig hebt (of het originele verhaal moet kunnen dromen) om te weten wat er nu weer is gebeurd. Bepaalde onmisbare scènes – Meneer Tumnus de Faun (Thomas van Damme) die besluit Lucy niet uit te leveren aan de Witte Heks, Aslan die zich opoffert voor de kinderen en weer uit de dood herrijst – komen zo niet goed uit de verf.
Wat overigens niets afdoet aan de inzet en het enthousiasme van de dansers. Zhang toont potentie als de koele (en kille) Witte Heks en zelfs Cristiano Principato maakt het meeste van zijn beperkte rol als lantaarnpaal. Het zijn vooral de ISH-dansers die echt hun moment weten te pakken, alsof ze nooit ergens anders hebben gestaan dan op het imposante podium van Nationale Opera & Ballet. Zoals de über-relaxte meneer en mevrouw Bever (Arnold Put, Raquel Tijsterman), duidelijk verre familie van Bob Marley.
Gil Gomes Leal steelt – net als in Hanuman van Samadhi Dance Company – weer moeiteloos en op geheel eigen wijze de show als Wolf, al vraag je je wel af wat de schokkerige, groteske bewegingen nu precies met een wolf te maken hebben – of het moet een hondsdolle wolf zijn. De dans past bij de danser, maar past ze ook bij de rol?
Dit gevoel van gemakzucht keert ook in de rest van de choreografie terug. In de groepsstukken lijkt niet echt een opbouw te zitten. Het zijn eerder leidmotieven (in het geval van de Witte Heks soms niet eens meer dan een opeenvolging van gestes) die steeds terugkeren. Vooral de Pevensie-kinderen lijken soms vast te zitten in een vicieuze cirkel. Komen ze aan in een naargeestig en grauw landhuis met een sinistere huishoudster (Sarita Keilman)? Vreugdedans! Bevinden ze zich voor het eerst in Narnia? Vreugdedans! Is het huis van Meneer Tumnus geplunderd en blijkt Edmund verdwenen? Vreugdedans!
Het grote gevecht tussen Goed en Kwaad oogt rommelig (al is Lucy’s karate/balletkick wel weer cool), de dans met de jassen, met sneeuwstormen (witte vlaggen) en met het meubilair van Meneer Tumnus neigt al helemaal gevaarlijk naar schooltoneel. Pas aan het einde, wanneer Aslan weer is opgestaan en de Witte Heks is verslagen, als alle dansers samen dansen, dan zie je echt de potentie van Narnia als dansverhaal.
De soundscape van de Britse componist en geluidskunstenaar Robin Rimbaud (aka Scanner) is bijzonder, de videoprojectie van Aitor Biedma is vernuftig en past perfect bij een verhaal met zoveel scènewissels. Van een afstandje kijkt het allemaal lekker weg, je moet alleen niet te veel op de details gaan letten.
Foto: Michel Schnater
Geachte theaterkrant..
Weet niet of jullie de reacties lezen dus bij deze stuur ik hem ook nog even persoonlijk..
Wanneer jullie ooit nog eens een keer willen komen recenseren stuur dan AUB iemand die hiphop wel leuk vind..
Ik ben zo klaar met jullie domme recensies over Ish..
Zowel vanuit het Nationale Ballet als Ish kunnen wij ons totaal niet vinden in Brechtjes recensie!
Wat een denigrerend mens is zij.. Ik snap wel dat je een voorkeur hebt voor een bepaalde stijl maar blind zijn voor de tijd en energie die wij hier hebben ingestopt is zwaar respectloos!!!
Heb haar niet kunnen vinden op Facebook of Twitter dus bij deze:
Lieve Brechtje..
Ik heb je recensie gelezen..
Normaal laat ik recensies over me heen waaien en is uiteindelijk ook maar een mening van één persoon.. Rn je mag denken en schrijven wat je wilt..
Maar omdat je nu al een paar keer Ish-voorstellingen volledig hebt afgekraakt.. Ben ik er wel klaar mee..
Jammer dat je niet hebt gezien hoe bijzonder het is dat twee totaal verschillende werelden elkaar ontmoeten op dit niveau(wat nog nooit eerder is vertoond) daar rep je geen woord over..?!
Jammer dat je niet zag dat 1600 mensen(en nee niet alleen vrienden en familie!) volledig uit hun dak gingen die blijkbaar wel iets in deze voorstelling zagen en het wel appreciëren hoe hard wij hebben geknokt om deze voorstelling überhaupt te realiseren..
Blijkbaar ligt hiphop jou niet en begrijp je er de ballen van(dat lees ik dan weer in jou ‘krakkemikkige’ teksten)..
Blijf lekker weg en stuur iemand die wel interesse heeft in al het harde werk wij hierin stoppen.. Die wel verstand heeft van hiphop en cross-overs en blijf lekker in je moderne dans wereld wat jij te gek vind! Ieder zijn straatje toch?:)
Gelukkig heb ik ook nog zeer veel positieve reacties gekregen uit zowel de hardcore hiphop als ballet wereld..
Maar nogmaals en dan quote ik jou uit een vorige recensie over ons..: Wat is het nut? (Van jou tekst..) Zo zeikerig..!!!
Lieve groet
M@r&Co van ISH
Ps. Vreugdedansje..;)
Beste Marco,
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat dit niet de superpositieve recensie is waar je wellicht op had gehoopt, maar zeggen dat ik de voorstelling volledig heb afgekraakt klopt toch ook niet. Het spijt me als je dat wel zo ervaren hebt. Je hebt helemaal gelijk: een recensie is een persoonlijke mening en als je wil ga ik daar graag nog een keer met je in real life over in gesprek.
Hartelijke groet,
Bregtje
Ik kom eigenlijk nooit bij het ballet. Ooit wel eens, toen ik nog op de HAVO zat, met school naar een voorstelling geweest en weet nog dat ik dat toen wel erg kon waarderen maar het kwam verder gewoon nooit op mijn pad.
Straatkunst heeft mij altijd het meest geraakt. Op twaalfjarige leeftijd geprobeerd te breakdancen. M’n buurjongetje diverse keren op z’n nek gegooid in de zandbak van een naburige school. We wilde natuurlijk die back flip kunnen die we op TV hadden gezien. Rapteksten schrijven van dergelijke kwaliteit dat ik iedere dag nog dankbaar ben dat er toen nog geen Facebook was. En tot ergernis van mn vader (hoofdinspecteur bij de Politie) heb ik nog een tijd gedacht dat de hele stad zat te wachten op m’n graffiti kunsten. Uiteindelijk een creatieve opleiding gevolgd en wat omzwervingen beland in creatieve video productie.
Soms bezoek ik nog wel eens een museum en verbaas mijzelf dan iedere keer weer hoe mooi kunst is, wat het met mij doet en hoe het inspireert.
Een collega attendeerde mij op Narnia. Een fusion van Ballet en Hip Hop. “JA! Daar wil ik naar toe!”
Afgelopen vrijdag was ik er. De zaal bomvol. Van 8 tot 88. Klassieke kunstliefhebbers tot de boyz & chicka’s from the hood. Mensen in gala, smoking, mooie jurken, kleine meisjes in prinsesjurk, strikjes, smokings. Maar ook mensen in panter leggings, snapbacks, collector Jordans, trainingspakken, air maxjes, alles. Alleen dit was al gaaf. Deze werelden die bij elkaar komen.
Misschien was ik de enige maar ik kende het sprookje van Narnia helemaal niet. Ik ben gewoon gaan zitten en het gaan ervaren.
Klassiek ballet, reggeaton, breakdance, vogue en waarschijnlijk nog een heleboel andere dance stijlen die ik niet ken. De muziek, de kostuums (!), het decor (met projectie en het bewoog). De inzet en plezier van de dansers. Een stortvloed van super vette kunst. Al na 10 minuten gleed ik in m’n creatieve voorvocht bijna van mn stoel. Dit is vet! Ik was even vergeten hoe gaaf het was om mensen met zo’n controle, bewegelijkheid, ritmegevoel te zien bewegen.
Natuurlijk zag je het verschil in hoe iemand zich beweegt als een breakdancer een ballet move doet. Maar dat is toch juist cool? Z’n homies zitten in de zaal en hij staat daar ballet te doen met een gast in maillot. Niets ten nadelen van de man in de maillot (uitstekende lantarenpaal). Maar ballet is nou niet echt ‘street’ en hij durft zich daar dus kwetsbaar open te stellen. Dit geldt overigens ook vanuit het ballet oogpunt denk ik.
Hiernaast de onbeschrijfelijke sicke breakdance moves die ik heb gezien perfect passend gemaakt in dit verhaal. Hoe die witte heks zich bewoog… ik weet niet wie je bent maar ik ben verliefd op je! Oh en die bevers… Jullie moeten solo gaan, echt!
En toen wat ze verdiende: Staande ovatie, minuten lang. Gillend en fluitend heb ik bijna m’n arm uit de kom geklapt. Wat een super avond!
Dit is als de Jeugd van Tegenwoordig feat. Jules Deelder, top to bottom NS treinen in het rijksmuseum, de laatste Milaan couture van Carhartt. Een super kunstig vormgegeven fusie van twee werelden, normaliter ver van elkaar. Beste recensent – Bregtje Schudel, ik ben bang dat je het niet hebt begrepen.
Wij hebben afgelopen zondag genoten van de voorstelling en met ons iedereen , die in de zaal zat. Ik heb van te voren wat recensies gelezen, mijn man niet, die wilde “blanco” naar de voorstelling kijken. Maar hoe blanco kun je zijn als je eigen dochter mee danst ?
Ik ken nou toevallig het verhaal en misschien vind men dat belangrijk, maar als de show begint , de muziek start en de dansers opkomen , vergeet merendeel het verhaal denk ik. In de pauze stonden we op het balkon, 2 dames naast ons, zij genoten maar kenden de verhaallijn niet. Weet je wat, het maakte niet uit.
Kortom een fantastische avond gehad, zei meteen : “Deze show is toegankelijk voor een breed publiek ” en NARNIA ROCKS !
Hoi Bregtje,
Als je de Volkskrant, Parool, Telegraaf etc. recensies leest.. Hebben zij ook commentaar en kritiek maar dat wordt met respect geschreven.. Jullie(theaterkrant.nl) zien het glas half leeg ipv half vol.. Dat Ish het verschil!!!
Ps. Dat gesprek wil ik (en Ernst Meisner) wel aangaan hoor..
Deze recensie is toch ook met respect geschreven? Hoop positieve maar ook negatieve kritiek. Zie weinig verschil met de recensie van het NRC.
Een drie sterren recensie is niet negatief. Dat betekent gewoon dat het een prima voorstelling is.
Beste Marco, beste Ernst,
Dan stel ik voor om de details van de afspraak via de mail kort te sluiten. Op welk(e) e-mailadres(sen) zijn jullie het beste bereikbaar? Dan neem ik na het weekend contact op.
Met vriendelijke groet,
Bregtje Schudel
Genieten!! Venray, 8 oktober
Wij hebben werkelijk genoten van de voorstelling. Geweldige mix van dansstijlen, heel natuurlijk met elkaar verweven en met bijna schaamteloos behoud van eigen achtergrond en talent van de dansers.
Dansers zijn van hoog niveau en zitten zonder uitzondering vol overgave in hun rollen.
Het klopt dat het verhaal beter te volgen is als men het boek kent, of als men de synopsis even snel keest die in de foyer klaar ligt.
Echter, het is dans, geen pantomime, en daarmee een visuele abstractie, en je mag van publiek verwachten dat men hier mee overweg kan.
Mijn kinderen kennen het verhaal en genoten vooral van de typetjes. Ik geniet vooral van de te gekke dansers, hun talent en hun verschillende vertaling van de muziek in beweging, voor mij is het verhaal vooral een kapstok, een kader, een context voor de dans. Het moet wel bij elkaar passen.
Ik vind dat uitermate geslaagd. Uitstekend geluid, mooie visuele ondersteuning, goede kostuums, goede muziekkeuze. Tenslotte de choreo: er is veel te zien, met voortdurend nieuwe moves en lijnen, goed gebruik van de ruimte en vooral van de verschillende stijlen. Ballerina jadis zien strijden met breakdancer Aslan: je verwacht ook een clash of styles, dat wordt snel een lacherige vertoning. Maar er was niets ongeloofwaardigs aan. Zeer geslaagde fusion dus!
Kritiek? Dat kan altijd. Zo heeft de ene danser een betere avond dan de andere. De bevers waren uitstekend op dreef, de klikklaks van de tapdance lagen deze voorstelling wat slordig in de muziek. Maar in het algemeen was er veel, heel veel te genieten voor liefhebbers van dans. Prachtige lantaarnpaal, strakke poppende huishoudster, olijke onvermoeibare bevers, onwaarschijnlijke hiphop moves, zeer muzikale, zwaartekracht tartende dansers.
Qua choreografie vond ik de fusion zeer geslaagd, daarbij bewust gekozen voor behoud van de eigen identiteit van de dansers. Ballet dansers die hiphop moves doen en niet balletdansers die proberen een hiphopper na te doen. En andersom. Geen grootse choreografische innovaties, maar wel veel variatie, nooit saai en vooral: succesvol in het vermengen van de stijlen.
Het verhaal lijkt inderdaad iets meer dienend aan de dansers dan andersom. Er is rekening gehouden met (gebruik gemaakt van) de individuele talenten. Meestal past de stijl prima bij het typetje. Een staccato wolf is wat verder gezocht, maar bevreemdend vond ik het zeker niet. De wolf overtuigde juist enorm in zijn kwaadwillendheid. Verhaal, muziek en dans waren zonder meer een.
Voor mij als dansliefhebber allemaal prima.
De vertolking in sommige scenes is vrij abstract (tapdansende kerstman die alleen te herkennen is aan een rode blouse, kroning van de kinderen zonder kronen, …). Daarmee voor mij duidelijk dat de choreografen bewust gekozen hebben voor een enigszins abstracte vertolking; ikhoud daar juist wel van, je wordt ook nog een beetje aan het denken gezet.
Voor kinderen is dat dan misschien iets lastiger om het verhaal te volgen, maar die zaten met open mond te genieten van de te gekke moves.
Voor wie voor geweldige dans komt: een vette aanrader. Wie komt om het verhaal van Narnia te leren kennen: lees liever het boek. Het is een familievoorstelling, geen kindertheater.
Kortom: compliment aan de choreografen, dansers en gehele crew! We hebben genoten.