Bijna anderhalf jaar geleden figureerde regisseur Danielle Wagenaar in onze serie ‘Niet op’. Zoals talloze andere in het kader van 75 jaar bevrijding gemaakte voorstellingen kon ook die van haar niet doorgaan. Voor veel stukken betekende die afgelasting tijdens de lockdown een definitief einde, maar producent Pier 21 hield SKAAD op de plank waardoor de voorstelling dit weekend alsnog haar première kon beleven. (meer…)
Ze heeft niet zo veel met geld, vertelt Dette Glashouwer aan het begin van haar solovoorstelling MoneyMoneyMoney. Ze voelt er ook niet zoveel bij. Misschien schort er dan iets in de onderlinge relatie? En kan die relatie in dat geval worden verbeterd?
MoneyMoneyMoney is het resultaat van Glashouwers onderzoek naar die en meer vragen over geld. Ze dook in de boeken, reisde in Amerika naar de Occupy-beweging op Wall Street en naar een professor die alles weet van betalen in tijd in plaats van geld. In haar voorstelling neemt ze haar publiek op sleeptouw langs de VOC, de oude Grieken en langs een hoop kennissen die haar weetjes aan de hand doen of haar adviseren om alles wat ze bij geld voelt in een dagboek te noteren. Kortom: voor iemand die weinig met geld zegt te hebben, lijkt Glashouwer behoorlijk door pecunia geobsedeerd. Het lijkt haar daarom bijna teleur te stellen dat ze er zo weinig bij voelt.
Die teleurstelling is een interessant uitgangspunt en het had een schurende en persoonlijke voorstelling over Glashouwers en daarmee ook onze ongemakkelijke omgang met geld kunnen opleveren. Maar Glashouwer wil teveel vertellen, er teveel bijhalen, teveel weetjes delen (Wist u dat goudsmeden de eerste bankiers waren? Dat de presidenten die er op de dollar staan eigenlijk anti-bank waren en dat er een grens is aan het geldbedrag dat nog gelukkig maakt?) waardoor ze in haar eigen onderwerp verdwaalt.
MoneyMoneyMoney is vooral een lange, associatieve en op den duur nogal vermoeiende spreekbeurt van dingen die we al dan niet al wisten over geld. Het lijkt alsof de makers bang waren dat we al die weetjes op den duur inderdaad een beetje saai zouden gaan vinden, dus op de achtergrond klinkt vrijwel non-stop een zenuwachtige soundscape. Maar Glashouwers persoonlijke en moeizame verhouding met geld, die veel interessanter is, blijft veelal onderbelicht. Daardoor blijven alle feitjes nogal doelloos in de lucht hangen. Wat uiteindelijk het doel is van de voorstelling, of de betekenis, of met welk gevoel ik voortaan in mijn portemonnee moet kijken, blijft onduidelijk.
MoneyMoneyMoney werd oorspronkelijk gemaakt voor reizend festival De Parade. Daar is zo’n lichte, amuserende weetjes-voorstelling wel op zijn plaats. Maar voor een theatertournee is de voorstelling wellicht te vrijblijvend en te weinig betekenisvol.
(foto: Kamerich & Budwilowitz/Eyes2)