De spelers staan in de startblokken voor een nieuw nummer, maar plotseling slaat het licht uit. Kortsluiting. Het gaat precies 48 minuten duren, roept Jan Kortbeek (lichttechniek) van achter in de zaal. Dan maar even een wachtmuziekje, om de tijd te doden. ‘Weet je wat’, zegt presentator Robbert van den Bergh na een paar minuten, ‘zullen we deze gewoon overslaan? Over anderhalf jaar is het er toch weer’. In Musicals Gone Mad – Worst Things worden opvallende gebeurtenissen in musicalland hilarisch op de hak genomen. Dus ook dit ongelukkige voorval bij de première van Grease.

Na een herstart in 2022 is Musicals Gone Mad, ‘De Bonte Avond van het musicalseizoen’, terug. Dit jaar was het aan Sanne Franssen, Soraya Gerrits, Nurlaila Karim en Marisa van der Meer om het afgelopen jaar, voor en achter de schermen, als een muzikale parodie te vertolken. ‘Een vriendelijk porretje met een vuist in je gezicht.’ Genderswapped weliswaar, want witte mannen krijgen in de hedendaagse wokecultuur geen kansen meer, zo zingen ze op de melodie van ‘Big girls don’t cry’ (Jersey Boys).

Het zal niemand ontgaan zijn dat ook afgelopen seizoen het musicallandschap niet bepaald inzette op totale vernieuwing. Grease, Aida, The Bodyguard, Les Misérables… ‘Steeds dezelfde namen, het is om je dood te schamen,’ zingen Franssen, Karim en Van der Meer in een bewust luie uitvoering van het nummer ‘Mamma Mia’. De energie is er inmiddels wel uit. ‘Is die show eindelijk achter de rug, komt-ie weer naar het theater terug.’

Bijzonder grappig zijn de ‘imitaties’ van vedettes Pia Douwes (Van der Meer) en Simone Kleinsma (Franssen). Douwes was te zien in de musical The Prom, het was volgens haar wel weer eens tijd om in het middelpunt te staan. Met haar welbekende schaterlach verkondigt ze dat men maar blij moet zijn dat zij het stuk komt redden. Kleinsma is volgens Van den Bergh een vrouw die, in tegenstelling tot het grootste deel van de musicalacteurs, juist te veel werk heeft. Ook nu ze in een rolstoel zit, oud en versleten, blijft Joop van den Ende maar musicals voor haar produceren. ‘Wéér een show voor mij. Ja Joop, ik doe het wel weer.’ Wanneer kan ze nou eindelijk met pensioen?

Met een samenspel van het sombere Les Misérables en het luchtige Grease brengen liedtekstschrijvers Bart Mijnster en Aron Bruisten een sterke finale van de voorstelling. Op de melodieën van de vrolijke Grease-nummers vertellen ze het verhaal van de Franse miserabelen, want in de originele musical is dat zo ellendig. De sterke zangstemmen en het komische spel van de vier actrices komen ook in deze scène mooi samen.

Wederom een editie van Musicals Gone Mad die uiterst goed en origineel is uitgevoerd. Jammer dat het maar één avond is, want wat mij betreft mogen er veel meer zo bont kleuren.

Foto: Rozewitha Brak-Somers